Garnis 0 Postad 12 Juli , 2010 Jag har ett ankarspel i stäven på min Beneteau Oceanis 331 som jag inte får att starta. Jag har kollat att alla delar har ström och att kontakterna på däck ger ström när man trycker på dem samt hittat en större automatsäkring som man kan slå på för att få ström fram till vinschen bak vid batterierna. På medskickad bild ser man den enhet som tydligen reglerar rotationshåll för vinschmortorn. De båda blåa kablarna ger ström från var sin kontakt på däck, men mellan dessa sitter en svart kabel som gör något. Det är antingen en jordkabel eller en strömförande. Vet någon vilket? Just nu ignet av det. Den går fram i båten men går tyvärr ihop med ett kabelnystan där den blir omöjlig att följa. Kan någonn hjälpa mig med vad det är som skall till för att få vinschen att starta. Är det ett relä inne i svarta lådan som denna svarta kabel skall öppna? På elpanelen i båten är allt på och jag har provat med motor på och av. Vad mer kan jag göra? Garnis Senast ändrad av Garnis | 12 juli 2010 | 10:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 12 Juli , 2010 Ja, du antar rätt, den svarta mittre anslutningen ska till jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser