Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst Robert

Tacksam för tips,yamaha 60hk -82, går ojämnt.

Rekommendera Poster

Gäst Robert

Hej,jag behöver hjälp tips mm. Min yamaha kan gå klockrent flera gånger som jag är ute och körför att nästa gång bete sig bla på följande sätt. Vid start går den på en cylinder tänder till då och då på cylinder nr 2. (Har testat och skiftat tändspolarna, samma resultat. Alltså tändspolarna ok,eller ??) Efter ett tag kan motorn börja gå helt ok. Jag kör iväg, allt frid och fröjd tills helt plötsligt motor dör alternativt börjar gå på en cylinder. ibland har det hänt att motorn har dött (jag nästa flyger in i ruffen),därefter har jag kunnat stara den igen och motor går på två cylindrar. Visa jag pratat med chansar på spricka i cdi box, fel i triggerlindning mm mm var kan man få tag i cdi box till denna motor (begagnad) TACKSAM FÖR HJÄLP, Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Mysko beteende, just att den stannar helt! At den ena cyllen legger av kan vara att vatten tränger inn i cylindern, trasig packning mellan rigg o motor e ganska vanligt på såpass gammla motorer,då får man precis detta beteendet at ena cylindern lägger av, för at lika plötsligt gå igång. kan även va topplockspackningen, men inte lika vanligt. Det förklarar inte varför den stannar! Det kan tyda på et elfel, eller soppa problem, ett velbeprövad trix e att pumpa på blåsan så att du säkerställer bensintilförseln till motorn. Kan ju alltid va te nån hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur stora oddsen är på att du har samma fel som jag haft på min Suzuki 85hk (3-cyl). En av mina tändkablar hade lossnat inne i tändhatten(!) så det blev dålig kontakt. Detta åtgärdades dock enkelt genom att skala om kabeln. Du kan ju prova dra (försiktigt) i tändkablarna för att se att de inte sitter löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Du beskriver inte riktigt hur du burit dig åt. När man skiftar tändspolar måste man kolla om felet flyttar sig från en cylinder till den andra. Gjorde du så ? Du kan kolla CDI enheten på följande sätt. Jag utgår ifrån att det är en två cyl med en triggspole per cyl liksom det var på 55hk -76. CDI-enheten har isf två av varandra oberoende kanaler, en till var cylinder. 1. Skaffa ett elschema som visar CDI-enhetens inkoppling. 2. Ta reda på vilken cylinder som fallerar. 3. Skifta triggledningarna på ingången till CDI-enheten 4. Skifta från CDI-enheten utgående ledningar till tädnspolarna. (Inte tändkablarna) 5. Kolla om felet flyttat sig. Kontroll av tändningen sker enklast med en tändinställningslampa. Det syns omedelbart på denna om upphör på den cylinder som är inkopplad. Min gissning är att det är CDI-enheten, dina suptom tyder på det.. På min -76 fick jag byta CDI. Grundproblemet var att Hitachi hade använt en undermålig gjutmassa som släpte igenom vatten. Om detta är fallet även med din vet jag inte. Om så är fallet och du avser att behålla motorn skulle jag rekommendera dig att köpa en ny CDI. En begagnad kan annars paja efter en kort tid. En varning: Spänningen ut från CDI-enheten är 200-300 V så håll tasarna borta då motorn går. Inkopplingen av tändiställningslampan kan med fördel ske då motorn är avstängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Tack alla bussiga mäniskor. Till Guest 8 sept 13.08: Ja, felet flyttade sig när jag skiftade tändspole. Annan fråga, Var kan jag jaga ifatt på ett elschema till min motor? Tacksam för svar och övriga tips. Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Tyvärr har jag inte verkstadshandboken kvar, den hängde med båten då den såldes. Jag vill dock minnas att det fanns ett schema även i instruktionsboken. Förhoppningsvis modifierade Hitachi ingjutningen mellan 1976 och 1982. Anledningen till att jag råkar veta så mycket om CDI-enheten på min motor var att jag vägrade betakla 4000 kr för en ny. Gjutmasssan var så lös att det gick att försiktigt gräva fram kretskortet. Detta var delvis angripet av korrision, men inte värre än att det gick att få att fungera perfekt efter byte av komponenter för 50kr. Massproducerade borde de inte kosta mer än några hundra i konsumentled. Ditt problem bör dock vara löst. Om felet flyttade sig till en annan cylinder när du skiftade spolar, så sitter felet i den tändspole som är inkopplad till cylindern som inte funkar. Tyvärr inte så billig den heller, men klart billigare än CDI enheten. Men innan du köper en ny spole bör du kolla att skifta tändkablarna, dvs högspänningsledningarna som går mellan spole och stift. Kan du flytta felet även på detta sätt, så sitter felet i en av dessa kablar. Det bör inte kosta så mycket att byta en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Angående verkstadshandbok så hör med en firma som säljer reservdelar i närheten av där du bor. Till en Mercury kostar en handbok ca 300 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Jag vill bara tacka alla som kommit med tips särskilt till dej GUEST. Nu skall jag nog få ordning på min motor. Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...