finnsport420 0 Postad 12 Juli , 2010 f*n allting jag hade skrivit försvann så nu måsta jag skriva om all ting jag kommer i håg. ska berätta en dålig sak som hände jag skulle åka ut med båten till bärgön när jag kommer dit så pratar jag en stund, sen säger en kolla svart rök från borka jag ringde alla jag hade på mobilen och inget svar ( jag hade varit parkerings vakt dan före på en åker så undra om någon hade ställt en bil där i dag med varm katalysator ) sen ringer en upp och säger att en båt EXPLODERA VID BENSIN MACKEN så åkte full fart till borka brygga pratar med en husbil som stog nära som sa att en man hade tagit sin gummi båt med en skit motor som stanna hela tin dan före nä nu gick den skit bra han bogsera bort den brinnande båten som var en swemax 690 ps. om ni vill vet mera sök på google hudiksvalls tidning och klicka vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juli , 2010 Jag avskyr folk som med facit i hand säger vad var det jag sa. Men... Ska det vara så förbannat svårt att komma ihåg motorrumsventilationen!?! Efter tankning är det 3-4 minuter fläktkörning. Motorn startas med enbart skepparn ombord, ingen annan stiger på båten innan motorn går. Varje år kommer det 3-5 artiklar av samma slag. Med folk som förvirrat säger Det bara började brinna helt plötsligt. Man kunde ju tänka sig att man som båtägare skulle läsa samma artiklar och tänka efter. Känner mig som en muttrande gammal gubbe. Förmodligen helt korrekt. :-) Och glad att jag kör diesel som inte visar samma beteende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 12 Juli , 2010 Fast rent konkret, vad är det som sker ? Jag menar, att det är bensinångor som exploderar är klart, men varifrån kommer de ? Har man en korrekt installerad tank är den skyddad mot statisk elektricitet, och är tät hela vägen från påfyllningspunkten på däck ända till motorn. Tanken är då också luftad via slang ut genom skrovsidan. Var kommer de bensinångor ifrån som ligger i båten och kan antändas ? Är det från själva pumphandtaget vid tankningen, beror det på överfyllning, otäta slangar/bensintank eller vad ? Klart man ska köra fläkten, inget att snacka om, men den tar ju inte bort en pöl med bensin som läckt ner i kölsvinet. Och i det fallet kan det smälla när som helst, oavsett om man inledningsvis kört fläkten några minuter före start eller ej. Någon som vet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Juli , 2010 Detta händer tyvärr varje år, både en och två gånger... Tur ingen skadades allvarligt! Länken till artikeln om ni inte orkar leta..http://helahalsingland.se/hudiksvall/enanger/1.2173300-batbrand-i-enanger-sju-personer-skadade Senast ändrad av Daniel_B | 12 juli 2010 | 12:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 12 Juli , 2010 Tack daniel b jag kunde inte ta fram länken och klistra in jo det när man vrider på tadningen så blir det en gnista som får gasen att explodera eller. Ps, det kom en smuggler efter smällen och allt var i ordning, den öppna hela motorutrymmet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juli , 2010 men varifrån kommer de ? Har man en korrekt installerad tank är den skyddad mot statisk elektricitet, och är tät hela vägen från påfyllningspunkten på däck ända till motorn. Tanken är då också luftad via slang ut genom skrovsidan. Var kommer de bensinångor ifrån som ligger i båten och kan antändas ? Är det från själva pumphandtaget vid tankningen, beror det på överfyllning, otäta slangar/bensintank eller vad ? Mja, spelar det någon roll att grubbla över exakt vad som kan vara fel? När man tankar är det risk att den någonstans läcker ner bensingas i båten. Gasen är tyngre än luften och stannar kvar. Konsekvenserna om det finns gas som kan antändas är såpass stora (se artikel) att man för säkerhets skull beter sig som om den fanns där. En tät installation kan ju blivit otät med åren. En variant är ju att stoppa ner näsan i motorrummet och sniffa också, istället för att bara nonchalant vrida om nyckeln och dra iväg, Självklart tar man också upp lösa trycktankar på bryggan en bit från båten innan man fyller dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 12 Juli , 2010 mm, han som ägde båten som brann och exploderade hade just bytt motor till en lite större och det värsta va ju att med full tank och ny motor exploderar det väldigt mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juli , 2010 Även om det kallas explosionsmotor så exploderar sällan själva motorn. :-) Och en full bensintank exploderar ännu mer sällan eftersom den är full av bensin och inte har någon bensin-luft-blandning i sig. Men nybytt motor kan ju betyda läck i nån nyinstallerad slang i motor-rummet. Som då uppenbarligen var fyllt med bensingas. Och OK, har man sedan en full benintank i en båt som brinner så blir det en stor brasa av alltihopa. Senast ändrad av Anders_St | 12 juli 2010 | 17:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Juli , 2010 Idioter som inte kan hålla ordning på sina saker. Bara bunta ihop dem. Vi får säkert snart en lag om obligatorisk besiktning så slipper vi tänka själva. Bara bunta ihop dem. Kunde inte låta bli men hur i helvete knäpp kan man vara. Dels att inte se över sina prylar. Strunta i attkKöra med motorrummsfläkt osv. Ja här har staten ett fint gäng som behöver tas om hand. Ropen skalla ny lagar till alla. Bunta ihop dem. För att dra på smilbanden så rekomenderas följande länk ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 12 Juli , 2010 Mja, spelar det någon roll att grubbla över exakt vad som kan vara fel? När man tankar är det risk att den någonstans läcker ner bensingas i båten. Gasen är tyngre än luften och stannar kvar. Funderade mest i banorna om det finns en okänd faktor som gör vissa installationer mer explosionsbenägna än andra, eller om det är så att många av dem är otäta och läcker bensin i vätskeform (t ex vid överfyllning upp i röret). Det smäller ju kanske 2-3 båtar i luften varje säsong, och det verkar alltid vara vid tankning. Kanske skulle någon typ av undertrycksmuff runt pistolhandtaget, som suger bort bensinångorna, ta bort en del av problemet ? Det känns lite oroande om det är så att det ofta läcker ner bensinångor i en båt vid tankning, även om installationen är i fullgod ordning. Isf skulle i princip skulle vad som helst kunna få det att explodera, tom under pågående tankning. T ex ångor som når en het motordel, någon elektrisk utrustning som råkar slå till och avge en gnista, etc. Återigen, givetvis kör man fläkten innan man startar motorn med endast en man i båten, oavsett vilket. Men kanske kan man ytterligare minimera risken ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 13 Juli , 2010 Han kan ha haft 0,2 promille oxå till råga på allt elände? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Juli , 2010 Eller de idioter som inte lyssnade på väderrapporten igår och sjöräddningen fick hjälpa. Segelbåt saknas efter oväder och 30-tal nödanrop på västkusten inatt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7458124.ab Nej det är säkert inte alkohol som var problemet utan bristande omdöme om vädrets makter. Men åter till båtar som brinner vilka oftast inte beror på att föraren är onykter utan bristande lösningar och underhåll. Amatörer som fixar elsystem och kopplar batterisystem som det vore ficklampsbatterier. Bristande respekt för bensin och bensinångor. Bristande respekt för gasol och lösningar där gasen inte ventileras ut. Beklagligt men sant. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 13 Juli , 2010 För några veckor sedan hände det hos oss också: http://www.smp.se/nyheter/almhult/bat-fattade-eld-pa-mockeln(1988233).gm Det sjukaste var att den inte var försäkrad. Värdet var ca 70 000:-. Senast ändrad av Sardaukar | 13 juli 2010 | 07:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Juli , 2010 Vem får då betala för bärgning och sanering? :: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 13 Juli , 2010 Hej När vi var på en säkerhetskurs påpekade föreläsaren att många använder sin motorrumsfläkt på ett felaktigt sätt. Först tankar man klart sedan skall man sätta på fläkten. Det finns tydligen flera som sätter på fläkten medan man tankar med påföljd att ångorna kan sugas in i motorrummet. Ha en skön sommar //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 13 Juli , 2010 Tror han fick göra det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 16 Juli , 2010 Jo, nu är båten bort drag till skroten och den var väldigt ner bränd skrovet hade sjunkit ner bak så dom måst sätta på ca 7-8 dunkar så den flöt (bild kommer snart) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Juli , 2010 Ibland går det bra också. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7481563.ab Jag är glad över att det sitter automatsläckare som standard i våran båt. Har iofs diesel som är svårandtänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 17 Juli , 2010 F-n detta får en att tänka till och fundera hur det ser ut i min båt. Har avluftningen i båten och då finns med andra ord risk för att fylla båten med bensinånger. Måste nog se över det där. Men måste fråga, är du säker att du pratade med en husbil. =)))) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 17 Juli , 2010 Om det är en bra installation som är i gott skick så ska det förstås inte hamna bensin utanför tanken, ifall man inte spiller och har sig. Men det är väl det som kruxet, hur vet man att allt är ok innan det händer nåt? Först och främst bör man se över tanken, tillflödet, avluftning och hela kedjan med en viss regelbundenhet. Ex stor översyn inför sjösättningen, och sedan vara observant under säsongen genom att sniffa, kolla och känna efter om det blöter igenom nånstans. För egen del lärde jag mig efter att ha varit lite nonschalant med detta. Men jag råkade ändå reagera efter en takning på att det luktade bensin. Så jag undersökte för första gången, och insåg vilken röta jag haft, både i bemärkelsen turen att hitta felen innan något hände, och i bemärkelsen ruttna slangar. När tanken var fylld så att det stod bensin upp i påfyllningsslangen så droppade det rakt igenom slangen. Den var helt uppluckrad och geggig. Jag upptäckte också att det sipprade bensin genom tätningen av tankens toplucka eller vad det kallas, där anslutningarna sitter. Efter att ha fixat allt är jag nu mycket vaksam, kollar, sniffar och känner på muttrar och slangklämmor efter tankning. När det gäller såna här saker är det inte helt fel att odla en viss paranoia. Senast ändrad av monark-670 | 17 juli 2010 | 10:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 17 Juli , 2010 Finns det inga gaslarm som fungerar på bensinångor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 17 Juli , 2010 Hej, Det här inlägget måste jag kommentera. OBS! jag tror att det är helt korrekt och har alltid gjort på detta sätt. Häromdagen så tankade jag på Shell i Dyvik. Sthlms skärgård. Där blev jag tillsagd att starta fläkten innan tankningen. Jag förklarade då att det finns en möjlighet att jag suger in bensin ångor som kommer ut pga tankningen, alltså från tanken. Då fick jag inte tanka! Så det var bara att starta fläkten och sedan tanka. Efter att tanken var fylld så stängde jag av fläkten, sniffade runt i motorummet, startade fläkten i ytterligare fyra minuter, sedan startade jag med familjen på bryggan. Men nog är det väl konstigt att de tvingade mig att ha fläkten på under tankningen. Vad är det som är rätt igentligen? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 18 Juli , 2010 monark-670: Har varit med om detsamma, bytte alla slangar, tätningar, rubbet. Tankar aldrig riktigt full tank efter detta. Högst 90-95%. Men jag har en känsla av att det även smäller båtar där installationen är helt OK. Det var därför jag undrade varifrån ångorna kommer. Är det från tankens avluftning - men den är ju på utsidan av båten - eller vid själva pumphandtaget ? I det senare fallet kanske någon form av muff med utsug skulle kunna minska risken ? Eller om nu ångorna rinner ner i båten kanske man kan ha något som stoppar dem lite på vägen (kapellet uppe) ? Jag menar, motorrumsfläkten sitter ju, just det, i motorrummet. Om ångorna kan rinna ner varsomhelst i båten skulle de teoretiskt sett kunna samlas varsomhelst, tom på något ställe där motorrumsfläkten är verkningslös. Ser för mig hur en besättningsman efter avslutad tankning, fläktkörning, framgångsrik motorstart och frånläggning sätter sig på muggen, tänder en cigarett och BOOOM... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SStark 0 Postad 21 Juli , 2010 Som information till er alla som har synpunkter och undrar om orsak och verkan kan jag meddela följande: Jag har alltid varit noga med avluftning och kontroller innan start av motor. Jag startar normalt båten innan jag tar folk ombord just för att undvika det som ändå hände. I detta fall hade jag gjort detta men eftersom de personer som jag skulle hämta var försenade slog jag av motorn för stt sedan starat den igen efter c:a 10 minuter med motorrumsfläkten körd och igång. Teorin som framkommit är att det kan vara just detta som kan ha varit orsaken att det blivit exakt blandning för att bilda explosiv gas. Det är nämligen inom ett mycket litet område det kan bildas explosiv gas.(Bensin är som mest explosiv vid minus 20 grader) Beträffande motor installation ägde detta rum 2007 så detta hade inget samband. Jag har haft bensin inombordare sedan 1979 utan att tidigare har varit utsatt för några incidenter vilket ändå säger något om hur lite risken är. Trots detta så har jag bestämt mig för diesel vid nästa båtköp. Stellan Stark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Juli , 2010 OK, då har du följt proceduren. Ursäkta mitt utbrott. Bensin är som sagt lurigt. Har ju diesel själv; men där tillkommer en luring som jag inte visste om när jag köpte: OM det går hål någonstans efter högtryckspumpen så det sprutar ut finfördelad diesel så tänder den lika lätt eller lättare än bensin! Dvs man tar bort risken att brinna vid tankning, men kan brinna under körning istället. Jag är väldigt försiktig med att riskera att skada rören genom att ställa saker/verktyg ovanpå motorn efter den informationen. :-( Senast ändrad av Anders_St | 21 juli 2010 | 20:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 21 Juli , 2010 Intressant inlägg Anders_st. Diesel kan allstå vara farligt det med! Bensin är som mest explosiv i en blandning med luft på 1:300 dvs det krävs relativt mycket högt koncentrerade bensinångor i en båt som rymmer några kubikmeter luft. Trots detta, bensin innehåller dock otroligt mycket energi! Någon fysiker, och även jag själv har senare beräknat att man lätt får en rymdraket till månen på energi-innehållet i två liter bensin. Och här talar vi ofta om många kubikmeter luft i motorrummet (ofta ihopkoplat med skrovet i resten av båten) i en lite större motorbåt och ca 300-1000 liter bensin i en normalstor motorbåt. Med ett större läckage kan det alltså smälla rejält! Nu är det så att verkningsgraden är otroligt liten för alla motorer vare sig det gäller raket eller motorbåtsmotorer, därför är det idag omöjligt att skicka raketer till månen med så lite bensin. Men det är ju inte så att man vill skicka den betydligt lättare familjen en bit till månen och isåfall så finns därför många skäl att ta till alla försiktighetsåtgärder man kan finna, oavsett bränsletyp. Ett stort misstag som jag sjäv gjorde i sommar var att ta med 50 liter extra bensin som förvarades i det stora motorrummet, där finns ju massor med plats. Väl framme vid målet för resan efter ca 50 Nm öppnade jag motorluckan, då jag tyckte det luktade bensin på toaletten. Jag lovar att motorrumsfläkten inte kunde vädra ut den bensinånga som pyste ut genom de handvarma extra bensindunkarna. Det blev till att vädra ordenligt och ha luckan öppen och fläkten igång en halvtimme och framförallt att tömma extradunkarna i tanken efter avkylning. Det fullkomligt stank bensin om båten efter att vi hade lagt till i naturhamnen och medresande båt med familj som innfattar rökare hade lätt kunnat tänt en stor brasa. Bensinstanken kände vi inte alls under gång! Mina råd är hädanefter: 1. Ta med extrabränsle, men förvara det svalt och helst på badbryggan i extra och tätt förvaringskärl (dubbla kärl tex. ankarbox). 2. Tanka måttligt, fyll alltså inte upp i röret (slangen) till påfyllningshålet. Detta medför utläckning vid sjögång och då båten reser sig innan plan. 3. Kontrollera alla slangar ofta och byt ut regelbundet. Slangar håller sig ofta mjuka endast 1-3 år. Men det finns ingen garanti. Jämför bildäck som blir hårda på samma tid. 4. Tanka långsamt och håll en trasa eller diskhanske runt tanköppningen och kör bensinpumpen lite saktare med jämna mellanrum då bränslet annars stockar sig i röret, med risk för spill. 5. Öppna luckan efter tankning och sniffa lite. om inte annat för att vädra en eller två minuter. 6. Kör motorrumsfläkten en bra stund innan tankning, oavsett om du kört den vid tankning eller om den stått still under tankning. 7. Starta aldrig motorn med folk i båten om du inte är riktigt säker på att inte är några problem med detta. 8. Ha aldrig bråttom och stressa inte, tänk till lite extra. 9. Lyssna inte på folk som stressar på bakom och har bråttom att tanka. Observera att brand händer även för segelbåtsägare som påstår sig ha så mycket tid Senast ändrad av Jerhed | 21 juli 2010 | 21:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 Juli , 2010 Jag har varit med om tryckrör spridit diesel och att diesel läckt på varma avgasrör mm ett antal gånger så jag har väl haft tur. En gång lagade vi ett tryckrör genom att smeta PL 400 runt skadan. Det blev heltätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freddy64 0 Postad 30 Juli , 2012 Motorrumsfläkten ska slås på innan man börjar tanka. Om den slås på när tankningen är igång kan den annars tända gasen. Den ska sedan stå på hela tiden och tills man startat motorn och givit sig iväg. – Om man har bensinmotor med fast tank men ingen motorrumsfläkt så ska man inte använda båten. Kunskaper om fläkten har inte kommit fram förrän under de fem senaste åren. De flesta har slagit på den efter tankningen, säger Mikael Robell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 30 Juli , 2012 Nej, finfördelad diesel är inte i närheten av att vara lika eldfängd som bensin. Oavsett hur finfördelad den är så krävs det en temperatur på 62 °C för att den skall antändas, bensin kan antändas redan vid -40 °C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juli , 2012 Freddy 64: Välkommen till MG. Ofta är det bra att källhänvisa, kanske särskilt när man drar upp gamla trådar. Hmm ... själv har jag nämligen hört att kalle Anka tycker annorlunda, så då blir det två motstående åsikter. Bägge utan minsta sakligt belagd grund. Suck, kanske kan du utveckla, länka trovärdiga källor eller annat? Senast ändrad av Thomas-1 | 30 juli 2012 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser