Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Jonterally

AQAD41 tappar varv

Rekommendera Poster

Min AQAD41 har börjat strula. När jag drar på så ger den fullt acc och varvar ledigt upp till ca 3700 vav. efter 10-20 sekunder så tröttnar den och får punka. Varvtalet sjunker till ca 2500-3000 varv. Om jag drar av och puttrar en stund, så går det återigen att dra på fullt och acca upp till 3700 varvoch sen punka...osv.

Tömde vätskeavskiljaren och det var fullt av skit (såg ut som sjögräs nästan). Misstänkter att det kan varas skit i tanken.

Förra hösten hade jag ett liknande problem, då var det en liten sil/filter stor som en fingerborg i nån pump som korkat igen. Kan det vara samma problem? Varför ger motorn fullt ett tag? utan belastning varvar den fullt hela tiden.

Kan det räcka med att göra rent finfiltret?

Är det nån fara att köra ändå om jg håller mig på 15-1800 varv?

Till saken hör att jag inte är nån höjdarmekaniker...

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt skit/bakteriväxt i tanken. Du kan knappast komma undan med att rengöra något filter, utan måste byta grov- och troligen finfilter. Antar att du har ett grovfilter som sitter i anslutning till vätskeavskiljaren? Sedan är det långt ifrån säkert att det räcker med filterbyte. Efter ett tag är du troligen i samma situation igen. Du måste med största säkerhet rengöra tanken. Finns manlucka? Isf brukar det gå bra att öppna den (om inte tanken är full förstås!!) och suga upp den slemmiga bottensatsen med någon typ av vakuumsug, t.ex. oljetömmare. Att hålla sig vid 15-1800 varv är väl inte så kul och den eventuella glädjen bir nog kortvarig. Snart har du mer skit i dina filter och riskerar att få stopp, naturligtvis vid ett olämpligt tillfälle när det blåser och gungar. Lika bra att göra rätt från början, även om det inte känns särskilt kul mitt i högtryckssommaren.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar!

Nog åker jag på att rengöra tanken också. Efter att ha lyckats leta fram den lilla silen (sitter i matarpumpen) och göra rent den så går båten fint igen. Men nu har jag hållt mig till lugna vatten, så...

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...