Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
xxxtreme

problem!! mercruiser v8

Rekommendera Poster

Har problem med en mercruiser v8!

fick i gång den för en vecka sedan lät hur fint som helst på alla sylindrar!

har bytt tändstift, bensin o oljefilter även olje byte..

skulle lägga i den o till min förvåning startade den inte vilket den alltid gör när jag väl fått i gång den efter vintern!

mycket lätt startad!!!

verkar som den inte får bensin kan det vara bensin pumpen eller något annat vajsing?

någon som har något tips??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är förgasarversion kan det vara att chocken ligger på, öppna spjället och pröva starta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat idiotgrejorna som vi alla glömmer då och då (växeln ur, drevet inte i trailerläge, dödmansgreppet tillslaget)? Kolla därefter om du har gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist  jag fick i gång den öppnade jag spjället o sprutade rikligt med startgas o efter 3 försök gick den i gång  lät den gå i ca 10min..

tycker det är lustigt att man inte får den att starta alls nu bara!!

det första som slog mig var dödmans grepp o växel läge men ack så var inte fallet!

får pröva samma visa igen med startgas!! loads and loads of start gas! ;)

finns risk för att det inte funkar men värt ett försök iaf...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tänkte komma med lite tips,

1. kolla om du har gnista har du inte det så kan det vara automatsäkringen på startsrelät som sitter under Mercanoiden, dvs en röd liten knapp.

2. har du fortfarande inte stark gnista kolla eller byt tändspole samt tändkablar. Tändkablar med kolkärna kan lätt gå av och man kan också ha sönder dem vid hattarna då man byter tändstift.

3. kolla så du inte har sprickor i porslinet på stiften. Använd hylsa med nedslipad bakdel så du inte knäcker stiften. Skruva ej åt för hårt, men skruva med fast handgrepp utan hylsskaft (tex. med t-nyckel).

4. kolla så att tändningen står rätt och att fördelaren sitter som den skall och att tändkablarna sitter på rätt stift samt är itryckta på stift och fördelarlock.

5. har du gammal bensin i så töm ur och fyll på ny. Dagens bensin med 15 % etanol inblandad bildar vatten när det står under vintern och som som bekant har vatten svårt att antända. Många båtmackar säljer också gammal bensin, köp ny på Preem eller Jet som har omsättning. Töm ur helt eller fyll på fullt och blanda med dubbel dos K-sprit. Det kan också bildas ett slem i tanken som isåfall täpper till och måste rengöras ifrån.

6. Kolla bränslefilter (minst två finns, inte enbart det stora). Analysera filtrena genom att titta efter slem eller igentäppningar eller annat smuts!

7. är startmotorn dålig kan den ta mycket startström och då blir det inte mycket över om batterierna är dåliga de också.

8. kolla att bränsle kommer fram till förgasaren och att det sprejas ut vid gaspådrag.

9. kolla kompressionen men helst genom att göra ett Leak down test (båtmek.). Är kompressionen dålig så kan den vara svårstartad. Leak down test avslöjar fler fel.

10. anlita en erfaren båtmekaniker för en grundinställning och översyn. Han fixar detta enkelt på nolltid. Tex. Mobilmarinservice. Se på blocket.

11. Är motorn nyare finns elektroniska felsökningsdatorer.

 



Senast ändrad av Jerhed | 10 juli 2010 | 23:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälbara tips!! har fått tag en bra mekaniker som hjälper mig visade sig vara bränslepumpen som jag trodde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig.

 

Hoppas att mekanikern inte blev alltför dyr, något som jag fått erfara.

Jag frågade nyligen en mekaniker om hjälp med en sak som jag inte kunde göra själv (behövdes två personer). Det kanske skulle ta honom ca 10 min att hjälpa till (jag var på varvet så ingen extra tid för mekanikern). Det skulle kosta 800kr. En timpenning på typ 4800kr.

Trevligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekaniker är dyra. Lät själv en mekaniker byta startmotor, ställa in ventiler och kolla skick på topparna samt kolla tändningen.

Det tog 5 min att byta startmotorn

Det tog ca 2 tim att ställa ventiler och kolla tryck i cylindrar.

Det tog 1 min att kolla tändningen.

= Kostnad 7500 kr inkl moms

Han kom kl 10.00, mekade och hade lunch och åkte kl 15.00. Dötiden gick mest till snack och medan att jag letade en propeller hos två marinor vilket tog ca 40 min, gjorde han inget. Restiden kostade 1200 spänn. Inte effektivt alltså.

 



Senast ändrad av Jerhed | 24 juli 2010 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...