Talla 1 Postad 10 Juli , 2010 Hej! Jonson 40HK, 2-takt, årsmodell: 1995. Nån som kan ha något tips om varför motorn är otroligt svårstartad varje vår, och när den väl hoppar igång blir det med ett enastående kritvitt rökmoln. Det konstiga är att sedan går den hur lätt som helst att stara och går klockrent när man kör. Allt började efter att en klåpare på Jon Mc och Fridtid i karlskoga hade servat och försökt ställa in den efter ett impellerbyte. Tog den då till en anna mek som fixade igång den så den gick bra igen, men detta felet har tillkommit istället.. Vad kan det vara? Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 14 Juli , 2010 hallå är det ingen som har något tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 15 Juli , 2010 Vad menar du med varje vår ? Är det första gången under säsongen, är det vid varje kallstart på våren eller vid varje kallstart under hela säsongen ? En annan kontrollfråga, luktar det bensin när motor körs runt med startmotorn utan att motor startar ? Gör det inte det så har du nog problem med bensintransporten mellan dunken och cylindrarna. 'Kritvit rökmoln' låter på mig som vattenånga - då blir det en kontrollfråga till: Har du lös 25 liters bensindunk eller inggd tank i båten ? Och har du alltid detta kritvita molnet, elle bara efter problemstarter? Senast ändrad av jan_af_lisoe | 15 juli 2010 | 08:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 15 Juli , 2010 Om det bara är första starten på våren, så är det väl vinterkonserveringen som du märker av. Dvs. olja i cylindrarna som förbränns. Men återkommer det, så låter det som om det skulle komma in vatten i förbränningen.. T.ex. som nämts tidigare från tanken, trasig topplockspackning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 15 Juli , 2010 Sorry om jag var otydlig, - Motorn är svårstartad första starten varje vår, sedan går den som en klocka och är hur lättstartad som helst resten av säsongen. - Motorn måste få bensin för den blir sur och luktar bensin när man har gjort ett par försök. Men den har aldrig vinterkonserverats så det kan inte vara det som är orsaken till att den ryker så. Men som sagt den ryker enbart allra första starten av säsongen. -Det är en lös bensintank. Allt strul började efter att jag hade haft den inne på service för byte av impeller, då meken pillade även på förgasaren och skulle ställa in den. Kan inte förstå varför när den gick som en klocka innan. Han skulle ju enbart byta impeller!! Grrr.. Senast ändrad av Talla | 15 juli 2010 | 15:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 15 Juli , 2010 Om motorn är svårstartad 1:a gången på säsongen så tror jag att bensinen som har legat i fögsaren över vintern har hunnit bli dålig och kanke även sugit i sig vatten. Kan inte förklara varför det funkade bättre tidigare. Jag brukar köra en enkel konservering på min 2-takt, blanda bensin med ca 10% olja (mycket olja i alla fall), köra motorn så den blir varm, därefter (på tomgång) ta bort besninslangen och låta motorn bränna ut all bensin. Funkar för mig, motorn startar bra på våren sen. Brukar stå 5 månader på vintern i en icke uppvärmd bod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 15 Juli , 2010 Tror samma här.. dålig bensin som finns kvar i motorn och sedan kondensvatten som bildats i systemet. Men det beror ju också på om du har vinterförvarat motorn inomhus i värme, kallförråd eller utomhus.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 17 Juli , 2010 Ja det låter som att det är värt att prova och köra den helt torr på bränsle innan höstupptagningen. Motorn och båten står inne i en kall lada på vintern, Tack för alla svar! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser