Dodger 0 Postad 13 Juli , 2010 Har en glasfiberbåt med inplastad plywood i akterspegeln. Genom akterspegeln sitter 8 st 8mm:s bultar kvar efter tidigare motorinstallationer. Tänkte nu byta den utvändiga plywoodskivan som sitter på akterspegeln och i samband med det passa på att ta bort de överflödiga bultarna. Har alltså 8 st 8-10mm:s hål i akterspegeln och frågan är hur jag bäst tätar dem innan jag monterar den yttre plywooden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 13 Juli , 2010 Jag skulle täta med sikaflex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dodger 0 Postad 13 Juli , 2010 Räcker det med att trycka i sånt i hålen alltså? ska man lägga nån typ av ytskikt utanpå eller bara använda sicaflex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 13 Juli , 2010 Jag skule köra med tvåkomponentsspackel. Viktigt dock att hålen är torra innan man spacklar. Om det syns på utsidan så kan man sätta på lite gelcoat i rätt färg.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dodger 0 Postad 13 Juli , 2010 Kommer inte att synas på utsidan då utvändiga plywoodskivan kommer att täcka de flesta hålen. Gäller samma metod om något av hålen sitter under vattenytan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 13 Juli , 2010 Under vattenlinjen skall det vara tvåkomponentsspackel, t.ex WATERTITE 250GR från International, som är avsedd för spackling under vattelinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dodger 0 Postad 13 Juli , 2010 Kan man, för att göra det enkelt, använda det spacklet även ovanför vattenlinjen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 13 Juli , 2010 Japp: http://www.seasea.se/Färg/Övriga_Färger/Inter_Övrig_Färg/WATERTITE_250GR__2 http://www.seasea.no/UserFiles/Byggplast och Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/Lackfärger International.pdf (finns lite info om man letar i denna broschyr) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 Juli , 2010 Ja. Roger Edit: s-tan lite för långsam Senast ändrad av PCP-Roger | 13 juli 2010 | 13:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dodger 0 Postad 13 Juli , 2010 Är det bara att spackla igen så mycket som möjligt och fylla på lite när det sjunkit ihop, eller ska man spackla i flera tunna lager med torkning emellan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 13 Juli , 2010 Det är tvåkomponentsspackel så det krymper inte när det torkar. Torkningen går ut på en kemisk reaktion och inte på att vätskan avdunstnar. Därför har man kort tid på sig mellan ihoplandningen av bägge komponenterna och själva spacklingen. Det går snabbt och enkelt, det har jag gjort själv några gånger, både spacklat hål efter bultar samt lagat kölen efter en klantig båtupptgning. Du vet väl också att du måste skydda plywoodskivan mot vätan, annars ruttnar den snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser