nattsudd 0 Postad 12 Juli , 2010 Hej, Jag har en Shipman 28 - alltså cirka 8,86 m segelbåt. Hur funkar det att dra en sån här jolle efter? Är den för stor/tung? http://www.byggplast-batprylar.se/Vattensport/GummibÃ¥tar/GummibÃ¥t_Duramar/GUMMIBÃ…T_DURAMAR_ME-265 undrar Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ship 1 Postad 14 Juli , 2010 Hej! Jag hade shipman tidigare och nu har jag maxi84. Jag upplever att gummibåten bromsar ganska mycket. Min gummibåt är 2.2m med lattdurk, så den suger sig fast i vattnet när man drar den efter båten. Jag brukar därför packa ihop den och lägga den på däck. mvh Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Juli , 2010 Haft gummijolle efter båten i många år. Gjorde så att jag straffade upp fören på jollen mot aktern på ett sådant sätt att fören på jollen lyftes något ur vattnet. Upplevde inte att den sög fast alls då... Sedan bytte jag till större båt och den ökade tyngden i nya båten gjorde att jag allt oftare bara hade en lina ut till jollen. Visst, man tappar lite, men som semesterseglare så spelar en halv knop ingen roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 15 Juli , 2010 Skaffade mig en gummijolle till denna säsongen, köpt på Harald nyborg 2,5 m med uppblåsbar köl märker ingen större skilnad har bara seglat i svagare vindar iof Mvh Fransson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser