Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
FruKapten

Spricka i plastskrov

Rekommendera Poster

Hej.

Har ev. möjlighet att bli ägare till en motorseglare tillverkad 1980, som finns inom släkten, en båt som behöver ny ägare. Båten har stått uppställd på båtvagn många år och tyngden av snö och is har gjort att en av båtvagnens stöttor tryckt mot sidan av skrovet så att en lodrät spricka (ca en meter lång) har bildats. Vi tror dock att det är värt mödan att försöka reparera denna fantastiskt fina båt (som är ett hantverk från skrov till minsta trädetalj) och jag önskar inget hellre än att få se båten i sitt rätta element igen.

Jag har försökt läsa på om hur man reparerar plastbåtar, men efterlyser ändå lite tips. Sånt man absolut behöver veta. Material, tillvägagångssätt? Hur gör man för att få reparationen både idiotsäker och snygg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att laga från båda sidorna,

Fasa av insidans spricka först ut, plasta.

Sen fasa av yttersprickan, plasta. Sen spackel, slipa, klart.

Som alltid förordar jag epoxi för styrkans, vidhäftningens skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasa av 5 - 8 cm runt sprickan på bägge sidor.. torka rent med aceton.
Använd epoxy och väv och bygg upp.. börja på den sidan som är enklast. Om du behöver kan du sätta emot något på den andra sidan med gladpack på, så att det släpper.. sedan är det bara spackla, slipa och eventuell bottenfärg.

Polyester har mycket mindre fästförmåga och kan därför släppa i lagningen.. hänt mig. Men det fungerar på mindre utsatta ställen där skrovet inte rör sig lika mycket, ovan vattenlinjen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte någon överdriven förespråkare för epoxy i alla samanhang, även om den har större vidhäftning. I regel duger det gott med polyester. Fördelen med polyester är om sprickan finns över vattenlinjen så går det att laga upp gelcoaten någorlunda. Använder man sig av epoxy avhänder man sig den möjligheten och måste måla om hela båten.

Är det enbart under vattenlinjen spelar ju detta ingen roll och då är det ok att laga med epoxy.

Oavsett måste man fasa av ordentligt, som redan skrivits. 12 - 15 gånger laminattjockleken. Om man slipar ur 5 mm på ena sidan blir det, som skrivits 5 -8 cm.

Har du nån bild?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Sprickan är till största delen under vattenlinjen.

Bild kan ordnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skadorna var gjorda av båtvagnens stöttor antog jag att det var under vattenlinjen.. därav epoxy. Det är inte bara ok att laga med epoxy då.. det är väl det bästa.

I övrigt har du rätt om att polyester är bäst ovan vattenlinjen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...