Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Boat4Fun

Bensinpriser i båtmackar - sanslöst, eller?

Rekommendera Poster

Med tanke på att det går 1500 liter i min tank blir det ett par kronors skillnad mot bunkerdieseln. Dessutom smörjer den bättre och ger lite bättre knuff i maskinerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är glad att det finns båtmackar och tankar för det mesta vid den båtmack som ligger närmast vår båtklubb. Hoppas att den inte läggs ned...

Många som skrivit i denna tråd verkar ha missat att väldigt många båtmackar har lagts ned de senaste åren, orsaken påstås vara nya miljökrav och krav på etanolpump. Men förklaringen är väl helt enkelt att det inte lönar sig -- särskilt när många hellre snålar och fraktar livsfarliga dunkar med bensin...

Fast hur ser den totala budgeten för båten ut? För vår del som kör cirka 400 distans på en sommar och har en förbrukning på 1,6 liter/distans, så betyder 2 kronor extra en kostnad på 1280 kronor... Bara båtförsäkringen kostar 6 gånger mer... För att inte tala om räntekostnaden på banklånet.

Det är dyrt att ha båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har firmakort hos statoil så förr kunde man ju tanka båten på firman Oskyldig Men nu har ju dom lagt ner alla mackar. För j-t hahaha. Näää..släpa dunkar, hur orkar ni? Jag ser alltid till att ha full tank när jag ska ut men sedan är man ju ute några dagar å då gör man ju slut på den soppan och man måste endå in till sjömacken. Ska man börja köra runt med en extra tank kanske?? Nää, det är bara gilla läget å tanka på hoa sjömackarna. Visst är det oklokt att välja Sandhamn under t ex Gotlandrunt, dom har verkligen anpassat sig efter efterfrågan. När Gotlandrunt har varit så sänker dom igen (lite). Sedan är det dags för Pokerrun, då höjs det igen hehehehe.

Använd P.O.I i plottern och ring dom närmasta mackarna när ni är ute på fjärden. Kolla vilken som ligger billigast. Det är max vad jag orkar lägga energi på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att gilla läget hur orkar ni släpa på jeepdunkar ? Eller gå o skaffa segelbåt. Håller i oförsig med att sjömackar som ligger brevid landsvägen tar alldeles för mkt betalt. Tankar hellre ute på Nämdö så att den macken kanske blir kvar ett tag till. De hadde dessutom aningen billigare soppa än inne vid Stömma och båda är Shell mackar. Åka båt är ändå billigare än att dra med familjen nån vecka till ett soligt ställe söderut Cool, så allt är relativt beror på hur man räknar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båtmek igår: Väldigt många båtägare har haft problem som vi löst i år och som har med bränslet att göra. Folk klagar på att tankmätaren visar noll men tanken är nästan full när vi öppnar och kollar den. Båtmacksbensinen innehåller mycket vatten i år...

Det uppmuntrar ju inte att köpa av båtmackarna precis!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med en mackägare för ett tag sedan, hon förklarade att eftersom det är begränsade öppettider blir inköpspriset högre. Dessutom så är deras öppettider begränsade.

Jag dunkade lite förra sommaren, kändes riktigt fattigt måste jag säga, å bökigt, inte mer.

Skulle alla resonera så att nää, jag tar med mig dunkar istället. Så skulle snart ALLA båtmackar bli tvungna att stänga!! Kul för skärgården och båtlivet.

Är soppan den dyrase utgiften i ert båtägande?

Jag har idagsläget kört 900 distans, hoppas jag snart får tillbaka min båt så jag kan köra 900 distans till innan upptagning! Fortfarande är dieselkontot inte den högsta utgiften jag har i mitt båtägande! Om det är ett så stort problem och alldeles för dyrt kan ni ju antingen sluta åka båt, åka mindre båt eller köpa en segelbåt. Eller varför inte byta antingen båten eller motorerna till nya effektivare dieselmotorer..

Det finns annat man kan klaga på än mackpriserna, tex. beskattningen på drivmedel som är många gånger marginalen som mackägaren har.

Jag har inte sett någon sjömackägare som har det fett ställt ännu..

Det kanske är dags för er som dunkar soppa till båten att fundera över var och hur ni handlar er mat istället! Tänk på att ICA handlare är Sveriges rikaste människor! 9 av 10 nya Ferraris registreras till ICA handlare. De flesta stora båtar ägs av ICA handlare. En Maxibutik gör en vinst på mellan 10 och 40 miljoner per ÅR!  Där finns det mer pengar per år att spara för er som tycker att livet är dyrt att leva! Kanske mer värt att lägga pengar på än något som ni använder på sommaren..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räknade lite hastigt nyss: vid 2 kr extra per liter motsvarar merkostnaden vid en sjömack ungefär vad jag får ut i lön för motsvarande tid det tar att fylla dunkarna vid vanliga macken, åka till båten, släpa dunkar och hälla soppan i båten. Och jag har tillräckligt med dunkar så jag bara behöver åka en gång. Nackdelen är väl att ryggen tar stryk och att det inte känns vare sig säkert eller lagligt att ha 140 liter bensin i skuffen. Nu har jag ju inte så mycket val eftersom jag skulle göra av med halva tanken bara på resan t o r till närmaste sjömack. Men fanns det en sjömack skulle jag använda den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tankat vid Diesel vid Oxelösund, Fyrudden, Valdemarsvik och Kalmar denna sommar och där har priset legat mellan 13.10kr/L (Valdemarsvik) och 13.50kr/L och det är väl inte så mycket mer än vad landmackarna tar. Iaf är det värt det lilla extra för att slippa kånka!!!
Kanske bara har haft tur!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle aldrig falla mig in att tanka på sjömack, med de överpriserna de har... Fyller tre st 25-liters dunkar och tar med dem på säckkärra till båten och tankar på det sättet... Inga problem för mig. Har 150 liters tank. För min del får de gärna stänga vartenda sjömack, det har jag inga som helst problem med... Jag ser alltid till att ha tillräckligt med soppa i tanken från landmackar, så att jag inte råkar ut för, eller riskerar att få besöka sjömack...

Att de p g a begränsad tidsomfattning skulle vara berättigade att ta tre spänn extra/liter är något som jag tar totalt avstånd från. Detta då jag vet att de allra flesta av dem har andra verksamheter i drift under de tuffare tiderna efter sommarsäsongen... så att de endast skulle ha sin sjömack som näring - nä, i de flesta fallen är det inte så... åtminstone inte här på västkusten...

OBS OBS: Detta är MIN personliga uppfattning, och personliga göromål i ärendet. Hur ni andra gör, det får ni gärna fortsätta med... inget jag lägger mig i.

Senast ändrad av Keddy | 16 augusti 2010 | 08:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tankade på Lagnö för ett par veckor sedan och där fanns det inte längre vanlig 95 i pumpen utan bara alkylatbensin (och diesel givetvis) 16kr kostade den. Undrar om avsaknaden av vanlig 95 är ett sätt för att kunna ta ut ett par kronor extra på alkylaten eller är den dyrare från leverantörern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ska skaffa 16 stycken 20L dunkar så jag kan fylla tanken full från landmacken. Men jag behöver en ventilerad lastbil för att förvara dunkarna i. Eftersom jag inte får plats med dom i min Saab 9-3. Sen lär jag behöva några naprapat tider för att bli kvitt ryggskottet som jag troligtvis får efter att ha kånkat 320 L diesel..

Har inte räknat på tiden, den bjuder jag på.

Vi säger att jag har en lastbil oxå så behöver vi inte räkna på det.

Vi struntar i naprapaten, jag går endå dit varannan månad á 600 kr/gång.

Biltema har 20L dunkar för 199 kr (3,184 kr)

Eftersom jag eventuellt tjänar 640 kr på detta spektakel per gång jag tankar måste jag tanka på detta sätt 4,975 FULLA tankningar innan det är break even. Iofs så kör jag ganska mycket.

Hittils 850 distans x 1,3L /distans (högt räknat) = 1105 L eller 3,453125 fulla tankningar.

Så om jag kör 500 distans till så borde jag vara break even bara på reservdunkarna, sen skall dessa förvaras någonstans (bor i stan, svårt att förvara dom i lägenheten).

Om jag har färre dunkar måste jag köra flera gånger till macken å då blir det endå dyrare eftersom resan till macken kostar pengar..

Ibland tycker jag att man snålar i fel ände, men man kanske inte ser sin tid som speciellt värdefull....

Den som tar detta seriöst och blir sne bör fundera på hur allvarligt han eller hon ser på sitt liv..

Ovan kallas ironi och en typ av humor som iallafall jag uppskattar.

Nu har jag inte tid med er, jag måste jobba lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dock då frågor: Varför kånkar du runt med 320 liter? Varför köpa lastbil när du kan hyra släp för nån hundring?

Ja, ja: Tur att var och en gör som en vill i detta fallet... Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig till fullo.

Jag är lite störd och lite av en arbetsnarkoman så jag brukar räkna all tid i timlön. I stället för att åka till macken med bilen, släpa dunkar hit å dit som allt tillsammas tar en del tid, Om jag skulle jobba den tiden så skulle jag ju tjäna flera hundra istället...Hahaha...inte alla som tycker det är kul att jobba...men är det roligare att släpa dunkar kan man fråga sig Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Biltemas dunkar kostar 99,90 st 20 L  Har 5 st funkar utmärkt .Sjömacken där jag har båten tar 14,70kr l men jet macken en bit bort kostade härom dagen 12,23krl måste pasera macken varje gång jag åker ner tillbåten . Då tycker jag att det är värt att bära dunk .Jag kan köra bil fram till bryggan bära dom 30 m ut till båten .

Mvh Torgny

post-10014008-1394236477,4129_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Preem Stallarholmen får inte mina pengar mer.

14.99 för Dieseln i Sjömacken sist och på andra sidan huset ligger pumpen för bilarna med ett avsevärt lägre pris. (Tankade runt 80 liter och det skiljer då runt 200kr mot priset i tappen för bil) Jag ser inte att det kan vara motiverat med så stora påslag. Jag tror att båtägare som passerar förbi skulle tanka oftare där om priserna var lite humanare.
Jag väljer nu att inte ens fylla en jeepdunk där längre :-)

OK Lidingö var däremot en positiv upplevelse (förra säsongen), samma pris i pumpen för båtar som för bilarna !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller verkligen med om att det är märkligt att det kan skillja så mycket om det bara är några meter mellan mackarna. Macken på Standvägen i sthlm som ligger vid kajkanten men även används för bilar. Dom har bil priser så där kan man tanka billigt, men då ska man in i city.

Jag ligger själv intill Bullandö med tankar vid Stavsnäs vinterhamn. Vinterhamn ligger 1:- under och det är en distans mellan mackarna. Vinterhamn är Preem men bullandö är privat Noname. Vill man slösa ytterligare så kan man ju åka några distans till Sandhamn å tanka för omkring 18:-Guld....det är däremot orimligt enligt min mening.

Senast har jag för mig att vinterhamn tog 12.62:-

Kika på Bensinpriser.nu och det va ju inte en siffra rätt.

Senast ändrad av Pirayan | 18 augusti 2010 | 08:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Torpöns sjömack i Sommen ligger bensinpriset ca 2.50 kr högre än i vanlig mack. Själv tankar jag bara med dunkar. Har gjort av med ca 300 liter denna sommar, blir ju nästan 1000 kr i merkostnad om jag tankar från sjömacke och för mig är det en ganska väsentlig summa pengar, särskilt med tanke på att det enda merjobbet är att bära ett par dunkar 10 meter från bilen till båten.

Visst en sjömack har lite andra förutsättningar än vanliga stadsmackar men att ha ett sånt högt pris är ju lite som att skjuta sig själv i foten. Man måste komma ihåg att sjömackar även har annat än bensin i sitt utbud, tidningar, godis, dricka, mosbricka m.m. Om man sänker priset kommer fler kunder som köper mer tidningar, godis, mat och på så sätt ökar inkomsterna. En sjömack kan nog inte ha samma literpris som en vanlig mack men att priset är 2-3 kr högre är ju som att skriva under sin egen dödsdom i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Ni som kör dunk å båt med större soppa tank 200-400l. Hur fyller ni på? Står ni med dunken i armen å häller i eller använder ni pump? Jag är kanske en klent byggd kille men att stå och hälla i 10 jeepdunkar skulle jag fasen inte orka hehehe. Måste man ju ha autopilot för man kan ju inte orka ratta å gasa efter en sådan insatts Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1000 liters lbc-fat på släpvagn. Tankar på billigaste landmacken, kör ner till hamnen när det blivit mörkt, parkerar släpet på kajen, kör in båten och tankar... funkar perfekt.

Jobbigt med dunkar när det är 860 liter Cool

Senast ändrad av politby | 30 augusti 2010 | 20:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...