Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
zolp

Varför tränger glykol ut via kylarlocket?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en äldre AQ145(B23) där glykol tränger upp via expansionskärlets kylarlock. Bytte termostat förra året och bytte även impeller för några dagar sedan. Kylarlocket införskaffades 2007.

Tycker även motorn blir lite varmare jämfört med förra året, den ligger något närmare det röda området vid marschfart (4500 rpm).

Vid normal tomgång ligger temp mätaren som den ska men trots detta tränger glykol upp via kylarlocket.

Är det så att min cirkulationspump håller på att lägga av?

Impellerpumpen verkar ok, känns kall när man känner på den.

Någon som har några ideér vad detta kan bero på?

Mvh

Crille

post-26270-1394236431,4632_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den trycker ut glykol kan bero på att du haft för mycket innan, behöver inte vara fel.

När det gäller tempmätaren så var min alltid i det läge du visar under de år jag ägde en motsvarande motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! Hade exakt samma problem med nin aq145:a. Visade sig att det var värmeväxlaren som läckte. Då pressas saltvatten in i sötvatten-systemet och volymen ökar. Detta är inge bra alls eftersom cylindertopp och annat inte är anpassat för saltvatten. 

Mvh

Peter G 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips. I går, efter 6 dagar på sjön, vart det stopp på båtsommaren. Utanför Runmarö dog motorn och jag misstänkter toppen alt. topplockspackningen.

Båten har gått lite varmare i år och glykol tränger upp via kylarlocket, detta i kombination gör att jag misstänker ovan problem.

Värmeväxlaren renoverades 2007.

/Crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle ha sagt at ttopplockspackningen var på gång att ge sig...

Men du verkar att ha hittat felet.

/ Jerhed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...