Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Sportis

Laddning motstånd m,m (utombordare)

Rekommendera Poster

Det  jag undrar är om som exempel min gamla johnson 60 hk från 1971.

om den's likriktare har något inbyggd regulator eller om den bara skickar på med volten?

Sen om andra utombordare med samma typ av styrka årsmod fast annat märke, om deras likriktare kan passa min gamla häck?

 

hoppas ni förstår vad jag menar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likriktarbryggor karakteriseras av främst framström och spänningstålighet, så kan den bara fästas vid lämplig kylplåt så är den fullt utbytbar mot en betydligt billigare.

((T.ex. Elfa har en (art.nr 70-001-98) på 35 A, 280V (18A vid 100 gradig omgivning) för 26:- . Skruvhål i mitten för montage mot kylande flat plåt, och flatstifts-anslutning verkar kunna användas. Borde duga.))

Din motor verkar inte ha nån spänningsregulator, vad jag kan se. Den har visserligen en säkring på hela 20 A, men laddningen ger troligen inte alls så mycket.

Moderna batterier gasar inte så mycket vid överladdning, så fylls ev vatten på i tid och om ventilationen/knallgas-skyddet är okej så funkar det skapligt ändå. Men man kan ju ändå slå på lite last, tex lanternorna, om batteriet är fulladdat och man kör länge. Har man dessutom många Ah i batteribanken så minskas också ev överladdning/gasning.



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 juli 2010 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkra gärna både före och efter likrikaren. Pajar likriktaren brinner generatorspolen upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...