Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Sandra81

Törs man köpa en icke servad 4-taktare från 2007?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är spekulant på en båt som har en 25 hk Mercury 4-taktare från år 2007. Enligt säljaren (privatperson) har motorn gått max 15 timmar men det är ju svårt att veta.

Motorn har dock aldrig servats eftersom den gått så lite.

Såvitt jag förstår så ska motorer servas ändå, p.g.a. ålder etc???

Törs jag köpa den motorn/båten?

Den startar direkt och låter som den ska (såvitt jag kan bedöma). Enda problemet jag märkte var att den inte ville varva mer än ca 5100 varv, vilket jag frågat om i annat inlägg http://www.maringuiden.se/forum/;thread=357804

Tacksam för råd!

Mvh Sandra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte vara några problem, men serva den innan du tar den i bruk. Angående varvtal så kolla att det sitter orginal propeller. Kan även vara så att motorn är för klen för båten, vad är det för båt?

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! :)

Vet ej vad det är för märke på båten men det finns en liten skylt på den där det står max 20 HP så det är faktiskt t.o.m. så att det är för stark motor.

Den är 3,5 m och väger 180 kilo.

Sandra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan även tillägga att den använts varje år 2007-2010 d.v.s. tre och en halv säsong, några timmer varje år enligt säljaren, men som sagt aldrig servats, inte ens bytt olja någon gång.

Sandra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köp nytt om du är osäker eller leta annat om han begär med dina mått mätt mycket pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gångtiden borde en auktoriserad Mercury-verkstad/handlare kunna läsa av.

Motorn fungerar säkert utmärkt men den inställningen säger lite om säljaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker säljaren är i alla fall ärlig, han kunde ju hävda att han gjort all service själv. Inte så svårt att själv byta motorolja, växelhusolja, oljefilter,  kolla tändstiften, kolla bensinfilter, feta in nipplarna samt konservera inför vintern.

Du borde snarare fråga hur motorn förvarades under vintern, i ett varmt garage är väl OK, icke-konserverad utomhus mindre OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ja jag tycker nog att säljaren verkar vara ärlig så frågan är väl egentligen om motorn har tagit skada av att aldrig servats men trots det använts varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag vore du så skulle jag kolla på växelhusoljan. Öppna pluggen och låt några droppar komma ut. Är den mjölkaktig har den vatten i oljan och då skulle inte jag köpa den. Motorn kan ju ha haft vattnet där i 4 år. Iofs är inte lite vatten så skadligt men under lång tid och spec under vinterförvaring utomhus kan det bli skador.

Annars: Köp om du får ett bra pris!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...