Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Dreamspace

Båten svänger själv?!

Rekommendera Poster

Orkar inte skriva med korrekta båt termer som babord styrbord osv...  ;)

Problemet är iaf att båten känns som en överstyrd bil. Ratten vill svänga självmant redan vid 5-6 knop och vid fullgas har man verkligen en heltidssyssla att hålla i grejerna.

Båten är en Catalina M20 med AQ130 och 250 drev.

Någon som har bra förslag på vad man ska kika på?

/Nicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Led av samma problem med min förra båt. Duoprop heter lösningen inte billigt. Har tyvärr ingen annan bra lösning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en liten fena som sitter på drevet som man kan snedställa beroende på vilket håll propellern snurrar.

Hade i början av sommaren samma problem med mitt 280 drev där båten svängde kraaaaaftigt höger... Justerade fenan åt samma håll som båten svängde och efter några justeringar så gick den rakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att ditt drev ser likadant ut som ett 270. Då består din fena av avgasutsläppet. Sitter fast med insexskruv ovanifrån (tumstorlek om jag inte minns fel) Hur mycket man än justerar kommer man inte ifrån detta problem helt och hållet. Jag har justerat min så att båten drar ytterst lite vid körning i låga farter men vid planingsfart är det borta (känns säkrast så)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matanza, LilleWide, ni har helt rätt! Faktum är att jag såg att den var sneställd när jag hade isär lite av drevet i våras, men ställde den rakt efter mekandet. Båten drog en del även vid provkörning i höstas men det var mer nu. Låter som jag fick ett kanonsvar där av er. Tackar!

/Nicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...