Lantana 0 Postad 11 Juli , 2010 Hej, Efter ca 10 min körning med min md5 i helgen tändes templampan. Motorn är sötvattenkyld. Vid en titt på vätskenivån visade det sig att den var strax under MIN. Jag fyllde på med färskvatten men det blev tyvärr över MAX. Jag provade att åka vidare och efter en kort stund tändes lampan igen. (Ingen summer låter). Reagerar den även på för mycket kylvatten? Kan någon ge tips på vilken ordning jag ska felsöka? Båten är en Albin 78. Tack för svar! //Lantana Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 11 Juli , 2010 Rök den vitt? Vit rök indikerar gången topplockspackning eller sprucken topp. Fanns det kylvatten efter att lampan tändes andra gången? Annars är det kylvattenläckage någon annanstans. Kolla vattenpump, kylare mm. Vattnet tar vägen någonstans. Flödet i kylsystemet är viktigt. Vattenpumpen skulle jag fokusera på om du inte har något inre läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lantana 0 Postad 11 Juli , 2010 Den rök inte vitt och vattennivån sjunker inte??! Om vattenpumpen inte funkar så cirkulerar inte kylvattnet vilket leder till ökad temperatur..?? Låter logiskt. Lagar man eller byter man vattenpump? är det svårbytt? //Lantana Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 11 Juli , 2010 Om du inte har haft några problem tidigare i år när du kört motorn i år eller tidigare och detta fel kom plötsligt så är det antagligen cirkulationspumpen som lagt av. Om kylvattnet är någon eller några centimetrar upp eller ner har ingen betydelse. Om du har för mycket så trycks det ut. OBS! Om du fyller rent färskvatten så kolla kylpunkten!!! Cirkulationspumpen ska starta och gå så snart du slår till tändningen. Du kan kolla pumpen enklast genom att lossa den. Anslut tillopp till en slang som du stoppar i en hink med vatten. Slå till tändningen. Fungerar pumpen så forsar vattnet ur pumpen. Om inte vilket jag tror köp en ny!!! Inte värt att felsöka och reparera. Lycka till! Hmm....kom på detta oxå... Förutsätter att du kollat att sjövattensidan cirkulerar och är OK (dvs det kommer vatten ut genom avgasröret. Det hemska alternativet är att du har dålig kylning pga att kylkanalerna i motorn blivit igensatta av skit oftast rostflagor. Vet du om kylkanalerna i motorn rengjordes i samband med konverteringen till sötvattenkylning? Det har tyvärr slarvast med detta under årens lopp. Är det detta alternativ är det bara att plocka ner motorn och blåsa rent..... Men felet med din motor är antagligen den eldrivna cirkulationspunkten........ Senast ändrad av CaptainH | 12 juli 2010 | 07:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lantana 0 Postad 12 Juli , 2010 Tack för bra svar!! Jag börjar felsökning via cirkulationspumpen och hoppas på det! //Lantana Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 12 Juli , 2010 Om det är en Martec färsvattenkylning du har så syns det en skvallerstråle i expansionstanken, om cirk.pumpen fungerar. Låter summern någon gång? Inte ovanligt att de ger upp på 78:an eftersom instumentpanelen är utsatt för väder och vind. Själv satte jag fast en plexiglasskiva på de två 78:or jag haft. Alternativt har temp.givaren lagt av, men då borde summern ljuda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 14 Juli , 2010 lantana! hur går det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 25 Juni , 2012 Hej! Väcker tråden igen då jag också har en Albin 78 som konverterades till sötvattenkylning för 13 år sedan. Tidigare ägare satte in en tempmätare för några år sedan och bytte alla slangar. Har även kopplat sjövatten intaget vid vasken till impellern för att få tillräckligt med vatten för motorn. Tempmätaren visar efter en 20 min körning (ej på max varv) upp mot det röda (95 grader). Slår man av lite på varvet sjunker tempmätaren mot 80 grader. Den har aldrig gått över det röda på mätaren utan den håller sig där. Jag har inte mätt på något annat sätt ännu då jag inte vet hur jag skall gå tillväga. Men eftersom tempen stannar på mätaren och beter sig som vanligt även om tempen är alldeles för hög undrar jag om det kan vara fel på givare eller att givaren och mätaren inte pratar med varandra på samma språk. Templampan har börjat tändas men ingen summerton ännu. Svårt att förklara detta när jag själv inte begriper något. //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juni , 2012 Mitt förslag är att du mäter tempen med en termometer med en mera exakt skala, stektermometer eller en digital, att läsa in egna gradtal på ett instrument med grönt och rött fält är närmast att gissa. På en sjövattenkyld motor indikerar tempgivaren 55/60 grader på det gröna fältet, byter man inte givare vid montering av en värmeväxlare/sötvatten kylare med lämplig termostat till den kommer motortempen att ligga upp på det röda fältet eller mycket nära utan att motorn är för varm. Kan även nämna att normalt är tempskillnaden från där gröna fältet börjar till det röda börjar ca 5 grader. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 26 Juni , 2012 Hej Kalle! Tack för informationen. Hur mäter man med en stektermometer? Lägger den på slangen med kylvatten tillbaka till värmeväxlaren eller på toppen? Eller någon annanstans? //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Juni , 2012 En glykolvattenkyld motor har en termostat som låter motorn gå i en för den behagligare temperatur dvs högre än den sjövattenkylda. Då ligger mätarn högt. På vår har den alltid legat på gränsen mellan gröna och röda och lite övertryck i systemet kan man märka om man öppnar locket med motorn i arbete. Jag ser inte det som ett fel alltså utan att termostaten sköter sitt jobb och kylningen styrs av den, dvs håller för motorn en hög och bra temperatur.. Är kylningen kass kommer termosten att vara helt öppen men ändå går tempen upp, vid högre belastning kokar den snabbt ut vattnet vilket din motor inte verkar göra. Skulle sätta ett OK på din motor så länge den behåller kylvattnet och mätarnålen håller sig stabil på rödgrönstrecket. Vanliga fel, dålig sjövattenpump eller igensatt i inloppet från sjön, där fastnar allt och snäckorna växer sig stora under sommaren. Visar sig på hett vatten till avgaskröken. Ska va ljummet. Kolla på slangen genom att lägga handen på. Här är ett bra ställe att mäta med stektermometer, tejpa fast. Temp uppåt 40 grader kan vara normalt men växlar efter storlek på motor kan jag tänka. Liten motor kan nog vattnet knappt kännas varmt. Mäter du tempen vid cylindern kan det bli c:a 110 grader utan att det är nåt fel. Det har vi mellan cylindrarna på vår MD11C. Då står motorinstrumentet på röd/grön eller strax under. Då är det lite övertryck i kylet och maskinen går på mer än halv effekt och man får inte öppna locket på expansionskärlet. Sätt en svart eltejp på expansionskärlet så ser du lätt om den håller vattnet. Ha inte fullt ända upp. Då fixar den själv nivån genom att klämma ur vatten om slangarna sitter fast. Locket är fjäderbelastat och funkar som säkerhetsventil som på de flesta motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juni , 2012 Bra Forgus! Jag har inget mer att tillägga. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 26 Juni , 2012 Tack för detta svar, väldigt tydligt för mig som inte riktigt fattar grejen. Mätaren som kommer från Biltema har gradantal upp till 80 grader sedan finns det lite kvar innan det blir rött. Men jag vet inte var temgivaren till den sitter. Ser ut som om de har satt en metallring runt slangen på kylvattnet tillbaka till sötvattenkylningen. Som jag skrev tidigare har inte vattnet kokat och mätaren har inte gått över till rött. Skall mäta med stektermometer i sommar! Tack för tipsen! //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser