Jezzan 0 Postad 9 Juli , 2010 Hej! Vi har nyss köpt en ny segelbåt (Albin Viggen), och jag skulle behöva lite hjälp med vissa segeltermer som jag inte gjort mig helt förstådd på. Vore också roligt att kunna något utan hjälp av föräldrar hela tiden! Kan någon förklara segeltermerna genua 1 och 2? Finns det någon skillnad mellan dessa? Sen har jag också ett problem när jag går på båten, och ska ta mig ner till sittbrunnen. Jag upplever att det är väldigt få saker att hålla sig i när man ska ta sig dit...Någon som kan ha en bra lösning på detta? Senast ändrad av Jezzan | 09 juli 2010 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 9 Juli , 2010 Genua är ett segel som överlappar storseglet. Namnet från en segeltävling som 1927 hölls i Genua då Sven Salén kommit på att reglerna tillät ett sådant segel. 1 resp 2 är olika storlekar som man finner i segelritningen. Hur man tar sig ner i sittbrunnen varierar från båt till båt. Ofta kan man ta stöd mot sprayhoodens bågar om dessa är hyfsat starka. En del har monterat en särskild båge att ta stöd mot. Ofta fär man bocka sig och ta stöd mot doghouse, den aktre upphöjda delen av rufftaket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Solifera 0 Postad 9 Juli , 2010 Hej! Kan hålla med dig om att det kan vara svårt att ta sig ner i sittbrunnen. Sprayhooden har tyvär oftar inte tillräckligt kraftiga stag för att hålla sig i. Flera tips angående detta efterlyses även av mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 9 Juli , 2010 Ang att ta sig ner i brunnen... jag brukar ta tag i bommen, bomkapellet. Det funkar på vår Misil2. Man kan byta sprayhoodbågarna till kraftigare rör av rostfritt, om de är i aluminium. Det kostar antagligen ett par kronor, men.. Annars blir det antagligen enklare snart, man får liksom en teknik att ta sig fram på, liknande skridsko, en fot i taget, utan att ramla. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 10 Juli , 2010 Lösningen är vana. Om ett tag skuttar du som en gasell och kan inte förstp hur du kunde tycka det var jobbigt. På min Vigg brukade jag öppna förluckan och kasta ner saker där när jag hade mycket att bära ombord så slipper man vingla med dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juli , 2010 På min gamala storfidra, hade en tidigare ägar tillverkat en båge i rostfritt över sprayhooden. Den var underbar att hålla i, och helt stabil. Då jag praktiskt taget alltid seglar med autopilot stod jag ofta i sittbrunnen och stöttade mig mot bågen under pågående segling. Dessvärre var avståndet mellan bågen och sprayhoodens aktre båge en aning för liten. Om man av någon anledning, sjögång tex, tryckte fram sprayhodden, kunde man fastna mellan den rostfria bågen och sprayhoodens båge. Väger man då 120 kg så blev det ett avsevärt tryck. Annars var det en av de bästa finesserna på båten. tommy PS Om man klickar på bilden(-erna här på MG) så kommer de upp i ett större format så att det syns bättre. Senast ändrad av toaen | 10 juli 2010 | 09:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juli , 2010 På min gamla havsfidra var sprayhooden dålig när jag köpte den. Dessutom behövde jag nån stans att sätta solcellspanelen. Byggde därför en kopia av sprayhooden i glasfiber. Jag brukar kalla det doghaus. Det är alltid viktit att ha något ordentligt att hålla sig i, faktiskt även innombords. Den viktigaste regeln på sjön är ju; håll dig alltid kvar ombord Monterade ordentliga grabbräcken på doghauset med genomgående skruv och stora karossbrickor under. Allt sånt som man kan ta i måste sitta ordentligt fast. Jag vet inte om du har svårt att ta dig ner i sittbrunnen när båten ligger i hamn. Misstänker att det är så. Det är i regel en vanesak. Tycker ofta att det inte är så välplanerat på båtar, speciellt inte i fören där man skall kliva iland. Däremot går det alltid att åtgärda och förbättra sådana problem, med relativt små åtgärder. Fäst det är ju lätt för mig att säga som har ett sjukligt behov att ändra på allt på båten som jag inte gillar. Att ta sig fram och tillbaka mellan sittbrunnen och däcket när det blåser småspik och man måste fram för att lossa ett skot som hakat sig, är betydligt värre. Då är det livsele och livlina som gäller. Jag köper aldrig flytvästar utan inbyggd livsele i. Sen gäller det ju att ha nånstans att koppla livlinan i. Men det är kanske överkurs just för tillfället. Sen skall du inte hänga upp dig för mycket på alla detaljer. Man får ta allt i små steg, lära sig efterhand, och inte ge sig ut på större vatten än man för tillfället klarar av och sen tämja på gränserna. När jag kastade loss för min första egna seglats kunde jag nästan ingenting. Det dröjde inte länge förrän jag hittat de flesta grunden i mitt närområde. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jezzan 0 Postad 11 Juli , 2010 Tack så mycket, alla som har svarat! Jag tycker att alla lösningarna var jättebra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KrilleO22 0 Postad 12 Juli , 2010 Jag har seglat mycket ensam, i hög sjö och vansinnig vind och behövt hoppa upp och ner från fördäck i de mest otänkbara situationer. Det är inte trivialt - framförallt inte i början - och jag har fått många blåmärken genom åren! Men en sak som jag ofta använt är en tamp som jag haft fäst i mastfoten. Denna tamp kan användas till att hålla tag i när lite extra balanshjälp krävs. När det varit helt vansinniga förhållanden så har jag även kopplat en säkerhetssele till denna tamp. Helt ovärderligt när det går 4 meter vågor och man måste luta sig över akterpulpit för att pissa! (Jag anpassar alltid längden på tampen för just denna manöver!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 12 Juli , 2010 Här har du en sida du kan skriva ut och plasta in,har själv gjort detta för att lära mig lite mer segeltermer http://www.maringuiden.se/forum/;thread=268127&highlight=ordlista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser