Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Seafl0wer

"Överkonsumtion" av motorservice!?

Rekommendera Poster

Gäst Berra

Man får köra motorn med en spolmuff på kopplad där kylvattnet går in (alt motorn nedänkt i en tunna). Kör motorn varm med sötvatten till kylsystemet, sen (efter ca 10 minuter) byter du till glykolblandning. Om du kör med spolmuff se till att dunken med blandningen står högre upp än för att få tryck. Under motorn får du ha en behållare som samlar upp blandningen igen. Du kan ha en sopsäck tejpad på utsidan av motorn så att det inte stänker så mycket utanför. Jag körde med spolmuff i år, men tunna verkar vara enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet med glykolspolningen är att utnyttja glykolens konserveringsegenskaper, för precis som plutten påpekar rinner allt vatten ut om motorn står upp, och därmed rinner även frysmediet ut. Men spolmuff-metoden är kass, i alla fall på min HONDA. Glykol-vattnet läckte ut som ett såll ur alla övriga hål som sitter nertill på riggen. Jag försökte täta, men fick ge upp :-( Som grädde på moset var dessutom muffen något för liten! Verkar vara den hederliga glykol-tunnan som är enda hållbara metoden på motorer liknande min! Ska testa nästa år och fixa till något skräddarsytt runt riggen, så man kanske klarar sig med 10 liter ... mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har tagit del av de sanningar och synpunkter som redovisas i detta forum och kan än en gång konstatera att en sanning fortfarande är oomstridd. :-D . Det finns tre kategorier prylmänniskor som man (tillbehörskrämarna) kan lura till vilka tokigheter som helst: Båtägare (i synnerhet segelbåtsägare) Flugfiskare Golfspelare Som exempel: Byta tändstift varje säsong. På vilket sätt slits tändstift så oerhört mycket mera i en båtmotor än i en bilmotor? Hur ofta har du behövt byta ut ett trasigt tändstift i en bilmotor? Har du överhuvud taget bytt tändstift i en bilmotor? Tänk själv! Lura krämarna! TjT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang stift förstår jag inte riktigt bekymmret, det är väldigt lätt och kostar inte särskilt mycket. Fräscha stift ger bättre gång och bättre bränsleekonomi. Så varför inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Största anledningen att serva en motor varje år på så många punkter som möjligt är väl att man kan då upptäcka början till fel. En motorbåt med motorhaveri kan bli en säkerhetsrisk så man bör ta hänsyn till hur man använder båten. I en insjö driver man alltid mot en strand medan man i havet kan få vänta för länge. (Man kan även tillföra fel när man skruvar i en motor.)


 
Utombordare är mest av aluminium och det är då oftast skruvarna som fastnar om man väntar för länge med att byta impeller, stift mm som sitter skruvat. Men visst kan det räcka med att lossa skruvarna, fetta in och skruva åt varje höst men vänta några år med stift/impellerbytet. Ett tändstift håller i många år men kan vara bra att ha nya i verkstygslådan i båten.
 
Impellern kan hålla i 10 år om det är av den typ där gummibladen inte böjer sig mot en kam. Bladen blir då inte utmattade utan det är mer gummit som åldras resp. slits i kanterna. (Vanligt i utombordare). Dock: en motor som inte fått någon ompyssling på 10 år blir ett bra sänke brukar gärna motorverksäderna säga.
 
Gymnastisera och fetta in skruvar som sitter i aluminium! Gärna varje år.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jämföra med bil o säga att båtmotorn går på högre varv o därför behöver mer service faller ju om vi istället jämför med en vanlig 4-taktare på en MC här snackar vi varv, och servar efter ca 100 timmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 Ta det lite lungt med oljeslabbandet i cylindrarna, skrapringarna är till för att hålla olja borta från kompringarna och förhindra att olja byggs upp under ringarna och bränns fast, ser att på forumet finns de som vill hälla olja direkt i cyl dvs direkt på kompringarna.  Prova och häll vanlig vxlådsolja i en tvåtaktare och ni ser vad jag menar ringarna sitter som limmade, ett litet sprut med wd40 räcker gått som korektionsskydd, ang stift måste detta vara övereklamerat, till 80 hk jag handlade fick jag med orginalstiften dvs de från 1980 ett stiftbyte hade gjorts jag satte dit orginalen igen och de gick perfekt. någon skriver att bilar klara 1000 mil på samma olja detta måste vara biltemas olja,  vanlig olja för turbodiesel krav är väl garanterad 4000mil på intervallerna men den kanske kostar någon kr mer per liter. glykolklabb kan nog vara bra men för koncentrerat och det torkar till då blir det rena sockerklabbet. Vill man hyssa omsorg är nog genomspolning vanlig översyn samt  frostfri och torrt förvaringen allt som behövs övrigt får nog ses som hobbyarbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...