Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
undrande

Läckage från bockhorn eller sköld 280DP

Rekommendera Poster

Har en AQ260 med 280DP-drev (ursprungligen SP men ombyggt till DP för länge sedan). Har ett irriterande sjövattenläckage som bara uppstår då motorn är igång. Det läcker så snart motorn startats, även om växeln är i friläge. Stänger jag av motorn upphör läckaget. Det rör sig om någon dl på en timmes körning. Jag kan se att vattnet följer akterspegelns insida men det är så trångt att jag inte kan se exakt var det kommer ifrån. Verkar vara på styrbords sida. Motorn är färskvattenkyld med sjövattenkylda limpor och knän. Det kommer inte från själva motorn som går bra. Vattnet verkar rent, inte sotigt, ingen glykol och smakar sjövatten. Har uteslutit kedjan vattenintag från drevet, sjövattenpump, värmeväxlare, limpor och knän samt alla slangar/bälgar som förbinder dessa delar. Inte heller läcker det från anslutningen mellan knän och bockhorn. Genomföringen för växelvajern är tät även den.

Funderar på om det kan komma någonstans ifrån  den sida av bockhornet som vetter mot akterspegeln, alternativt från någon bult, genomföring, avgasslang eller liknande i skölden. Bälgar och kylvattenslang på drevet är nybytta.

Några idéer ? Jag har bara en avgasslang på drevet (förutom avgasbälgen) och den sitter på styrbords sida. Den är ganska gammal och är det enda som inte byttes i våras. Är det förresten någon som vet om det är risk för ett stort vattenläckage in i båten om avgasslangen går av ? Kan det annars vara någon plugg i bockhornet som blivit otät ? Kollade på sprängskissen på marineparts och har följande läckagekandidater:  22, 24, 29 eller någon av de sex bultarna märkta med 61 i figuren.                    

7201.jpg

Ni kan klicka på bilden, och sedan en gång till på figuren som visas, om ni vill se den i riktigt stor version. 



Senast ändrad av undrande | 10 juli 2010 | 21:28



Senast ändrad av undrande | 10 juli 2010 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar  mig själv, var nere idag och testade. Mycket krälande blev det. Det verkar som om det läcker där bockhornet går igenom skölden. Antar att det är tätt med avstängd motor men att motorns vibrationer får det att sippra lite så snart den startats. Ska bli intressant att se om det gick att få tätt med sikaflex inifrån...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Responsen är överväldigande, antar att alla är ute och åker båt. Provar med en sista fråga: Har trångt som f-n i motorrummet och kan inte lyfta motorn utan att klyva den. Kan möjligen flytta den ngn dm framåt men det blir fortfarande trångt...

Är det ett alternativ att plocka bort drev och sköld om man vill byta oringen mellan bockhornet och skölden ? Har för mig att jag hört något om att det är ett h-e att få loss skölden ?



Senast ändrad av undrande | 13 juli 2010 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går rätt enkelt att sära på motor och strut, problemet är om du kan sätta en motorlyft i båten och lyfta/rulla fram motorn när den är loss.

Det är o-ringen som tätar bockhornet som med all säkerhet måste bytas. På V8 finns det även ett extra litet avgashål ut genom skölden, det är kanske där det läcker. Kommer inte ihåg om det fanns plats att dra ut bockhornet när struten sitter där, den är ju istucken från insidan och fastskruvad med 4st bultar

En mindre båt kan man lyfta motorn på med en motorlyft utanför båten, men en Cheva 350 vinkel väger 409kg komplett med drev(?) så där får man vara försiktig.

Klämringarna till struten brukar sitta som bara den om den inte vara lossad och blivit insmord med marinfett.

Tråkigt med båtproblem i detta väder. Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en motorlyft men motorn sitter i akterruffen. Går inte att lägga sling runt den för t ex lyft med traktor för motorn syns inte ens under ruffluckan om man står ovanför och kikar rakt neråt, den döljs av rufftaket.

Har tittat på avståndet strut <-> bockhorn men det verkar vara högst någon enstaka cm.

Det verkar som om jag har två alternativ för att byta oring, antingen lossa bockhornet samt struten mm och sedan lyfta motorn så den går fri från motortassarna och skjuta den framåt någon dm (kan möjligen gå mha garagedomkrafter, har ganska gott om plats under motorn, sådär en 11cm till trågets underkant), eller lossa drevet och därefter bockhornet och skölden. Kanske kan man sära på struten och motorn och låta struten sitta kvar i skölden när man demonterar skölden i det senare fallet ? Givetvis måste motorn pallas upp för jag antar att den hänger i struten och motortassarna.

Fick tillfälle att ta en tur med båten idag. Svampade ur motorrummet efteråt. Det är iaf inget häftigt läckage för närvarande, kramade nämligen ur svampen och mätte det hela till cirka 1dl på 3h körning. Tror jag håller ett öga på det, har nivåvakten på länspumpen påkopplad, och kör säsongen ut för att sedan ta upp båten tidigt och fixa det seriöst i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag undrar hur det har gått, hittat felet?

Jag har liknande problem, men med SX drev och V8  - och tyvärr så måste jag medge att det läcker betydligt mer på min båt - typ 1 liter/ minut.

Efter att jag stått på huvudet och kikat under motorn samt använt speglar och starka lampor kan jag bara se att det läcker på undersidan av bockhornet. Nu i högsommarvärmen står båten på land.. *suck*

//RC



Senast ändrad av RCarlsson | 07 juni 2011 | 19:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt läckage var litet och jag kände att det skulle bli väl mycket jobb för att fixa det på ett seriöst sätt. I våras testade jag därför att dra åt alla bultar, de satt redan som berget, och därefter körde jag fulmetoden (alltsammans från utsidan av akterspegeln) med Sikaflex: runt skallarna på sköldens vagnsbultar, lite lite runt det ställe där bockhornet tittar fram genom skölden (med demonterad avgasbälg), runt skallarna på bultarna som håller fast bockhornet, runt hela skölden där den ansluter mot akterspegeln, samt runt det lilla avgasröret till höger om avgasbälgen (tror inte alla har ett sådant).

Sjösatte häromdagen, lät den gå på tomgång 5 min, och körde därefter ut till bryggan, en sträcka på kanske 200m. Det hade iaf inte läckt någonting alls under den lilla övningen, såg jag.

Kan återkomma när jag hunnit använda båten mer, om du vill.

 



Senast ändrad av undrande | 07 juni 2011 | 21:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...