Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Boat4Fun

Bensinpriser i båtmackar - sanslöst, eller?

Rekommendera Poster

Var i Trosa idag och tankade båten med blyfri 95. Kostade 14:60 per liter! Har vant mig vid att sjömackarnas bensin kostar mer än på vanliga bilmackar, men tidigare har det handlat om 50 öre till 1 krona mer, men inte 2 kronor per liter mer...

Jag förstår att transport av bränsle ut till mackar på öar i skärgården kan bli dyrt och påverkar priset, men de mackar på fastlandet som har körbar väg ända fram till dörren borde inte drabbas av några extra kostnader kan man tycka. Jag vet inte hur det är idag, men för ett antal år sedan fick jag veta att det ej kostade mer att få bensinen levererad till en landbaserad sjömack än till en vanlig bilmack.

Oavsett vilket så tycker jag i alla fall att det är osmakligt att behöva betala 2 kronor mer per liter för soppan. Går väl an om man tankar en 10-litersdunk några gånger per säsong. Men skall man i med några hundra liter varje gång så blir det onödigt dyrt. I fortsättningen blir det nog till att ta med sig några dunkar i bilen varje gång man tankar. Även om jag har råd så vill jag inte bidra till dessa i mitt tycke osmakliga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, bojkotta sjömackarna!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojkotta sjömackarna så får ni snart ha en släpjolle fylld med dunkar om ni skall komma längre än hemmaviken. I Sandhamn 2008 betalade jag drygt 16:-/liter... so what!! Allt man gör kostar, det är bara att välja. Not for Sail Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankade på Lådna förra veckan och där kostade soppan också över 14.50. Min reaktion till killen som svarade vad bensinen kostade - Vad i h-e,  då tar vi bara 150 liter! var helt ärlig och spontan och han vekade van och lätt trött på att vi klagar men det är inte klokt. Rekordet var i Möja Ström för två år sedan - 15.70.

Tilläggas bör är att jag fyller på soppa från jeepdunkar i hemmahamnen, skillnaden blir faktiskt väldigt stor när säsongen är över. Man kommer dock inte undan utan behöver använda denna service i skärgården i alla fall när man är ute några dagar. Total bojkott skulle vara katastrofal.

Denna kan vara ett alternativ, tycker dock att den rymmer lite för lite. Skulle vara mer meningsfullt om man kunde få i närmare 100 liter http://www.nimaab.se/se/art/duramax-portabel-tankstation.php

post-15211-1394236431,3868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalade 15,85 förra fredagen för blyfri 95, båtmacken ligger på fastlandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket gnäll det är på att bensin och diesel är dyrt på båtmackar. De som äger mackarna ser ju att det finns pengar att tjäna på detta för de flesta är ju för lata för att släpa på dunkar hit och dit. För de flesta vill ju ut på sjön när det är fint väder eller? Annars är väl det bara att sälja båten och sitta hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte förbannad på mackägarna.

Bli istället riktigt förbannad på staten som skinnar oss. Bensinen kostar, när macken har tagit ut sin fjuttiga marginal ca 6,50. Resten är skatt!!!!

Å andra sidan så räddar man ju klimatet!?  Eller kanske inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WMBK vid Lögarängshamnen (fastland) i Västerås tar 15,86 kr/liter (hutlöst). Endast 100 m ifrån ligger Preem som tar 12,33 kr/liter , vilket skiljer 3,53 kr/liter.

I mitt eget beräkningsexempel så tankar jag min båt fullt dvs 284 liter, det kostar ca 4504 kr på båtmacken och tar jag och går några vändor kostar det ca 3502 kr. Att tanka på Preem tar ca en halv timme, dvs jag tjänar ca 1000 kr eller 2000 kr skattefritt/timme enbart genom att gå med dunkarna och fylla på i tanken.

Detta är ju ganska enkelt med pirra och ett antal 20L dunkar med min lilla tank. Har stora funderingar på att köpa in ett 10-tal dunkar 20L av danmobility.se för 119 kr st och en liten trädgårdskärra eller pirra som klarar all dunkar. 14 dunkar fyller hela tanken och på 1,2 tankar har jag tjänat in dunkarna och resten är bara vinst...

Billigast bensindunkar enligt prisjakt.se;

http://www.danmobility.se/product.asp?c=4023632891&n=1294579702&pn=1294579712

Håller med om att det är osmakligt med avvikande priser från ordinära mackar. Även dessa tar för mycket! Preem och Jet håller iallafall någorlunda drägliga priser även fast Svenska bensin/diesel priser är enorma i sig!



Senast ändrad av Jerhed | 10 juli 2010 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl vara bra med ett lägre bensinpris på sjömackarna, men man bör nog tänka på att anledningen till det hög priset inte beror på att literpriset för mackägarna är högre utan att vi bor i Sverige med våra årstider.

Sjömackarna kan sälja sitt drivmedel till oss i 3månader, och besöker man en sjömack ser man att egentligen har de bara mycket kunder under Juli månad,i Juni och augusti- halvfart. Hyra, amortering på lån för pumpar, fastighet, osv kommer varje månad hela året, vilket ju gör att de på 3 månaders intäckter skall betala 12 månaders utgifter att de säkert även vill ha en vinst på företaget. 

Jag tycker det är oroande att mack efter mack läggs ner, det skulle inte vara så om det var lönsamt att ha dem, jag tror att ifyllandet från våra dunkar kan leda till att ännu fler sjömackar stängs och då har vi bundit ris åt egen rygg, och måste åka omkring med dunkar i båtarna, för det finns för få ställen att tanka-ingen bra utveckling, rentav farligt.

Tycker nog att det är förståeligt med ett pris som ligger ett par kronor över bilmackaspriserna. verkar heller inte som att mackägarna blir miljonärer och skor sig på oss, snarare tvärt om.

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju som så att bensinen idag inte luktar som den gjorde förr. Jag tankade lillmotorn igår och jag skulle gissa att man har i duktigt med metanol nu för tiden. Varken luktar eller ser ut som bensin. Likadant är det med dieseln, var i Danmark för några veckor sen. Tankade bilen med dansk diesel. Den drog 0,55l/mil i 130 på motorvägen. Hemma 0,65l/mil. Ligger en hund begraven!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi ska iofs vara glada för att det finns bly i soppan längre Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är sjömackens soppa ibland förorenad med skit och vatten.

Tankar alltid med dunk från landmacken.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tycks det som om många sjömackar resonerar som så:

- eftersom jag säljer så lite soppa, slänger jag på ett par kronor per liter..

Vad det inte tänker på är att det medför att  många väljer att kånka dunkar i stället, Och frågan är om de inte skulle tjäna mer på att sänka priset och sälja mer soppa i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man gör väl vad man vill men kör man 50-75 timmar per år som i min båt ger en tot förbrukning på ca 1000 liter sparar man pengar.

Jag väljer att bära 2st 20 Liters dunkar som jag måste bära ca 50 meter, det ger en god timförtjänst Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att många reagerar på dagens bensinpriser men i slutänden handlar det om tillgång och efterfrågan precis som överallt annars i samhället.

Lite andra observationer:

Dagens bensin innehåller 0%metanol men däremot 5% etanol, givetvis förekommer det att bensin förorenas men det är extremt ovanligt.

Att tanka på tex Jet sparar 15öre/l jämfört mot en bemannad station, för normalbilisten som kör 1500 mil/år innebär det en besparing på 225:-. Mitt tips är därför att tanka på närmsta mack i stället för att åka omvägar för att tanka, räkna bara på milkostnaden för bilen så får ni se Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det trist att det är dyrare på sjömacken än vad det är på vanliga bilmacken. Men som en tidigare skrev, de ska ju dra in hela sin budget på några få månader och inte ett år. Sedan har ju den vanliga macken en vinst på något enstaka öre per liter. (Frun är biträdande stationschef på en mack)

Tänk sedan på allt annat som kostar för en sjömack med tanke på att de ligger just vid/i vattnet...

Är lite trist att den vanliga svensken vill ha allt men inte kan tänka sig att betala för sig. Ska vara gratis helst. Att betala vad det egentligen är värt är oftast för dyrt... Skulle du själv vilja jobba gratis för att andra ska kunna köpa saker till det priset de tycker det är värt? För det är där man hamnar snart. Bra kvalité och service kostar. Så enkelt är det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Bojkotta du. Båtmackarna har ett högre inköpspris än vad du betalar vid en automatsation till bilen. Vidare så är investeringskostnaderna skyhöga och spelreglerna ändras år till år vilkét med för investeringar. Nu säger dom att vi skall installera en etanolpump vid vår sjömack för 300.000:- Hur många känner du som kör båten på etanol? Vår mack är trots ett pris på 15.50 litern en förlustaffär men en servicesak. Men fortsätter det så här så finns den inte nästa år och inte så många andra heller. Blir skitkul att släpa ner 250 liter i dunkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad ni gnäller över, här på västkusten försvinner sjömack efter sjömack och hålla på och släpa med dunkar är ju helt förkastligt, se till att tanka på befintliga sjömackar och stöd den servicen som är helt otrolig! Tror knappast att dom gör så stora vinster med tanke på transporter o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det så att man inte har tillsatt 5% RME i Danmark utan säljer riktig diesel. Samma sorts diesel säljs på många sjömackar. Vet en kille som tankade sjödiesel ( tror det kallas bunkerdiesel) i personbilen och den blev sjukt snål på dropparna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om TS tycker att det är osmakligt att betala 2 kronor mer per liter för soppan på en sjömack så är det väl bara att låta bli och dunktanka istället.  I Stockholms skärgård finns det något vi kallar bullbåten  De åker runt i sina snabba ribbåtar med stor kylbox och säljer bröd, godis, glass, tidningar, jordgubbar och gud vet allt.  de letar sig in i tamejtusan varenda vik.  Har till och med lyckats med att beställa inlagd sill från ena dagen till nästa till min naturhamn, men visst kostar det.  En DN går väl lös på 20 - 25 spänn, något en båtgranne gick igång på, helförbannad skällde han ut killen i riben. Vad jag vill säga med allt detta är att vill man ha service ute i skärgårdarna dit det kostar att transportera samt det faktum att de lever endast en kort tid om året, ja då får man betala extra för det.

Här har vi en kille som mot strömmen öppnat en ny båtmack.  Han räknar med att sälja 600 000 liter soppa per säsong.  600 000 liter? 1,2 mille på 2 kronor litern, och på det ska en mackägare gå runt hela året?  Klart som fan att det läggs på.

http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article486792.ece

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Rödlöga köpte jag bensin för 19:-/liter för några år sedan. Och dessutom lyckades de få in 24 liter i min 23-liters dunk.

Fast klart, det skulle kosta MYCKET mer att behöva köra till Furusund från ytterskärgården för att tanka.

Personligen tycker jag att det är OK att mackarna som ligger ute på öarna tar extra betalt, men att kombinerade bil/båt mackar gör det är något onödigt.

Men som någon annan skrev, det mesta av besninpriset är ju ändå skatt. Och till hösten kan det bli ännu värre !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skrev om Lådnamacken, den macken håller jag högt eftersom de trots sina soppatransporter ligger bland de lägsta i skärgården.  Loopen däremot håller jag lågt, mycket lågt!  De ligger under Liljeholmsbron mitt i stan och har hög omsättning/försäljning med vanlig tankbilsleverans, ändå har de högre priser än Lådnamacken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se reaktionerna på mitt inlägg Skrattande Finns alltid dom som reagerar kraftfullt på inlägg som detta, men åsikter är ju alltid olika vad det än må gälla.

Personligen har jag full förståelse för att bensin kan kosta mer ute i skärgården där man har en kort säsong och långa transportvägar m.m. Men att det skall kosta så mycket mer på en mack som t.ex. den i Trosa tycker jag fortfarande är osmakligt. Den ligger på fastlandet dit tankbilen kommer ända fram. Den har en betydligt längre säsong än mackarna ute i skärgården, minst 5 månader skulle jag uppskatta det till. Sedan har man yrkessjöfarten som kunder, där bl.a. Sjöräddningen och diverse turbåtar ingår. Lokalkostnader.... ja, ja.. den lilla hyddan kostar nog inte många kronor om året och den samt intilligande byggnader har man ju intäkter för i form av hamnavgifter m.m.

Nej, för min del är det ett lätt val att ta med sig några dunkar varje gång man åker förbi bilmacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med fullständigt 

Tar också med mig dunkar har 5st x 20 l

Mvh Torgny

post-10014008-1394236435,2248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prissättning =

Efterfrågan större en utbudet

Enkelt // mvh Mark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte klokt att sätta för höga priser med 50 m mellan Preem och båtmack som i Västerås. De man lycka lura är dem som inte har dunk med sig dvs turister. Dels orkar man inte gå och har inte mycket till förtöjningsplats i detta läge. För att gå genom gästhamnen till macken måste man i princip gå genom krogen så det skulle väl inte uppskattas av den som sköter mack och krog (samma person). Han säljer enbart ca 200 liter per dag (enligt årsbokslut) vilket naturligtvis har sin förklaring.

Båtmacken skulle inte alls ha några problem att få merförsäljning om de håller samma pris som på Preem. Sälja bensin för idag 12.43 istället för 15.20 och även få sälja varmkorv, läsk, tidningar och glass och kanske båttillbehör. Faktum är att ägaren av krogen tjänar mest på att sälja öl och dyr restaurangmat, inte till båtfolk men till partysugna Västeråsungdomar. Så intresset finns säkert inte att serva båtfolket med bra varor och sjysta priser på bränsle.

Båtmacken består av en gammal sliten träbrygga med däckfendrar och gamla slitna pumpar. Båtmacken ägs av WMBK och är betald för länge sedan. Mackhuset är en sliten gammal sjöbod, glasskiosk (fråga om tusenlappar). Båtmacken är obemanad tills man frågar i krogens bardisk. Man kan fråga sig vad som kostar. Det kostar ca 1000 kr mer att tanka där och det är garanterat vanlig bensin utspädd med etanol, inte någon marinvariant. Tankningen tar 5 min och säkert inte mer än 1 min av personalens tid. Vad motiverar kostnaden????? Stänger båtmacken så förlorar ingen utom enstacka turister!!!

 



Senast ändrad av Jerhed | 22 juli 2010 | 13:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag protesterar mot båtmackarnas priser genom att bära bensin till båten i dunkar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankade idag vid Strömma kanal för 14,75 tror jag det stod. Dock var det grym service med smågrabbar som sprang fram och skötte hela tankningen och tog betalt. Snyggt skött att jag gärna betalar någon krona mer per liter.

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DIESEL på husarö i veckan.......14.93kr/l 120l gick det i Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...