Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
subnoize

Motorn small till ute på vättern, fick puttra hem i 5knop...

Rekommendera Poster

Hejsan, jag är lite bekymmrad över båten,
En Four Winns 205 med Yamaha V6 225hk 2takt utombordare..

Haft båten 1 vecka och i lördags var det dags för en lång tur till Visingsö.

Halvvägs när jag ligger runt 40 knop smäller det till så pass i motorn och jag stänger av motorn, runt motorn är det rätt mkt bensin som flyter ut...

Nu till frågan vad är felet, jag kan bara gasa en liten del sen börjar hela motorn vibrera och det låter inte bra!!

Jag har fått förslag på att det kan vara vatten i tanken så jag borde byta bränslefilter,
dock pratat med en annan mkt kunnig som säger att inte motorn borde smällt till ifall det var vatten utan att det borde vara boxen som styr elektriciteten till motorn,
En annan sa att det i bästa fall är tändstift/tändspolar.

Ska testa tändstiften idag iaf, inga konstigheter att lyfta hatarna när motorn är igång för att försöka höra om ljudet på motorn förändras!?

Liknande problem här,
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=182680&highlight=k-sprit

Tack för svar!!
Kan nämna att jag senaste dagarna bråkat med batterierna som laddats ur, haft både 1 och 2 starthjälp till hand laddat batteriet med kablarna fast vid polerna (spånar på att något elektriskt kan tagit stryk av mina laddningar...)

Mvh Fritjof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definiera smäller till annars blir det svårt som hundan att ens gissa. Förgasarknall, metallisk smäll eller annan misständning?

Eftersom den vibrerar kan man nog anta att den inte går på alla burkar. Kolla gnista på stiften först, onödigt att köra motorn om det inte är stiften som är trasiga, kan ställa till mer trubbel bara. Att det tryckte ur bensin låter ju lite halvknepigt, men kom det av en knall genom förgasaren må det vara hänt. Skruva ur stiften och kika så alla kolvarna rör på sej så det inte är en vevstake.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också att det är svårt att från denna beskrivning reda ut vad som har hänt. Var det en explotion eller mekanisk smäll.

För mig låter det att någon mekanisk del har lossnat, t.ex svänghjulet, eller generator.

Låter dessvärre så att du borde besöka verkstad innan du ger dig ut. Samt ställa en allvarlig fråga till förra ägaren vad han vet om brister/fel på denna motor. Jag tror inte på slumpen, utan troligen fick du köpa en motor med något fel i. Har han mekat själv med motorn ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar..

Svårt att definera nu jag minns bara en hög smäll, inte mekanisk, mer förgasarknall isf.

Jag har stort förtroende för förra ägaren och motorn ser för övrigt ut att vara i väldigt bra skick. Men jag förstår dig ang. slump eller inte...

Jag förstår att det är klokt att ta den till verkstad dessvärre finns ingen mekare i jönköping så jag vill till största mån möjligt att båten repareras på plats.. Om möjligt då förståss.

Ska be en kille kolla på tändstiften idag får ta det därefter vore ju världens otur om något rejält pajjat men som föregående talare skrev sällan man ska skylla på slump/otur egentligen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inga flera idéer - befarar ändå att det blev någon mekanisk skada pga explotionen.

Vill bara säga att jag känner med dig, nyinköpt båt paj mitt under semsterprioden och 30 graders värme !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...