Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
grynxxx

Fundering kring osmos vid köp av segelbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skall köpa en segelbåt, en äldre som passar min ekonomi. Jag får hjälp av en bekant som inte bor här i sverige och han påstår att man måste slipa ner hela botten, förbi gelcoat och detta för att förhindra osmos. (exakt hur det tekniska går till är jag lite osäker på). Detta måste dock göras var sjunde år på gamla segelbåtar.  Detta är ju ett JÄTTE jobb så då vill man ju att tidigare ägarna har gjort detta någon gång så att båten förhoppningsvis är i bra skick.

Jag har letat runt bland olika maxi 77:or och andra båtar, och pratat med ägarna och ingen har nämnt att man gjort detta stora jobb. Gör vi detta i Sverige som anses vara så viktigt hos hos våra andra nordiska länder ?

Hoppas få lite klarhet i det hela.

*förvirrad*

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ingen som gör detta. Att slipa var 7:e år och tabort gelcoaten???? Vem gör detta om inte böldpest är konstaterad??? Då fixar man ju det en gång för alla med en epoxibehandling. Visst det förekommer böldbest men problemet är överdrivet.

Köper du en Maxi 77 eller liknande och vill vara helt säker så låt blästra eller skrapa eller slipa botten så du får bort bottenfärgen och epoxibehandla den. Då är du helt säker. I normalfallet behövs inte detta.

Om du är rädd för osmos/böldpest så låt besiktiga båten. Besiktningmannen konstaterar detta.

Maxi 77 och liknande har sällan eller aldrig dessa problem. Jag kan inte påminna mig nån som haft det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men har inte alla 30 år gamla plastbåtar som inte gonomgått denna stora behandling böldpest? Problemen finns ju där, ska man bara slipa lite, spackla och måla över problemet med bottenfärg år efter år ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det har de inte. Om en båt drabbas av böldpest eller inte beror dels på vilken modell det är, dels så är det individuellt. Vissa varv hade problem med plastningsarbetena, andra hade det inte men kunde ändå ha otur eller göra fel. Böldpesten beror på att härdningen gått lite fel och man har fått förmycket restprodukter i plasten som med åren reagerar tillsammans med vattnet.

Man kan inte kategoriskt säga att gamla båtar har böldpest. I Sverige är det under 20% av 25 år gamla båtar som visar tecken på osmos. Nere på kontinenten är den siffran över 50% och i riktigt varma vatten, ex. Karibien närmre 75%. Skilnaden beror på att vi är bra på att plocka upp båtarna på vintern samt att risken för böldpest är större vid högre vattentemperatur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

NEJ, alla gamla båtar över 30 år har INTE böldpest per automatik! Det handlar om härdningsprocessen av polyesterplasten som fallerar vid vissa speciella parametrar som jag inte har 100% koll på men fått det förklarat för mig en gång för länge sedan.

Om man i utlandet har en högre % osmos av båtpopulationen låter jag vara osagt, men det är kanske tänkbart då man har båtarna i längre tid på året.

Men du behöver inte vara orolig om du anlitar en besiktningsman som kan fuktmäta skrovet noggrant.

Vilka problem du syftar på med bottenfärgen är jag inte på det klara över helt, men återkom gärna hur du tänker dig dessa.

 

Edit: ser att Cerber0s har svarat ungefär det samma som jag precis gjort ;)



Senast ändrad av Matrix | 13 juli 2010 | 10:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då förstår jag lite mer.. men är maxi 77 då en modell som inte är så förknippad med böldpest  pga deras konstruktion ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.g.a. plastens kvalité kanske snarare. Har en båt med skrov i plast från 1975, ingen böldpest där inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har antydningar till osmos på min båt. Ingår i vinterjobbet att gå igenom botten och fixa de 5-10 st mindre blåsor som kan uppstå.

Det konstaterades av min besiktningsman när jag köpte båten Han sa att det går bra att leva med, bara man håller koll på det.

Att fixa hela botten är DYRT. P g a miljöregler kan man inte bara ställa sig på en grusplan och gå loss på botten med en bläster. Du måste ha ett slutet utrymme med luftrening och uppsamling av slipdammet. Ett utrymme som rymmer hela din båt. Vilket är dyrt att hyra oh dyrt att transportera båten till.

Att manuell skrapa ner botten till glasfibern och sedan bygga upp nytt mer epoxi är kanske mer möjligt. Men jag fortsätter nog med mitt småfixande. :-)

 



Senast ändrad av Anders_St | 13 juli 2010 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta för givet att en gammal båt har problem med osmos(böldpest).

Gelcoten kan man bara ta bort en gång sedan ersätter man den med någon annat.

Tittar du på Maxi77 så är de inte  specieltt utsatta. Är du osäker så anlita en besiktningsman.

 

 



Senast ändrad av lizardking | 13 juli 2010 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu gör dig omaket att slipa bort all gelcoat på bottnen så lägg inte på epoxi eller annat förän du VET att båten är torr. Enklast mäter du med en fuktmätare. Om du inte får skrovet torrt har du kvar problemet, du bara skjuter det framför dig.

Om du har osmos så är det ett jättejobb att bli av med det. Vår gammelbåt, L32 från 1964 stod på land i 5 år innan vi ansåg henne tillräckligt torr. Vi provade nog alla metoder, började med att slipa bort all gelcoat och sedan var det bara att testa, hemmabyggd vacuumanläggning, vi monterade upp infravärmare som värmde upp skrovet för att fukten skulle dunsta, bara stå på land mm mm. Till slut tröttnade vi och borrade upp hål i skrovet så att vattnet kunde rinna ut. Det visade sig att sandwichkonstruktionen innebar fickor där vatten samlades och som inte hade kontakt med varandra. Med hjälp av fuktmätaren lokaliserade vi fickorna och borrade upp i det yttre plastlagret, lät det stå och torka över sommaren och plastade sedan igen hålen. I slutänden hade vi nog bytt ca 50% av alla divinycell och gelcoat. Men hon blev torr och osmosfri.

I Spanien finns det en metod där man jobbar med vacuum och suger ut fukten, det går betydligt fortare. Men du ska man å andra sidan få ner båten till Spanien. Om nu inte någon har satsat på att sätta upp en liknande anläggning här hemma i Sverige.

I Oktoberbrevet 2008 berättas det lite om hur det går till. Jag tror nog att man kan kontakta Corona för att få mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så är jag inte insatt i hur L32 är uppbyggd men Maxi 77 har enkellaminat i den delen av skrovet som är i vatten och utsatt för osmos och därför får man inte de bekymmer som en sandwich konstruktion ger.

Har själv behandlat en segelbåt för böldpest med nedslipning av gelcoat och följande torkning som helst skall ske inomhus.

 

/Micke W



Senast ändrad av lizardking | 15 juli 2010 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är alltså att köpa en torr båt i enkellaminat. Vill du sedan skydda dig för låååååång tid framöver kan du slipa/skapa bort all bottenfärg ner till gelcoaten  - den kan sitta kvar om båten är torr - och sedan epoxybehandla hela botten i antal lager enligt tillverkarens rekommendationer, brukar vara runt en fem-sju lager sisådär.
Visst, jobbigt och inte egentligen helt nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte begripet vari problemet består om båten får denna pest som folk tyck sky som....eh....pesten. Nästan så man tror att pesten drabbar ägaren snarare än båten. Kan någon upplysa om hur båten tar skada?

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är främst ett estetiskt problem = folk vill att båten ska vara slät och fin även under ytan.

För seglare som tävlar kanske blåsorna även skulle påverka prestanda märkbart, om de fick sitta kvar...

(nu får jag väl på skallen... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...