Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Sandra81

Mecury 25 hk 4-takt varvar bara 5100 rpm

Rekommendera Poster

Hej!

Är spekulant på en liten styrpulpetare (okänt fabrikat) 3,50 lång, 180 kg tung. Den har en Mercury 25 hk 4-takt från 2007 med insprutning.

(På båten finns en skylt där det står att max rekommenderad motor är 20 hk, så den är inte undermotoriserad, snarare tvärtom).

Båten går lätt upp i plan men den varvar inte ut, den stannar på ca 5100-5200 varv. Borde den inte gå upp till 6000?

Vad kan i så fall vara problemet?

(Den har eltrim och det hjälper inte att trimma upp).

Mvh Sandra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kan vara för lågt monterad. Kavitationsplattan (den lägsta av de horisontella vingarna) skall ungefär vara i nivå med båtbottnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter trimfenor i plast på den plattan, kan det påverka så mycket?

(Vet dock inte hur högt/lågt plattan sitter i förhållande till båtbotten).

Sandra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en 250hp utombordare som inte orkade varva ut en för liten propeller för att den var för lågt monterad.

Hur plastfenorna påverkar vet jag inte, men de borde vara för att plana snabbare och behålla planingen längre när man släpper av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara en propeller med en för stor stigning.

En anan möjlighet är att båten är fellastat, för tung last i aktern. Platsfenorna på motorn tyder på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, om motorn är för tung för båten kan det alltså göra att den inte orkar varava ur, även om den har mer än tillräckligt antal hästkrafter?

Kan man testa att varva upp den till 6000 varv utan att ha växel i? Hur gör man i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker kanske inte det är någon idé att varva upp den i tomme till 6000? Vill du bara se om den klarar eller vad är vitsen? Den viktiga är ju hur den går när den driver båten. Enklast är ju att ta reda på vad som är max varvtal vid färd och sedan gå vidare om det är så att din motor varvar för lite. Är du inte missnöjd med toppfart/soppaförbrukning/acceleration så låt det vara som det är istället för att hänga upp sej på ett varvtal.

Enligt deras specar så är 5200 helt ok....

Motor Specs Manufacturer: Mercury
Year: 2007
Horsepower: 25.0
Cylinders: 3
Type: 4 stroke
Gear Ratio: 1.92:1
Min WOT RPM: 5000
Max WOT RPM: 6000
Spline count:10
Drive Type: Outboard

Senast ändrad av Dreamspace | 12 juli 2010 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara veta att det inte är något fel på motorn. Efter vad jag förstått är maxvarv 6000 och då borde den ju utan problem kunna gå upp till det vid fullgas eftersom båten är så liten, det känns fel bara...

Vad menas med Min WOT RPM: 5000 ?

Sandra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min resp max WOT är varvtalen motorn skall ligga mellan vid färd och full gas. Så eg är det inget fel om den inte varvar mer än ca 5200... Vill du ha upp den högre så får du kanske gå ner ett hack i propeller.

Att varva motorn utan växel säger inte ett skit, vilken slutkörd motor som helst klarar att varva upp till 6000 utan belastning. Är du orolig att motorn är sliten så ta komp prov.

Jag måste säga att jag ser det som väldigt otroligt om man lyckats kört slut på en 4taktare på 2-3 somrar bara för man inte servat. OK om motorn gått dagliga turer på 4 timmar eller mer hela somrarna och på högre varv. Annars inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...