Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
aaisan

Yanmar YSE8

Rekommendera Poster

Har en Compis segelbåt med Yanmarmotor YSE8. De senaste åren har den uppfört sig lite märkligt. När motorn är kall är den hur startvillig som helst men när den är ordentligt varm är det helt omöjligt att starta den. Man kan inte heller köra den på tomgång när den är varm, då stannar den och är omöjlig att få igång igen. Den fungerar OK om man kör på hög tomgång. Är det någon som kan ge mig en diagnos och eventuell behandling är jag tacksam? Har testat ventilspel vid varm motor och det är OK.

//Kurt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej....ett standardfel på  dessa motorer är som du skriver trögstartad när den är varm....det som krävs är justering av bränsepumpens regulator och det är utförligt beskrivet i manualen på sid 28, om du inte har den så bör du kunna hitta den på nätet om du googlar på YSB8, jag hittade bl.a. http://nf.broach.se/motorer/yanmar som innehåller flera länkar till handböcker.....

//Kjell

Senast ändrad av arosa | 09 juli 2010 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kjell och tack för ditt råd! Har äntligen kommit mig för att gjöra de justeringar du beskrev och nu ser det ut som att motorn fungerar OK,

Än en gång tack / Kurt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...