Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Snake56

Oljeläckage

Rekommendera Poster

Har köpt en båt med ett aq 280-drev och någon tidigare ägare hade målat drevsköld och delar av drevet med en 2k kopparfärg. Efter blästring och slipning var det dag för ny primer i morse innan solen steker för mycket.

Ser då att det läcker olja i nederkanten på täckkåpan akterut. Tittar på en sprängskiss och kan inte se att det ska vara någon packning längs täckkåpans kant.

Vad har hänt och kan jag ta bort kåpan och lägga en silikonfog?

Tacksam för ett mycket snabbt svar från någon som vet.

Mvh Tobbe

post-10013771-1394236431,5701_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen drevkunnig som kan ge mig ett svar?

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av bilden att dömma så menar du kåpan som täcker växelkabelns infästning.Den sitter isåfall med tvåskruvar,bara att skruva loss.Med kåpan borta kanske du även kan se var det läcker.Att täta med silikon tror jag bara hjälper för en kortstund.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Erik

Eftersom jag är i tidsnöd så dristade jag mig till att öppna täckkåpan för att se vad som fanns under. Efter att ha torkat rent (mycket skit) väntade jag 1/2-timma och såg då att det läckte från en tätningsring i övre växelhuset. Har redan beställt en ny tillsamman med en O-ring som finns direkt framför. Över 400 spänn för lite gummi.

Det sinkar sjösättningen några dagar, men tur i oturen att det sker innan båten är i vattnet. Hade kanske inte upptäckt det annars.

Suck, semestern har precis börjat och det är 32 gr i skuggan. Nu vill man vara på sjön.

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...