trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Hejsan! Har hängt på en suzuki DT85 -85 på min trubadur, Körde med gps i helgen, 23 knop! Borde det inte gå bättre? båten är ngt liknande en ryds camping. runt 500 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 12 Juli , 2010 Skrovet är kanske inte optimalt för högre farter. Vad är max rek. motor av tillverkaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Hej! Du har kanske rätt, Finns inget max rek att finna. kan inte hitta någon information om min båt tyvärr. ingen som vet (trubadur). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 12 Juli , 2010 Tycker det låter lite... Kom upp i 17knop med en DT25 på min förra båt, en 5 meters trio som inte är helt optimalt planande utan hade trimplan. Visserligen kanske den är 100kg lättare, men du har 60hk mer... Hurpass motorkunnig är du? Tänkte om du hör ifall den går på alla burkar, låter som den ska i övrigt osv? Åkte med kompisen i hans båt med en 90hk och tyngre 5,5 meters båt och där hade vi en bit över 30 knop, tror det vart kring 36 max. (Kan minnas något galet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Jag tycker också det är lite lite =) nej, jag tycker den låter bra, Startade faktiskt den utan sista burken i helgen och då gick den ju så klart sämre, gick dock igång jättelätt och då la jag ner den felsökningen iom att den då måste ha gått på de två resterande. (tror inte den hade startat så lätt och gått hyffsat på 1) då jag inte kan någonting om skrovs utformning så blir det svårt för mig att säga vad båten skulle gå i och iom att ingen vet något om båt typen blir det ännu svårare=) Kan man göra någon värdering utefter bilder på skrovet? Senast ändrad av trubadurgbg | 12 juli 2010 | 16:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 12 Juli , 2010 Den där borde gå som ett troll tycker man ju. Ser ut att vara ett vanligt planande skrov. Hur ligger båten i vattnet? Står fören rakt upp kan jag ju förstå om det går sakta... Någon sa till mej att när båten ligger still ska snurran ha en rät vinkel mot vattenytan. Så kolla hur riggen står. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 12 Juli , 2010 Han har förmodligen powertrim på motorn och då kan den ju stå i vilken vinkel som helst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskycola 0 Postad 12 Juli , 2010 Jag tror som de ovanstående att det kan vara vinkeln på motorn som gör så att den inte går som den ska. Jag har haft liknande problem fast med mindre båt och mindre motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 12 Juli , 2010 Har du kollat att motorn sitter på rätt höjd, dvs inte för lågt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Juli , 2010 Inte någon har kommenterat bottenbeväxtningen ännu, hur står det till med den? Om du visste vad en tvåmånaders ryamatta under båten bromsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 På vilken höjd skall den sitta? mäter man centrum propp till underkant båt? Ja, jag har ju powertrim, alltså tilt? vilken jag provade att ställa lite grann, men kan inte påstå att skillnaden blev märkbar, mätte dock inte med gps. Ni får ursäkta mina newbie frågor =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 12 Juli , 2010 Nu skrev han inget om det..... Så det är väl inga fel med en del hyfsade förslag istället för att alla ska tänka nä han har nog det o det o det o det, och det felet är det nog inte så jag är tyst då kommer man ju ingen vart. En del förslag kan tyckas dumma, men om man ska bli kritiserad för man kommer med förslag lär ingen jäkel vilja säga flaska till slut, och vad ska man då med forumet till? Så istället för att slå ner på mitt förslag kan du ju komma med ett eget. Tex att kolla om powertrimen funkar? Eller nåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Helt ren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Juli , 2010 Det är jag också, visst är det härligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Svarar själv =) Vid normal monteringshöjd ska motorns kavitationsplatta[1] ligga cirka 50 mm under båtens bottenlinje i aktern. Propellern garanteras då en ostörd vattenström och båten går med optimalt djupgående under planing och klarar även tvära girar utan att propellern suger luft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Det ser det väl ut att vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 12 Juli , 2010 Visst, den klarar tvära girar bättre, men vill du ha bättre toppfart ska den snarare ligga en bit ovanför kölen. Hissa motorn en eller två pinnhål, och kanske prova en propeller med högre stigning! Senast ändrad av Sardaukar | 12 juli 2010 | 21:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Ok, intressant! blir att prova detta i veckan då. Jag är väl dock inte bara ute efter max toppfart, utan optimalt läge för båt/motor. Påverkar detta bränsleförbrukningen något i marsch fart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 12 Juli , 2010 Har du varvräknare? Isf är det mycket lättare att avgöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 dessvärre inte, Men kanske något att satsa på så fort som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 12 Juli , 2010 Ja, då ser du direkt om du har rätt propeller för din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 12 Juli , 2010 Du har ingen känsla själv hur du tycker varvtalet ligger? Om den når fullt varv otroligt snabbt eller rent av inte varvar mycket alls. Är ju ändå en 85a så risk finns väl att den är sliten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Men, Låt säga att propellern jobbar för djupt så lär detta också påverka varvtalet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 12 Juli , 2010 Precis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 12 Juli , 2010 Det skall på en varvräknare helt enkelt Så nu skall vi finna ut vart man köper en billig sådan, och hur man kopplar in denna, Samt vad denna motor bör liggar på för varv, men det är en annan femma. Skall skriva här när jag kommer vidare! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 27 Juli , 2010 Nu har jag provat med varvräknare. den orkar bara komma upp i 4100 max. bör väll kunna komma upp i ca 5500, Alltså saknas det 1400 varv till. Vad bör detta kunna handla om i hastighet? Vattenytan vid fullgas ligger såsom den blåa linjen på bilden. Vad kan kan man dra för slutsatser av detta? att motorn skall upp en bit? och att detta kommer göra att den varvar ur och går lite fortare och planar snabbare? Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 27 Juli , 2010 Ja plattan ska vara i vattenlinjen, så du kommer ju tjäna några varv på att höja motorn. Men inte 1400 varv. Du ska nog prova en annan propeller också som har lägre stigning. Kolla hur många varv du får när du höjt motorn, så kan vi diskutera propellern sedan Förresten så är det Ryds som tillverkat båten. Trubadur verkar vara modellnamnet. Hittade en till salu här i Älmhult med bara 30 hk: http://www.blocket.se/kronoberg/Ryds_trubadur_28527480.htm?ca=21&w=1&last=1 Senast ändrad av Sardaukar | 27 juli 2010 | 23:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trubadurgbg 0 Postad 28 Juli , 2010 japp, jag skall börja i den ändan så får vi se utvecklingen. Ang båtmärket så tror jag inte det stämmer. men har sett några stycken som sagt samma sak. jag tror den är tillverkad på något litet varv runt göteborg eller några mil upp, Bilden på annonsen är en likadan som min, men är skeptisk till längden som endast skall vara 5 meter enl register. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser