Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
pimpelon

yamha 70 går inte på alla cylindrar

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 70 BETO 1992 3-cyl.

På tomgång så knackar den och det fortsätter upp till ca: 3300 rpm.
Lyssnar man så hörs det att det är den undre cylindern.

Den går skit fint när man kommer över ca: 3300 varv och varvar ur som den ska.

Det jag tippar på är att det är någe skit med den understa förgasaren. Då man kör på tomgång efter rengjorda stift så ser det ut som efter rengöringen på den understa cyl.


Detta är gjort:
# Tändstift bytta
# Kollat att jag har gnista på alla cyl.
# Lyft av en tändhatt i taget vid tomgång, och varvet ändras på alla utom den understa, dvs. den går inte på den cylindern.
# Kört igenom regöring med bensinen (rengöring för 2-takt).

Någon som har någon ide?

Riva understa förgasaren och rengöra den?



Senast ändrad av pimpelon | 12 juli 2010 | 13:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komptest gjort.

Nerifrån och upp: 7.9 , 8.0 , 8.0

Och det verkar ju hyffsat jämt och fint.

nån som har en ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att utesluta förgasare, genom att byta plats på tändkablarna. flyttar sig den felande cylindern, är det tändmodulen som felar. Då är det lite att göra, annat än att byta den. Du kan även helt byta tändkablarnas plats, så du utesluter något litet kabelbrott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att flytta kblarna rakt av från ett stifft till ett annat, eller att koppla om tändspolarna så dom byter plats? Blir det inte fuckup om man bara flyttar kablarna till andra cylindrar med tändordningosv.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en flaska startgas o ta bort insugsljudämparen o spraya i varjeförgasare lite inte för mycket för då kvävsden då ser du vilken förgasare den inte går på om de skulle vara förgasarfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som jag skrev så vet jag redan vilken cylinder som den inte går bra på (den längst ner)

Frågan som är, är om man ska börja med att riva fuggen, eller om det kan ha med tändningen att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just därför prova med startgas då har du svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan absolut inte flytta tändkablarna mellan cylindrarna, då kommer gnistan på fel cylinder vid fel tidpunkt och då blir det slut med denna motorn.

Att rengöra förgasaren till den 3:e cylinder känns som ett bra 1:a steg.

Sen kan det vara så att tändspolen till den 3:e cylinder är på väg att ge upp och funkar bara ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det som jag trodde...  mao byta plats helt på spolarna för test.

Börjar med det, och är det ingen skillnad, plockar jag bort fuggen och gör rent den.

Tackar för tips... åter kommer hur det går..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var det jag menade. Var kanske för lite ingående i mitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

liten update.

skiftet av tändspolar gjorde ingen skillnad.

sprutade in lite startgas i 3:e fuggen, och det som hände var att motorn gick ner i varv (2 taktar ska tydligen göra det med startgas) så det var dead end.

Rev 3:e förgasaren och gjorde rent allt (dock fanns inget att göra rent.)

Fick tips att soppa pumpen drevs av 3:e cylinderns vevhus vacuum. Och om membranen läcker så flödar 3:e cyl.

Rev soppa pumpen igår, och membranen var hela, men såg förjäkla slitna ut.
Efter jag hade isär allt, så gick motorn bättre, men inte bra....
Skaffar nya membran snarast, opch hoppas på att det är lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hittat någon lösning på problemet?

Jag har liknande problem, men har inte börjat felsöka ännu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att du får in vatten i den nedre cylindern. Antingen har topplockspackningen gått eller så har toppen ärgat sönder in till en vatten kanal. Jag har varit med om några toppar som ärgat sönder just på Yamaha 70hk. Ibland kan man få dessa lagade hos någon som kan svetsa aluminium men går inte det är toppen dyr. Ta bort nedersta tändstiftet innan du startar och sätt handen utanför hålet när motorn går och se om du får vatten på handen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev bättre när jag bytte membran och packningar i soppa pumpen. Men det finns fortfarande kvar.

Tror inte att det är vatten som läcker in, då hade den inte gått som den skulle över 3000rpm.

Mina pengar ligger på förgasaren, river dom i höst och hoppas att det är löst sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stoppade i en ny bränslepump nu i helgen och det löste problemet.

Problemet var att bensinen flödade rakt igenom pumpen av trycket i tanken,

även när motorn inte var igång.

Det mest samlades i nedersta förgasaren/cylindern som därför inte hoppade igång

förrän vid ett högre varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...