Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ridax

MD21A igen...

Rekommendera Poster

Nu har jag lite större problem med min MD21A...  Var ute och körde lite med motorn, inte alls hårt.  Tyckte vid ett tillfälle att det kom ovanligt mycket rök och tyckte motorn gick lite ojämnt men det gick över ganska fort.  När vi var inne i hamn kort därefter så tittade jag i motorrummet och då hade motorn spytt olja ur locket för oljepåfyllning.  Ganska stora mängder olja (kanske en halvliter?  svårt att uppskatta när den ligger i två stora pölar i motorrummet).

Är det riktigt att slangen som går från oljepåfyllningslocket är för att överflödande olja skall gå in insugningen till cylindrarna och förbrännas?  Var det det som hände när jag såg den vita röken och motorn gick ojämnt?

Men varför har oljan läckt ut vid oljepåfyllningslocket (kan packningen helt enkelt vara kass?) och framförallt, varför allt varför flödar oljan över?

Jag har hela tiden haft koll på kylvattentemperaturen och i alla fall enligt mätaren så har den legat normalt.  Fast när jag öppnade motorrummet så verkade allt väldigt varmt, men gör väl alla motorer när de har kört ett tag, så jag kan inte säga om det var onormalt varmt.

Någon som har tips om vad som skall kollas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som otäta kolvringar som leder till att det blir kompression i vevhuset, som i sin tur trycker ut oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta ett typiskt sätt på hur otäta kolvringar visar sig, eller finns det några alternativa förklaringar?  Kan det vara läckage från vatten/glykol-sidan som gör att oljesystemet får in för mycket volym?  Men då tycker jag att de lika gärna skulle läcka åt andra hållet och inte bygga upp något tryck så att det trycks ut ur påfyllningslocket?  Ingen fena på motorer så ursäkta om det är urdumma spekulationer.

Du tror i alla fall inte att det är kylningen det är fel på?  Lågt flöde på sjövattenpumpen skulle inte göra så att oljekylaren får för låg kapacitet och oljan expanderar när den blir för varm/kokar (kan olja koka)?

Om det är otäta kolvringar, är det värt att fixa eller är det dags att byta motor?  Åker man på att slipa topp och allt möjligt i samband med ett byte av kolvringar eller är det en enkel operation?

 



Senast ändrad av ridax | 09 juli 2010 | 23:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att svara på men jag ska försöka ge dej något att fundera på. Vit rök = vatten och blå/svart rök = olja som förbränns.

Har du dåliga kolvringar så kommer du att bygga tryck i vevhuset och därigenom trycka ut olja ur motorn. Normalt sker det genom vevhusventilation som jag antar finns även på denna motor. Om packningen är kass på oljepåfyllningen eller om du satt på locket snett är ju enkelt att kolla :)

 

Att byta en topppackning är inte svårt för någon med mekaniska färdigheter på motortypen. Men är det en gammal motor är det kanske dags att se över toppen ändå (i det här fallet kanske även bottendelen). Det drar snart iväg i pengar då.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan som läckte ut såg inte speciellt fräsch ut.  Grå och väldigt trögflytande.

Så jag har bytt de inre packningarna till sjövattenpumpen för att se om det är där som vattnet kommer in.  Såg att det droppade lite vatten därifrån och det stoppade efter bytet.

Bytte olja i helgen (har gjort ett par försök tidigare men misslyckades få ut oljan då, så fick skaffa lite verktyg).  Oljesugen fick gå i flera timmar för att tömma tråget och till slut hade den fått ut 11 liter olja.  Motorn skall ha 5.5 liter.

Nu undrar jag hur det kan ha blivit 11 liter olja i motorn?  Är det 5 liter vatten som har läckt in och spätt ut oljan, eller är det någon som har fyllt på olja utan att få ut den tidigare?

Kan den stora volymen olja och det faktum att den var väldigt trögflytande gjort att oljekanaler satts igen och orsakat översvämning genom påfyllnadslocket?

Det blåser lite grann ur vevhusventilationen nu.  Ingen rök och ingen stormvind utan ett lätt pustande.  Är det normalt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurigt värre, grå olja tyder på vatten i oljan i någon form. Antingen som kondens eller som inläckage.

Vad det gäller trögflytande olja så sjunker viskositeten med ökad motortemperatur. Var oljan kall när du pumpade ur den så blir den alltid mer trögflytande/högviskös.

Har du mer än dubbla oljemängden i motorn mot normalt är min gissning att det är där du har problematiken med läckage från påfyllnadslocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg oljan ut som kom från sumpen? 11 liter innebär ju att du hade 5,5 för mycket,hehe,kollar du inte på stickan? Hoppas du inte  tryckt några packningar/tätningar nu. Kör motorn varm innan du suger,o gör rent vevhusventen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den motor som du har är utrustad m våta cylfoder , troligtvis har ett eller flera foder sjunkit m följd att du får kompresion o kylvatten i oljan m övertryck som följd. Det finns ej ngt annat än riva och renovera, enl min åsikt Men teste först m kompmätare täthetsmätare för kylvatten dvs en pump m manometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...