Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Seafl0wer

"Överkonsumtion" av motorservice!?

Rekommendera Poster

Hej! Har många ggr funderat på frågan om servicegraden på utombordmotorer ... är vi lurade av vår osäkerhet!? Tag min motor som konkret exempel! 40hk Honda årsm 98. Servades förra vintern på varv med stor grundservice 63 punkter ventiljustering mm. Sommaren var ju ingen höjdare, så motorn har gått typ max 15 timmar under gynsamma förhållanden (=normal last, mest ekonomifart). Snackar man med varvet så säger dom direkt att man måste göra grundservicen på 63 punkter varje år, för en kostnad av typ knappt 2000 kr. Ärligt talat, är det så urusel kvalitet på en så modern motor att den inte pallar mera timmar utan service! ... eller sliter en vinterförvaring så oerhört hårt på motorn??? Men eftersom man inte vågr riskera något så betalar man snällt år efter år, oavsett hur lite man kört! För även här gäller ju den gamla marina sanningen; när det gäller båten får det kosta vad det kosta vill :-D Men bilen den klarar mellan 2000 och 3000 mil, dvs typ 350 till 450 driftimmar !!! Är bil-motorn verkligen minst 10ggr stryktåligare ... betvivlar faktiskt detta starkt! Är det någon som har erfarenhet, bra eller dålig, av att ha trotsat det dåliga samvetet och utökat intervallen till typ vart annat eller vart tredje år på en modern utombordare ... kanske ni kan ge mig styrka att göra likadant 8-) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan en bilmotor och båtmotor är stor gällande påfrestningar. Varför tror du båtmotorer går sönder oftare? Normalt kör man en bilmotor på max 2-2500 varv medans man oftast kör uppåt 4-5000 varv (iaf jag). Det säger sig självt att det sliter mycket mer. Hur som helst så är varvens rekomendationer långt överdrivna. De vill ju så klart lura dig på pengar. Så länge man förvarar motorn i någorlunda varmt utrymme så behöver man inte göra så mycket egentligen. Byta tändstift och olja är ju alltid bra. Men som sagt, man får ju serva den i förhållande till hur mycket och hur hårt man har kört. Har dock ingen erfarenhet gällande saltvatten, men naturligtvis mer man får tänka på då. Jag sålde min Mercury 15hk fyrtakt förra året, men hade den i 4 säsonger. Tror jag bytte stift en gång och olja 2 gånger (motor och växelhus) och naturligtvis gör jag det själv. Innan jag sålde den bytte jag också oljefiltret. Impeller bytte jag aldrig. Den gick ändå lika fint varje år och krånglade aldrig. Ska också påpeka att jag använde den väldigt flitigt och körde på fullgas hela tiden (5500rpm) när jag inte fiskade. Så jag antar att du kan ha roligare för de 2000:-. Särskillt om du kör så lugnt som du säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som S påpekar är skillnaden stor i belastning: En båtmotors driftmiljö motsvarar ungefär att ligga i ständig uppförsbacke med husvagn. MEN!!! Att inte byta olja varje år är dumsnålt. Även om oljan i princip skulle duga drar den till sig kondens. Därför bör man även byta oljan på hösten och inte på våren. Dessutom bör man smörja upphängning, länkage o d med lämpligt fett liksom propelleraxeln. Impellern räcker säkert att byta vart tredje till femte år. Annars är det så sant som det är sagt: Rör inget i onödan som fungerar. Tändstift byter jag själv bara om jag märker att motorn går dåligt, men jag kollar dem varje år och gör ren dem. En säkerhetsåtgärd så de inte ska fastna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Ett litet påpekande när det gäller olja. Olja drar inte åt sig vatten däremot kan kondens i vevhuset samlas i oljan. Den lilla mängd vatten försvinner normalt ut genom vevhusventilationen. Det som däremot gör att du BORDE byta olja varje år och mycket riktigt på hösten är att motoroljor innehåller basiska tillsatser för att motverka de sura ämnen som bildas naturligt när bensin (och även värre när diesel) förbränns, dessa förbrukas fortlöpande. Ju billigare olja, desto mindre av dessa (och andra) tillsatser, dvs byt olja ännu oftare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Richard Helt riktigt: Jag glömde citationstecknen kring drar åt sig. Utöver motoroljan och kondens där gäller ju detsamma i växelhuset. Viss vatteninträngning är i princip oundviklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att göra inför vinterförvaringen är oxå att köra igenom kylsystemet men glykolvatten, samt lossa stiften och sippa i en skvätt olja i cylindrarna och dra runt nångra varv.....OBS skruva tillbaks tändstiften igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi snackar inte 2taktsolja nu,utan vanlig hederlig smörjolja typ motorolja. Detta för att förhindra att eventuell fukt ställer till problem såsom rost och sånt som vi saltvattensbor får stå ut me........ GälleralltsåintedejSardaukarsomärlyckligtlottadochkan pysaomkringienplaskdamm ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... nästan rätt Sardaukar, Båten körs i Vänern och har hemmahamnen vid bryggan till sommarstället, men jag är en vanlig 08 från fjollträsk :-D i veckorna som kör 60 mil varje helg Mars-Nov för att ladda batterierna i en rogivande miljö ... OK, till ämnet! Det var ju en del intressanta synpunkter och bekräftar väl det jag misstänktte ... Oljebyte och lite ompyssling bör nog duga i år. Som sagt så går motorn endast i sötvatten, och eftersom jag tidigare hade ett ställe i Sthlms skärgård ser jag en stor skillnad på hur miljön påverkar en båt-motors skick ... plaskdammen Vänern är betydligt snällare än östersjön ;-) Det där med att spola motorn med glykol verkar intressant .. men hur gör jag konkret? .. typ koncentration mm ? Är det bara att plocka av proppen och köra motorn nedsänkt i en tunna med glykolblandningen eller finns det något glykolsnålare sätt ? Hur vet jag annars att jag verkligen fått ut allt kylvatten så att jag inte riskerar frysskador om temperaturen går under 0 vid vinterförvaringen? mvh // mats

post-4670-1394234299,0652_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GLYKOL På en inombordare är de ju jätte lätt, bara att lossa slangen till vattenintaget och doppa ner den i en hink och samla upp det som kommer ut i en annan hink.......och hade jag haft en utombordare skulle jag ha tagit en sån där muff som finns att klämma fast på riggen med gardenakoppling på, satt en slangbit med en tratt i och hällt i glykolblandningen och sedan samlat upp med hink eller liknande och sedan hällt ner i en dunk och sparat tills nästa vinter. Resultatet blir att man får en kletig gegg hinna av klygol i hela kylsystemet som skyddar mot obehag så som rostangrepp och frostskador. blandningen blandas efter behag, ju mer glykol desto bättre effekt. Kör man i sötvatten är de nartuligtvis inte så noga men har man salthemskvattenkylning är det rena kuckelimuckmedicinen att göra på detta viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-Tack Självklart är det så man gör! och den dör muffen har jag redan, men har aldrig använt den! Verkar även som det finns en inbyggd koppling på Hondan ... men jag tror jag kör på muffen ... verkar säkrare .. vore just grannt om man kopplade på glykol på något helt annat uttag :-D mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min svindyrt i en marinbutik ... sedan har jag sett den på Biltema !!! //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mvh,  Marco

Allt som ni säger verkar bra =) Har dock en liten fundering på det här med glykol. Jag har vid något tillfälle hört att man skall späda ut glykolen för annars ger den inte avsedd effekt. Är det någon som vet hurvida detta stämmer eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyll några kubik glykolblandning i grannens pool och sjösätt båten där. Låt den sedan gå lite på halvgas i några minuter eller tills grannen kommer ut. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Jag har aldrig lämnat in och servat vare sig skoter eller båt. På båten byter jag alltid oljan nere innan sjösättning och skoter brukar jag starta några gånger varje sommar. Det enda jag råkat ut för är sprucken bränsleslang inne i motorn och jag tvivlar på att det skulle bli upptäckt vid service..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På äldre bilar byter man olja efter 1000mil. Har man en genomsnittshasighet på 60 km/tim blir det ca 170 timmar. En del båtägare kör mer än 170 timmar med sin gamla båt på en säsong, andra mindre. själv körde jag 30 timmar här om året. Blir 180 mil med bil... Tänk om man ägde ett tillverkningsföretag som har en maskin som spottar ut produkter dygnet runt. Då skulle den behöva servas 1 gång i veckan. Vad dyrt det skulle bli. Även bilar har har lite hård miljö, speciellt på vintern med kallstarter och saltade vägar. Fast jag förstår inte varför Volvo Penta säger att man ska byta tändstift varje år, men oljefilter bara vartannat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Mina råd i denna fråga. 1.Röd sprit i tanken lite2 takt olja om det är en 4 takt i tanken. 2.Kör motorn i glykol blandning tills den är varm. 3.Skruva ur stiften och spruta in lite 2 takt i cylindern och dra sakta några varv.Byt stift vid behov eller skruva dit domm gamla. 4.Lossa botten skruv till drevet.skulle oljan vara ljus(Bejlis)=tappa ur all olja samt byte packbockar i drevet. Skulle oljan se bra ut utan metall rester?Byt nästa år. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst David

Ang. nr. 4...varför ska man lossa botten???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenpluggen för oljan i drevet.Detta för att de tunga partiklarna lägger se på botten i drevet och därmed rinner ut. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst David

Ja pluggen ja...lät som om man skulle lossa hela botten ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej undrar bara varför man ska ha rödsprit och 2t olja? har hört att man ska antingen tanka den full eller ta ut allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

roblon, Såsom du hört skall du också göra, bäst är att ha tanken helt full. Att hälla i alkohol i tanken är ingen bra ide'. Bensinen innehåller redan ca 5 % etanol, mer än så kan ge motorskador. Enda anledningen till att mackarna säljer K-sprit är för att de tjänar rejält med pengar på affären. Man tycka att åtminstonne OK skulle vara nog seriösa att avstå eller i vart fall informera kunderna om att det ytterst sällan behövs. Om man prompt skall ha i mera sprit så bör den hällas i straxt innan bensinen skall börja användas. Etanol är starkt hygroskopiskt och kan därför bidra till att öka mängden vatten i bensinen. Ser man till att tanken är tät så lär iofs detta problem vara minimalt eftersom inget vatten kan tillföras, men då faller också argumentet för att hälla i mera sprit i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst berra

Måste man byta oljan när motorn är varm? Jag har kört proceduren med glykol, men inte bytt oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej tackar för svaret.. då var det som jag trodde.. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sjutton häller man i glykol i en utombordare med tratt och får det att gå runt i kylsystemet? Och hur kan man praktiskt göra för att samla upp det igen? Någon som har praktiskt tips, återanvändning låter fint även för utombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...