Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
memike

Vattenskidstångs fästet flög av :( ???

Rekommendera Poster

Va ute och åkte vattenskidor idag med min Ryds 478 GT 2007.a med en monterad vattenskidstång. När jag skulle dra upp polarn så flög hela skiten bort :( Blev då ett stort hål i ryggstödet.

Kan fixa detta själv då jag har lite kontakter, men när jag kollade på konstruktionen så tycker jag fan RYDS ska stå för det. Hur i Helvete kan man montera en stång rakt ner i en ca 5mm tjock glasfibervägg utan någon alls förstärkning ?????????

Detta skulle ju vara förstärkt med rostfri plåt på utsidan och en stor ekkloss på ninsidan som stabiliserar upp hela stången.

Nu till frågan vad täcker försäkringen, kan man får Ryds att fixa detta ??? Den ingenjören som konstruerade detta borde fasen aldrig fått det jobbet ...

/Micke

Senast ändrad av memike | 12 juli 2010 | 09:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder? Är den monterad från fabrik, eller någon tidigare ägare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har ju 3 års reklamationsrätt så ta kontakt med din återförsäljare så tror jag det löser sig. Börja med en vänlig ton i diskussionen....

Står det inget om viktbegränsningar i manualen? Hur tjock är din polare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror at det är av stort intresse vem som har gjort montage, RYDS brukar ju inte leverera båtar originalutrustade med vattenskidstång. Köpte du hos någon återförsäljare så får du väl prata med dem, men de kommer att slingra sig som ålar. Du har ingen affärsförbindelse med RYDS utan med deras återförsäljare.

Tycker att vattenskidstång är en usel konstruktion för man ser ju att det inte kommer att hålla i längden, det skall vara ett välstagat torn i stället.

Själv har jag förstärkt alla egna konstruktioner i min RYDS (grabbräcket, extramotorfästet, GPS hållare, etc) med tjock aluminiumplåt på undersidan.

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 13 juli 2010 | 10:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt dåligt! Har själv en Ryds 510 GTI, nu vet jag att inte använda vattenskidstången i alla fall. Återkoppla vad som händer i detta ärende - om återförsäljaren tar på sig detta eller Ryds?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det som är riktigt dåligt? Tidigare ägares montering? Att han inte fick upp polaren? Att den inte blivit säkrad tillräckligt? Det är ju inte troligt att Ryds monterar en vattenskidstång med popnit...

Hur man sen kör med sina vattenskidor påverkar givetvis hur det hela håller. Har man en polare som väger 100 kg, kör med en 50 hk motor och måste starta med slak lina. Då blir det duktigt mkt påfrestningar på båten, fastsättningar, etc.

Trådis har ju inte direkt gett några mer fakta, än att den lossnat, så innan man skäller på återförsäljare eller Ryds, bör man ha mer kött på benen. Saker håller inte för vilka krafter som helst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis menar jag konstruktionen i sig. Då jag har en båt med samma installation, och då jag själv är skeptisk till själva konstruktionen, så känner jag att jag fått vatten på min kvarn. Detta ämne har varit uppe förut här på MG. Det är alltså flera som reagerat mot konstruktionen. Se ska det ju inte spela nån roll om personen väger 50 eller 100 kg, grejorna ska hålla likförbannat! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejorna ska hålla likt förbannat - Att med 50-60 hk motor, försöka med ryck, slita upp en 100 kg person på en skida, med slaklina och ryck, är inte samma sak som att dra (som man ska göra) upp en 50 kg tung person på två skidor. Saker ska inte alls hålla för vad som helst. Korkade individer har sönder betydligt fler saker, än kloka individer, med erfarenhet och IQ.

Jag säger inte att trådis gjorde varken det ena eller det andra, men du FredrikW, verkar tro att bara för att något är monterat, ska det hålla för rent puckade aktiviteter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser man bara på den kraft som påverkar fästpunkten på vattenskidstången så landar det på ca 1000 kg med spänd lina. Är stången bara några tiotal cm är kraften enorm på fästpunkten i båten.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt trådskaparen svara på hur det gick till. Jag säger bara att jag upplever konstruktionen (infästningen) som som väldigt vek och jag är därför inte ett dugg förvånad att det hände.

Med ditt resonemang så låter det som om du skulle acceptera att dragkroken på din bil ramlade av vid kraftig acceleration med ett släp bakom bilen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla gärna i denna broschyr hur en vattenskidåkningstorn eller pylon skall se ut, då håller de:

http://www.skimarine.se/?page=katalog2010_small#/48

Ser man RYDS vattenskidpinne då ser man att det kommer att gå åt h-te.

Saknar man bra torn/pylon så är det bara att köpa ett block för 200 SEK och fästa det i båtens bakre förtöjningsknapar, håller utmärkt även i min RYDS. Sämre wakeboardsåkning, men det håller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NU har jag varit i kontakt med ÅF, RYDS, och FB bolag. Verkar som att detta kommer bli ett reklamations ärende. Min ÅF är riktigt bra (Säfflebåtar) Anders är alltid trevlig och håller vad han lovar. Även Bill Owe på Atlantica va en riktigt trevlig kille som lovade att detta skulle fixa sig. Sen Nina på Ryds/nimbus verkade vara en bra person som lovade att detta skulle kollas upp och lösas. Så det verkar som att det kommer bli ett bra slut ändå.

Men kommer uppdatera er i denna tråd hur det går och hur de lagar båten eller löser ut den eller vad som än händer.

Kan tillägga att kilen jag skulle dra upp väger 72kg, linan va helt sträckt och vi har åkt en hel del innan med andra båtar utan probs, Och vattenskidsstången va orginalmonterad ifrån fabrik (ryds).

En stång ska ju palla tryck uppåt 1ton vid uppdragningsmomentet då man multiplicerar vikt och hastighet. Och att skruva ett fäste med 8st rostfria skruvar i 25mm plyfa känns inte något vidare :(  Och vad som går att se på bilderna är det frigolit som ryggstödet är fyllt med. Tycker det borde vara en ek kloss som är ca 30cm lång och 40cm hög med 4st genomgående bultar plus en rostfi platta på både bak och framsida av ryggstödet då skulle skiten stå pall för allt. Inte en 25mm plyfa med 5mm glasfiber i bakkant (mitt ryggstöd) som ska hålla tillbaks kraften.....

BILDER:

http://www.ladda-upp.com/bilder/36889/b-C3-A5tskada1

http://www.ladda-upp.com/bilder/36890/skada

http://www.ladda-upp.com/bilder/36891/skada

http://www.ladda-upp.com/bilder/36893/skada

http://www.ladda-upp.com/bilder/36894/skada

/Micke

Senast ändrad av memike | 16 juli 2010 | 11:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ca 1000 kg med spänd lina

Det lilla jag minns från gymnasiet, så är det impulsen (massa gånger hastighet, per tid) som knäcker linor. Jämför med en hammare som trycker in spiken i plankan eftersom metallen är stum. Banka med en lika tung gummiboll så händer inget... Därför spelar det roll vilken typ av lina som används. De flytande linor som brukar säljas till vattenskidåkning är om jag minns rätt hyfsat fjädrande. Med en väldigt stum/kort lina blir impulsen större.

Är stången bara några tiotal cm...

Bara en liten detalj i detta: Vridmomentet/kraften blir tvärtom MINDRE ju kortare stången är (givet att stången är styv, vilket den är).

Och i detta fall är det ju inte alls något fel på stången, om beskrivningen är korrekt. Det är ju BÅTEN, eller mer exakt ryggstödet/fästpunkten som är problemet. Det var ju inte stången som gick av, eller hur? Gissar att Ryds har missat att bygga/montera korrekt på just detta exemplar av 478 GT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe... Ja om det är sådär Ryds monterar sina vattenskidstångar, skulle jag också bli förbannad. Det finns ju inte en chans att det där håller. Skönt att det löser sig, men trist att du måste åka utan stång i sommar, för jag skulle inte lämna in den nu, om du nu inte får en lånebåt under tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tyvärr så de monterar sina stänger :( Fixeras med de taffata skruvarna och hålls på plats med flytskum på insidan.... Känns riktigt klent så när den är fixad kommer den ej användas mer. Har iofs funderat på att fixa en 3mm rostfri plåt som sitter på vardera sida om stången och över som fördelar ut kraften på ett större område av ryggstödet.

Precis jag har fuktsäkrat området och kommer inte lämna in den nu :) Vill ju inte missa en sekund av det man kan lägga på sjön. Denna sommarn tar ju rekord i användande av båten hehe.

Cool

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på detta igen... Nog är det väl orimligt att det skulle bli ett stort hål i ryggstödet ???

OK, om skruvarna som håller stången slits loss, det kan jag förstå.

Men detta är glasfiberarmerad plast, som nog alla som hållit på med detta vet är väldigt dragstark. Det skulle vara väldigt många fibrer som slets av samtidigt, om det ska bli ett stort hål...

Även om det var slak lina, så att det blev ett stumt ryck och linan var helt stum, så skulle killen på skidorna knappast orka hålla fast i linan med så stor kraft att det slits upp ett stort hål -- ETT stort hål -- menar du inte 4 hål -- ett hål för varje skruv?

Håller med första svaret i tråden -- Lägg gärna in bilder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs gärna tråden och kolla in inlägget precis före ditt första inlägg här. Bilder och förklaring av händelsen som förorsakade detta av trådis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber om ursäkt. Jag är van att bilderna syns direkt i tråden, inte att de ligger med som länkar. Läste slarvigt. Förlåt. Skäms

Nu fattar jag vad som hände: Först släppte de 8 skruvarna --- men eftersom stången fortsatte ned i ryggstödet, så bröt den bort en bit av ryggstödet, lite bredare än stången. Alltså inte ett så STORT hål som jag föreställde mig, men visst, ett rejält hål ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det verkar lösa sig, tråkigt dock om de ska laga det så att det blir som från början igen?? Det höll ju som bekant inte........

Sen undrar jag varför folk är så in i helvetes snabba på att svara utan att ha läst igenom tråden och menar på att Han får skylla sig själv eller Var din kompis tjock?

Jobbar ni alla på Ryds eller har rydsbåtar? För annars vet jag inte varför man ifrågasätter trådskaparen? Det spelar väl ingen roll om killen skulle vägt hundra kilo, slak eller spänd lina. Grejerna SKA hålla. BASTA. Såna här fel i konstruktioner är upplysningsvis tyvärr ganska vanligt och inte bara på rydsbåtar. Jag känner till mer totalt felaktiga/farliga fabriksinstallationer på andra kända märken så varför skulle rydsbåtar vara ett undantag?

Ni kommer kanske ihåg för några år sedan när det var en styrkommod på ett känt båtfabrikat som sonika lossnade ifrån sina fästen och tillverkaren fick återkalla/förstärka denna på ett flertal modeller........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en 510 GTI förut, med samma typ av stång. Första gången jag drog en polare på skidor, så böjde sig stången och det knakade duktigt i den. Insåg att konstruktionen var totalkass och använde den enbart till barnens gummiring senare.

Det är en idiotisk konstruktion som jag inte förstår hur fan de trodde skulle hålla.

Bättre är ju på tex 515 gtx och ev 511 gts där stången är integrerad i pulpiten bak, varpå belastningen fördelas på flera fästpunkter.

Nä...vattenskidstången till 478 GT samt 510 GTI är totalkass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat på biler hur stången ser ut på Ryds båtars hemsida

http://arkiv.ryds.se/kataloger/Ryds_2010_Tillbehor_lowres.pdf

Utgår från att det är ett fäste enligt deras tillbehörskatalog.

De kallar den vattenskidstång/ögla

Som tidigare kritiserats att den ska hålla för obegränsat tunga personer mm så tycker jag den stången ser ut för max barn som inte väger så mycket. Möjligen bara för gummiringar och andra lättare vattenleksaker.

Ser man sedan på bilderna som lagts in så ser fästet ut som det plastats fast och skruvats med plåtskruv.

Kass  infästning på Ryds redan dåliga plast. Ryds är kända/duktiga på att bygga båtar med tunna skrov och ska enligt uppgift från dem bli lika starka eller bättre. Kan det vara så att de inte håller för att sätta fast någon vattenskidsbåge?

Ska du använda båten för vattenskidåkning så ska du nog se till och få dit en riktig båge som är infäst med bakomliggande platta med riktiga skruvar och mutterar. Tveksam om du ska sätta något i ryggstödet utan bör vara en båge med flera infästningspunkter för att kunna ta upp belastningen från flera håll.

Det du haft nu på den båt ser ut som en leksak.

Kolla med säljaren vad specen är för det  fästet.

::Harry:: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vattenskidstången till 478 GT samt 510 GTI är totalkass.

Som sagt -- varför kritiserar så många stången -- det är ju båten (där stången är fastskruvad) som inte har hållit.

Jag har, som kanske några sett, tidigare haft en 478 GT, från 2005. Och jag har även tagit upp några hål i den (satte t ex en flaggstång bak). Och ser man på hur pollarna är monterade (som ju ska tåla MYCKET större krafter/impulser än en vattenskidstång), så sitter de i en cirka 50 mm tjock träbalk under plastskrovet (ett ljust träslag -- balsaträ?), med genomgående bultar.

Om vattenskidstången vore monterad med bultar och brickor i någon hård förstärkning (teaklist, metall) på undersidan av plasten -- med 8 fästpunkter -- då tror jag fortfarande att den skulle vara alldeles utmärkt för vattenskidor, så länge det bara är 60 hk (max för denna båt) som drar och det är en människas händer som håller emot.

Själklart kan man inte fästa en slak lina mellan den och en brygga och dra på -- då slits nog även pollarna loss. Men en vattenskidåkare är ett mjukt föremål, jag tror inte att ens 130 kilo världens starkaste man på vattenskidor klarar att böja denna korta vattenskidstång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag drog en vuxen på ca 85 kp, så böjde sig stången något och det knakade.

Naturligtvis håller väl stången troligtvis, men vad jag egentligen menade med att den är kass, är ju att konstruktionen inte är så bra. Det blir för stora påfrestningar på en liten yta, och då krävs att det är väldigt stabilt förakrat. En polare har en 515GTX och där är vattenskidstången integrerad i en större pulpit bak, där det är flera fästpunkter. Tycker det verkar lite mer genomtänkt. Men jag tycker Ryds borde ha många reklamationer vad gäller denna stång och dess monteringsanvisning. Min var oxå monterad på firma,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds borde ha många reklamationer vad gäller denna stång och dess monteringsanvisning. -- håller med dig.

Men både 478 och 510 är ganska gamla modeller, som båda funnits över 10 år om jag fattat rätt (om än uppgraderade till GTI). Om ni som är kritiska har rätt, så borde väl Ryds ha fått in flera dussin reklamationer på 10 år, så de borde i så fall ha slutat sälja stången eller bytt konstruktion -- eller?

Det skulle vara en dålig affär att sälja dessa, om alla rycks loss -- det är rimligen den som monterat stången som får betala reparationen, varje gång. Plus dåligt rykte för Ryds. Varför fortsätta att sälja dessa?

Därför min slutsats att just denna 478 måste vara felbyggd eller just denna stång felmonterad. Verkar väl rimligt att stången åtminstone ska monteras med genomgående bultar, med 8 brickor och 8 muttrar under plasten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundersam om Ryds sparat in på plasten i sina båtar.

Hittade denna vid vår brygga igår. En Ryds 568GTI

Fästet för att låsa fast båten i fören där plasten gått sönder. Inte mycket till stöldskydd. Verkar väldigt vekt. Troligen mer plast där knapen sitter, får man hoppas.

Tipps till TS att undersök om plasten på din båt klarar att fästa andra typer av vattenskidbågar eller undvik att sätta på något extra på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasten kan väl ha blivit skadad för att någon försökt stjäla båten?

Och i så fall verkar låsöglan ju sitta bra... Låset sitter kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för stödet :) Håller med dig om att sakerna ska hålla. De säljs ju för att de ska användas. Nu verkar det lösa sig dock.

det jag tycker är lustigt är att en del härinne har haft problem och ryds hade haft en del reklamationer men de har inte byggt om det ??? Jag gav killen på ryds lite ideér om hur de skulle kunna få denna stång till att funka genom att förstärka upp insidan med en lång ekkloss och genomgående bultar så kraften fördelas.

Hoppas att alla som läser denna och kör en 478 eller 510 inte använder stången. Inte kul att få ett stort hål i båten...

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på hur fästet är konstruerat. Fundera på hur kraften får tas upp i infästningen. Det blir en hävarm av stången ner till fästet. Kraften kommer bryta kraftigt i infästningen.

Stången horisontalt vid ryggstödet kommer få ta upp en del av kraften vilket en inte är avsedd att få.

Därefter kommer den brytande kraften gå vidare ned i ryggstödet som på den nbåtmodellen har en öppning på babords sida vilket gör att ryggstödet blir svagare. Se bilden och observera att ryggströdet utan dyna inte är så tjockt.

Bättre hade varit två infästningspunkter på vardera sida på relingens översida (vänster och höger sida) med infästningar med minimal hävarm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...