mumintrollet 0 Postad 13 Juli , 2010 Hej Är det någon som har tips på hur man kan förlänga växelväljaren på en utombordre. Vill sitta kvar i sittbrunnen när jag växlar. Har en Johnson 5hk från 1990 den har den vanliga växelväljaren på sidan typ handtaget som är vänt uppåt och förs fram eller bak. Tackar på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TombSailor 0 Postad 13 Juli , 2010 Jag har en förlängare på växelväljaren som ser ut på följande sätt. En tamp genom handtaget på väljaren (behövde att borra hål på den, jag har använt en 8mm tamp men tror nog att det skulle räcka med 6mm), tampen går dubblerat genom en plast rör för kablage (ungefär 1 meter lång), på bortre sidan är tampen knuten tätt intill röret. Arrangemanget är så pass styvt att det är lätt att växla med, så pass flexibel så att man kan flyta det runt till där man sitter som bäst när man kör båten för motor. Jag har tänkt att göra om det och använda en latta för att göra det hela lite snyggare. Ska skicka en bild senare men just nu spöregnar det ute. Nu behöver jag bara hitta något som jag kan förlänga gasreglaget med så att man inte behöver hänga över pushpiten baklänges. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 14 Juli , 2010 Jag är också jätteintresserad av bild på det arrangemanget. Lät enkelt och jag tror jag förstår hur det ser ut. Men bild är bra ändå. Angående förlängare till gasreglaget så har jag ett sådant i min debutant. Ser ut som en biltema pryl dvs en båtshake utan själva kroken. Du kan se en bild på förlängaren här. Dessutom en smart lösning på växlingen om det bara är möjligt att flytta över växeln till rätt sida. Inte min sida men jag har en likadan gasförlängare. http://privat.bahnhof.se/wb067400//motorreglage.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mumintrollet 0 Postad 14 Juli , 2010 Hej Ja det var ingen dum lösning till växelväljaren....det skall jag pröva. Gasreglaget har jag förlängt det finns en bra sådan på Clas Olsson som funkar bra tycker jag. Ha det gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TombSailor 0 Postad 16 Juli , 2010 Här kommer det några bilder som lovat: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TombSailor 0 Postad 16 Juli , 2010 Är det alltid så här, att man kan bara ladda in en bild i taget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 16 Juli , 2010 Helt klart funkislösning! Nackdelen med den kontra den andra är att man inte kan gasa med samma pinne ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 16 Juli , 2010 Med risk för att kapa tråden; varför har inte alla utombordare växeln i gashandtaget som jag har på min Mercury 9,9hk? Så jäkla smidigt, bara vrida bakåt om man ska backa och framåt om man ska framåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 16 Juli , 2010 Ja man undrar ju. På en segelbåt blir det dumt så det förslår att inte ha det så eller ha fjärrreglage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser