Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Jonte_J

Yamaha 55 (-82) går inte på låga varv eller med växel i

Rekommendera Poster

Hej

Helt säker på att det finns nån liknande tråd, men sökfunktionen vill inte riktigt hitta vad jag söker. Så kanske finns det bara nån länk ni kan skicka som kan hjälpa direkt.

Iaf, 55 Yamaha, startar men klarar inte att hålla sej igång på låga varv. Den behöver snarare extremt höga varv för att inte stanna, och den stannar på höga varv oxå. Hjälper man till med handpumpen på bensinslagen så kan man hålla den igång länge på mellan/höga varv, men inte ens då funkar det på låga.

Provade oxå att sätta i en växel efter att ha varvat upp den, slagit av handgasen och sen skjuta i växeln. Den kunde gå en bit, men vi snackar 10-20 sekunder.

Vi börjar här, så kan jag säkert svara på frågor vart efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, det där fixa sej. Det är samma snurra nu, men med andra förgasare och med annan startmotor.

Jag vet faktistk inte hur vi löste problemet senast, men tror det var en flotör som inte fungerade som den skulle.

Förra året före vi tog upp båten upplevde jag samma problem att den ville stanna på låga varv och inte gå med växel. Misstänkte direkt förgasarna igen eftersom det fixade problemet med att den inte ville varva upp ordetligt, men nu är det tvärtom och med nya förgasare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick detta problem löst oxå. Lustigt nog var det förgasarna denna gång oxå. Inte samma förgasare och inte samma fel.

Det var nålen (tror jag det heter) som styrs av flotörerna som inte ville ramla ner. Samma sak på båda flotörer av någon anledning. Dom satt inte fast hårt eller nåt, men av nån anledning gled dom inte så bra som dom skulle i sina banor, utan stannade i botten läge (så högt upptryckta som det kunde vara) så ingen bensin kunde rinna ner i flotörerna. Rengjorde lite och torkade av dem, sen vart det bättre, inte helt perfekt, men knackade man bara liiiite på förgasarna så ramlade dom ner, och en 55 Yamaha sakar ju som en bergsborr, så det ska nog inte vara nåt problem.

Rengjorde oxå tändstiften som luktade lite konstigt. Sprutade in ganska mycket 5-56 där tidigare då motorn rostat fast. Gick som en klocka efteråt :) Nästan iaf, tomgången var väl inte riktigt 100% men den gick bra med växel samt full gas :) Hade oxå blandat 2% olja ist för 1%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemen fortsatte dock...

Efter 2 dagar var det samma visa.. Tog upp förgasarna igen och hittade ett grässtrå och var nöjd. Skruva ihop och provade igen.

Funkade inte alls.

Visade sej sen att det va bränslefiltret som inte var helt tätt. Mycket lätt fel.... och nu går den hur fint som helst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...