Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
falo

Smitning eller ovett

Rekommendera Poster

Låg i helgen på Nåttarö bredvid lite andra båtar och hade ankaret i aktern. Ankaret låg inte alls lång ut med ankaret men när den en av grannbåtarna skulle ge sig iväg kör han in i min ankarlina och fastnar med propellern. Det kan hända även den bästa så det har jag förståelse för men enligt vittnen dök han ner och lossade ankarlinan från sin propeller utan att behöva skära av linan och släppte linan på botten och åkte sedan sin väg. Jag låg nu utan ankare vilket gjorde att min förpulpit på styrbords sida slog i bryggan och är intryckt. Jag var inte där själv men några båtgrannar såg detta och berättade. Först blir jag så förbannad över hans beteende att han skiter att jag låg ankrad och kan få skador på båten. Han ville nog inte ha sådana skador på sin 3 miljoners båt som jag fick. Och sedan att han inte hade vett att åtminstonde återbörda mitt ankare eller ersätta mig för ankaret, utan bara drar.

Jag såg som tur är att båten hör hemma på Gålö och det finns några båtklubbar att söka på men jag ska ha tag i honom och kräva ersättning för ankare, ankarlina och reparation av förpulpit.

Man blir så besviken över att det finns sådana smitare även på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du skrev namn och telefonnumer på vittnen, för det kommer säkert att behövas.

Vilket svin !!!

Men vad är det som händer med vårt fina skärgård och folk som besöker den ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hänger alltid en tyngd på ankarlinan så att den är på 2meters djup strax bakom båten.

Ytterst få har fattat varför, någon har frågat om det är dålig ankarbotten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dåligt uppförande. Men jag fattar inte varför du ska ha ersättning för ankare lina, när personen kunde lossa linan utan att skära av densamma. Var det inte bara att sträcka upp. Ersättning för pulpit, självklart. Gör en polisanmälan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstod jag din beskrivning rätt ifall jag fattar det som att det blev slack på din akterförtöjing efter denna manöver? Han lossade inte ankaret helt och hållet? Inte för att försvara hans beteende, men kan det inte helt enkelt varit så att han inte tänkte på att det blev så där? Stressen det innebär att fastna, dyka i, linda upp akterförtöjningar och sen ta sig därifrån utan att köra in i nåt, kan nog få den bäste att strula till det på nåt av momenten...

Känns väl snarare som att dina vittnen, i såna fall, hade kunnat hoppat ombord på din båt och tightat upp akterförtöjningen? Om jag hade sett nåt liknande hade jag nog snarare gjort detta än att skriva upp från vilken hamn den andre båten kom ifrån. I ärlighetens namn kan nog den andre båten ha förutsatt att så skulle ske - ifall det stod folk och tittade på, menar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Himla smart, och inbyggd ryckdämpning blir det ju också. Det här skulle du kunna produktifiera och sälja till folk som ligger på svaj!

Det är ju egentligen bara en karbinhake som man fäster över ankarlinan efter man lagt till, och sen en tyngd på den, och ett snöre där man kan avgöra hur långt ner karbinhaken/tyngden ska löpa längs ankarlinan. 895 spänn på Hjertmans; Svajman. Cool

Allvarligt talat, så tror jag man skulle kunna använda ett 5-6 kilo lättare ankare ifall man har en korrekt installerad Svajman. Detta får du testa i samband med att du utvecklar produkten! Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis!

Du har fattat hela vitsen med tyngden.

Ytterst få tillfällen då tyngden/ankarlinan sträckts upp så ankaret har belastats direkt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dåligt uppförande. Men jag fattar inte varför du ska ha ersättning för ankare lina, när personen kunde lossa linan utan att skära av densamma. Var det inte bara att sträcka upp. Ersättning för pulpit, självklart. Gör en polisanmälan. 

Ja hade han satt fast ankarlinan i min båt igen så hade det gått att spänna den igen men han släppte bara linan på botten så jag var utan akter förtöjning helt och hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att han gick över till din båt för att ta linan och sedan släppa den sedan???

Jag var också vid Östermarsfladen i helgen och har båten i Gålö.
Vi åkte vid 13:00 tiden på söndagen men måste ha missat det hör.
Det måste ha hänt efter det att vi lämnade Nåttarö.

Håller med annars att det är tråkigt när folk inte tar sitt ansvar.

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, Han lossade linan från min båt för att linda upp den från sin propeller och sedan lät han linnan falla till botten och åkte iväg. Låter ju helt otroligt men sant. Jag låg vid Ångbåtsbryggan nedanför affären.

Senast ändrad av falo | 13 juli 2010 | 14:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otroligt.!!!

Jag uppfattade först att han bara hade lossat linan från propellern men om han då har tagit loss den från din båt först är ju het otroligt.

P.s. Då låg vi inte på samma del av Nåttarö. D.S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stod inte i första inlägget något om att linan lossats från din båt. Måste ha varit ett riktigt pucko som släppte loss hela linan från båten. Som jag och flera med mig har skrivit. Polisanmäl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips. Jag provade och det var kanon. Spände upp ankaret så att båten låg nära land och hängde sedan på ett ankare till med separat lina som vikt på bandet. Släppte sedan av i fören så att båten kom att ligga 1,5-2 m från land. Provade både 2 och 5 kilos ankare och 2 kilo fungerade bra vid svag vind. Bara att dra in båten när man skulle iland och så åkte den tillbaka ut själv. Ingen lina som kunde köras över och inget ivägen vid bad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag legat bredvid din båt när detta hände hade jag klivit ombord och sträckt upp ditt ankare alldeles gratis! Konstiga vittnen som inte gjorde samma utan bara konstaterade att din båt dunkade i bryggan.
F ö har även jag båten på Gålö, så vad var det för båt vi talade om?
Vill du inte ventilera det öppet här kan du maila.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...