FruKapten 0 Postad 11 Juli , 2010 Hej. Har ev. möjlighet att bli ägare till en motorseglare tillverkad 1980, som finns inom släkten, en båt som behöver ny ägare. Båten har stått uppställd på båtvagn många år och tyngden av snö och is har gjort att en av båtvagnens stöttor tryckt mot sidan av skrovet så att en lodrät spricka (ca en meter lång) har bildats. Vi tror dock att det är värt mödan att försöka reparera denna fantastiskt fina båt (som är ett hantverk från skrov till minsta trädetalj) och jag önskar inget hellre än att få se båten i sitt rätta element igen. Jag har försökt läsa på om hur man reparerar plastbåtar, men efterlyser ändå lite tips. Sånt man absolut behöver veta. Material, tillvägagångssätt? Hur gör man för att få reparationen både idiotsäker och snygg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 11 Juli , 2010 Det bästa är att laga från båda sidorna, Fasa av insidans spricka först ut, plasta. Sen fasa av yttersprickan, plasta. Sen spackel, slipa, klart. Som alltid förordar jag epoxi för styrkans, vidhäftningens skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Juli , 2010 Fasa av 5 - 8 cm runt sprickan på bägge sidor.. torka rent med aceton. Använd epoxy och väv och bygg upp.. börja på den sidan som är enklast. Om du behöver kan du sätta emot något på den andra sidan med gladpack på, så att det släpper.. sedan är det bara spackla, slipa och eventuell bottenfärg. Polyester har mycket mindre fästförmåga och kan därför släppa i lagningen.. hänt mig. Men det fungerar på mindre utsatta ställen där skrovet inte rör sig lika mycket, ovan vattenlinjen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 11 Juli , 2010 Som sagt, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juli , 2010 Jag är inte någon överdriven förespråkare för epoxy i alla samanhang, även om den har större vidhäftning. I regel duger det gott med polyester. Fördelen med polyester är om sprickan finns över vattenlinjen så går det att laga upp gelcoaten någorlunda. Använder man sig av epoxy avhänder man sig den möjligheten och måste måla om hela båten. Är det enbart under vattenlinjen spelar ju detta ingen roll och då är det ok att laga med epoxy. Oavsett måste man fasa av ordentligt, som redan skrivits. 12 - 15 gånger laminattjockleken. Om man slipar ur 5 mm på ena sidan blir det, som skrivits 5 -8 cm. Har du nån bild? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FruKapten 0 Postad 11 Juli , 2010 Tack för alla svar! Sprickan är till största delen under vattenlinjen. Bild kan ordnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Juli , 2010 Då skadorna var gjorda av båtvagnens stöttor antog jag att det var under vattenlinjen.. därav epoxy. Det är inte bara ok att laga med epoxy då.. det är väl det bästa. I övrigt har du rätt om att polyester är bäst ovan vattenlinjen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser