Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
kallle

Båtmotor parsun 5hk varva inget gå endast på tomgång.. vad har hänt?

Rekommendera Poster

köpte en 5 hk parsun 4 takt i våras 2008 års modell.. funkade bra när ja provade den... skulle idag sätta igång den.. få ha max gas på rorkulten för att den ska gå i gång, även då är tomgången låg så dör den efter 20-30 sekunder.. lägger ja i växel så dör motorn.. reagera alltså inte på gas.. vad kan det vara för fel? kan inte ha nått med att ja la motorn på fel håll vid transport? den gå ju igång så kan väll inte vara detta som spökar?

Senast ändrad av kallle | 11 juli 2010 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som bensinpaj.

Kollat att blåsan blirhård, håller trycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har tanklock på motorn och där kommer det fram bensin..  skulle ha denna motorn som en hjälmotor.. men det börja inte bra... få man börja plocka ner förgasare och grejer kanske! tråkigt.. ingen annan som vet nått

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör väl lägga den på rorkultsidan. Vet inte vad som kan hända annars.

Testa att bara ha den rättvänd och tappa ur bensinen ur förgasaren via den mässingsfärgade dräneringsskruven. Pumpa sedan i ny bensin.
Förmodligen väldigt dum fråga - du har väl luftningsskruven öppen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

problemet är löst. tömmde soppan i förgasaren.. sedan hoppade den igång.. man borde gå kurs för att äga denna motor hehe.. läste på forumet om man ha chocken inne för länge när motorn startat måste förgasaren tömmas för att gå igång.. tackar för intresset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det känner inte jag igen. Däremot pumpade jag i för mycket bensin i början. Jag gjorde som manualen sa, och pumpade blåsan hård (eller vad det nu står). Men det upptäckte jag var för mycket...

Däremot rekommenderas att man trycker in choken (stänger av den) ett par sekunder efter att motorn startat, men är det inte så även på andra märken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...