Larsstefan68 0 Postad 12 Juli , 2010 hej, jag har en Mercruiser 5.0 liters där jag förra året fick problem med att när jag startade så hördes ett klickljud fyra fem gånger innan den startade, jag bytte då startmotor och även generator och sedan upphörde ljuden fram tills nu i helgen då detta klickljud hördes igen ett par gånger, verkar dock inte som att det kom ifrån startmotorn utan någon annan stans i från, min fråga är vad kan detta vara? finns det fler startreläer en det som sitter på startmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juli , 2010 Dåligt startbatteri som är några år gammalt? Kan vara orsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rutger 0 Postad 14 Juli , 2010 Hej Följ den tjocka röda kabeln från startmotorn till en svart plastburk som är startrelä.köp ett nytt och prova.Dom är inte så dyra. Mh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasB 0 Postad 14 Juli , 2010 Följ den näst grövsta kabeln från startmotorn upp till plåten där elsystemets multikontakt sitter, kabeln är väl ca 8mm i diameter. Där sitter startreläet för det mesta. Efter reläet fortsätter kabeln till automatsäkringen (40-50 amper) med röd knapp. Jag bytte själv ut mitt relä förra veckan efter samma symtom under några år och köpte ett nytt på drev.se för 191:-. Monteringstid ca 10 minuter. Det gamla var ganska bränt inuti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasB 0 Postad 14 Juli , 2010 Så här ser det mestadels ut på en Mercruiser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lifven 0 Postad 14 Juli , 2010 Jag hade precis samma problem med min voflvo penta 5,7 gi. Den gick bara igång med boaster samt om man laddade batterierna och snabbt efter man slutat ladda vrida om tändningslåset så gick motorn igång. Efter det bytte jag batterier men samma sak hände ändån Av en ren slump råkade jag vrida runt tändningslåset på midsommar vilket gjorde att motorn startade utan problem om man tjuvkopplade. Jag bytte tändningslåset som kostar ca 150 spänn och nu startar motorn utan problem. Ett tips testa det!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 15 Juli , 2010 Precis! Grundproblemet är säkert, som alla är inne på, att reläet som ska koppla in startmotorn drar (klickar), men inte ger tillräcklig kontakt för att leverera de 100 eller nåt ampere som krävs för att dra runt startmotorn. Så felet ligger troligen i -dåligt batteri -oxiderade kontakter -oxiderat/dåligt startrelä -skadad matarkabel till startmotorn Det kan ju vara solenoiden till startmotorn oxo, men börja med att kolla de lätta och billiga förslagen ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasB 0 Postad 16 Juli , 2010 Låt en medhjälpare vrida på startnyckeln tills det säger klick någonstans och kortslut startreläets 2 grova skruvar med en grov kabel eller i värsta fall en skruvmejsel. Snurrar då startmotorn så ligger felet i startreläet. (vädra ordentligt och fläkta först) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 27 Juli , 2010 Jag hade samma problem, ett klickljud men ingen snurr i starmotorn. Detta kan förutom startrelät vara själva starmotorn. Mycket enkelt att byta och om du har en startmotor som känns lite trög så är det värt det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser