Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
werme

jonson 90 hk 91:a ingen tändning

Rekommendera Poster

Har en 90 hk jonson  91 års modell ,motorn startade  snällt som den skulle  körde ca 15 dist i varierande hastighet  lade till  vid en brygga stängde av  skulle starta  10 min sen motorn vägrar starta startmotorn snurrar men ingen tändning , efter ett antal timmar med mekande byte stift skifte o koll av tändspolar  efter det  bytte vi  cdi boxen  under hela tiden fick vi ingen gnista ,hjälp av båtmeck tillkallades  han drog isär den stora kopplingen som  hänger ihop med  startnyckel efter det kortslöt han vid solinoiden motorn startar direkt,bra ut o provkörde  ca 7 distans  med ett antal provstartningar ,tills idag då  jag körde ca 10 dist  stängde av motorn efter lite fika var det dags o starta helt död ingen tändning  dags för bärgning samma fel igen  vad det nu är .

Börjar bli  desperat! andra sommaren som det krånglar  hjölp

Olle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har säkert fel i kortslutningskretsen , fel på dödmansgrepp eller tändningslås ,koppla bort svart/gulkabel för test.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok .tack för tipset testar  att koppla ur svart kabel med gul rand.

Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har liknande problem med min Johnson 55 hk årsm 79.

Köpte motorn i vintras och idag när jag skulle teststarta den på land så gick den igång och gick riktigt fint på varierande varvtal med kylning och allt i ca 8 min. Sen dog den bara :(

Nu när jag försöker starta så går bara startmotorn runt men jag får ingen gnista på någon av mina två tändstift.

Har inte bytt tändstift och jag tror inte heller att de är något fel på dem då de ser mycket fina ut, både till färg och form.

Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja felsöka i då jag inte stött på så många elfel tidigare.

Tacksam för alla svar! Mvh Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...