Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Lasso

Måsar

Rekommendera Poster

Hej! Finns det någon som vet om man kan skrämma bort måsar med ultraljud.Har mycket problem med måsar. :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grannen har satt upp något som låter som en musskrämma, en sån där som piper, nere vid sin brygga. Vet inte om det är möss eller måsar han vill skrämma, men jag skall fråga honom. Själva har vi hängt upp en plastuv i riggen. Funkar hyfsat - mindre måsbajs på båten i alla fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska vanligt att man lägger plastormar på kapellet. Om det funkar vet jag inte, men kanske värt ett försök. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! har provat plastorm,måsarna struntade helt i den.Plast ULVEN fungerade i en vecka sen satt dom på den.Plastband hängande över kappelet fugerar inte alls.Snurran som grannbåten har fungerar skapligt(har sett måsar sitter på kappellet och hukat sig när snurran kommer.Nät över båten fungerar bra men kräver en rätt omfattande konstruktion. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett gissel helt klart, har provat massor med uppslag utan att lyckas ... :mad: En ide, som jag ännu inte lyckas med pga brist på fakta, är att måla stora rovdjursögon på lämpligt ställe! Jag har sett det på flygplatser som gigantiska bollar eller trekants-affischpelare och tror mig ha hört att de ska vara hyfsat effektiva! Problemet är att när jag kom på ideen inte sett en dylik anordning, varför jag inte vet exakt vilka färger som ingår och dess placering och form :-| Tror att det ingår rött, svart och ev vitt .... Så är det någon här som har fakta ang detta så träd fram och invig oss i hemligheten! Sen har jag även hört att man i drabbade industriområden sätter upp högtalare som spelar upp speciellt inspelade måsskrik som på måsspråket betyder typ fara - stick genast ! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Skjut en av dom jä... Häng upp den i masten, senn får du leta länge effter måsarna. Funkar 100%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äckligt!! Håller med om att uven inte är 100%-ig, det bajsas fortfarande, men inte alls lika mycket. Hörde någon annanstans det där om rovdjursögon. Kanske skulle måla några stora vita rundlar med svarta pupiller i på bryggan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat med rovdjursögon som jag TRODDE att de skulle se ut, men de hade ingen effekt alls! Jag tror stenhårt på konceptet .. men jag tror att dom måste vara precis som dom på typ flygplatserna ... man lär ju ha lagt några spänn på lite research där ;-) //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Alexander

Lägg musslor och gamla mackskalkar på fördäcket. Det låter lite konstigt men det funkar jätte bra. Allvar. På min båt är det enkelt att fästa fisknät i topplanternan och dra det akterut till två spröt som jag har vid relingen där. Fäster inte nätet speciellt omsorgsfullt, det är enkelt och går fort. Måsarna får ingen stabil mark att stå på och det har fungerat jätte bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu snackar vi! Ibland känns det som det inte skulle räcka med att knäppa bara en utan allihop. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Nja, min morfar (död senn länge) sköt alltid en jä... o hängde den i masten på båten, inte en mås att se på flera hundra meters håll :lol: :lol: Vet ej om detta e så populärt i dagens läge med stora marinor, detta va ju när dom flesta hadde båten i eget utlegg (brygga) :lol: Men funkade finfint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju ett klassiskt trix att skjuta sig en mås och spika fast på masten. Fick lära mig det av en gammal skärgårdsbo. Men som sagt, grannen på marinan/klubben kanske misstycker när kadavret börjar dofta efter ett par veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den elektroniska skrämman verkar ju schysst.

Bara att gå ihop med de andra på bryggan, -om man ser till priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häng upp en blank och fin CD-skiva som får fladdra i vinden, ska tydligen funka bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En plast UV funkar....men man måste flytta på den minst en gång per vecka, annars lär dom sig att den är död. Men flytta som sagt på den, då blir

det effekt, jag lovar...prova så får ni se.

Lycka till

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrämma måsar verkar vara ett omöjligt projekt.  I barnaåren i en norrländsk fiskeby, hjälpte vi fiskarna att picka måsägg på vårarna.  Ett effektivt sätt att hålla antalet nere.  Dinglande cd-skivor har vi testat i klubben utan resultat, lika mycket måsskit ändå.  Två klubbkompisar hade en uv som de flyttade mellan sina båtar, den satt måsarna på och gjorde sina behov.  I somras prickade vi en mås med luftpuffran, den fick ligga kvar i vattnet, och se!  Inte en mås på flera veckor vågade sig i närheten.  Har man ingen luftis går det lika bra med råttfälla modell större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte båt för första gången i år och var nära att sälja efter två veckor p.g.a. måsarna..... kapellet var helt vitt efter en vecka och luktade fiskrenseri. Köpte gummiormar och trodde probemet var löst, men en vecka senare lärde sig måsarna att ormarna var döda och sket ner hela båten igen.
Köpte STORA råttfällor och kompletterade med fyra cd-skivor som jag fäst mellan fören via topplandtärnan och båtshaken som jag stoppade ner i flaggfästet i aktern. Har inte fått nån mås i fällorna p.g.a. cd-skivorna.
Det blinkar som ett tivoli 
Inte en måsskit på båten på två veckor.... hoppas det håller i sig 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Bytte till hamnkapell i år (se bild). Inte en mås har skitat ner.

Förr med det vanliga kapellet var det hopplöst med måsskit.

Jag tror det är för att hamnkapellet har lutning i alla rikningar som de inte kan el vill sitta där. Det är alltså en stödpinne i mitten som stöttar upp hamnkapellet så det inte hänger ner och bildas vattenpölar i det. Lustigt nog har måsarna aldrig velat gå och skita ner på kapellet i fören, det har alltid varit det stora höga kapellet de ville sitta på. Men nu verkar det som sagt slut på måsplågan för min del. En hel säsong utan en enda måsskit, ja jag tror knappt mina ögon.

Införskaffade även en s k Måspropellern som jag skulle ta till ifall att, men den har jag inte behövt använda.

http://www.gullsweep.com/

post-1495-1394234758,3841_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbade på restaurang en gång när jag var yngre. Sommar, sol och uteservering men inte en enda gäst ville sitta ute pga av måsarna.

Det här kan jag berätta om för att det är preskiberat.smiley-cool.gif\  

Sent en kväll lyckades vi pricka en mås med luftgevär som satt på grannrestaurangens tak.

Har haft många sömnlösa nätter pga av detta så jag behöver ingen uppläxning.

Men faktum var att resten av den sommaren hade vi lika många måsar som grannen hade gäster. Dvs 3-4st smiley-wink.gif\

Vet inte om de skräms av lukten (måsarna) eller om de är tillräckligt smarta att räkna ut att det kan gå illa...

men effektivt?

Utan tvekan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...