Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
trewq

Dyra båttillbehör?

Rekommendera Poster

Ett ganska uttjatat ämne, men här är ett exempel: Härom året tänkte jag sätta in en rejäl säkring direkt på batteriet, köpte en 100A bladsäkring i båttillbehörshandeln, har för mig att den kostade runt 150:-.

Verkade skitdyrt för en metallbit men det fick väl gå, biltillbehörshandlarna verkade inte ha så stora säkringar. Men att dessutom köpa en hållare till den för 300 (en plastbit och två bultar) vägrade jag. Tog i stället en plastbit och två bultar ur skräplådan hemma (=gratis).

Efter två starter brann säkringen, hade väl räknat lite i underkant, köpte en 200A (samma pris) och den har hållit. Började igår fundera över om man skulle ha en säkring i reserv också och googlade på lite andra språk för att se om det var samma sanslösa pris i andra länder. Och i Tyskland kunde man köpa säkringen för 1 euro och hållare för 3 euro hos en firma som säljer lastbilstillbehör. Aha, det är förstås till sådana man ska vända sig. Och se - även i Sverige finns det till rätt pris!

Då kan man invända att båtbranschen tillhandahåller råd och har en kort säsong. MEN jag tvivlar på att dom ger bättre råd än vad man får på det här forumet.

Hur ser framtiden ut för specialaffärerna om lågpriskedjorna vräker ut ett smalt sortiment till reapris och rådgivningen sköts på chatsidor? Får vi se webshopar som dom enda kanaler som kan ha både sortimentsbredd och låga priser? Slut med att gå runt och klämma på grejerna i den gamla affären?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger ju själv att det är ett uttjatat ämne, varför startar du åter en tråd igen då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, dåligt ordval, borde skrivit ett alltid aktuellt ämne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som behövs är att så många som möjligt berättar vad som funkar, som i fallet med lastbilssäkringen ovan. Var blev den inköpt förresten?

Synd bara att det finns personer som klagar, när vi är några andra som klagar... istället för att hjälpa till med tips!

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, har inte köpt någon ännu, började leta igår. Hittade t.ex. denna

http://www.rahmann-solarstrom.de/sicherung.htm

Dom håller tydligen på med solpaneler också, inget som är aktuellt för mig så jag har ingen aning om priser, men nu vet jag i alla fall i vilket härad priset på säkringar ska ligga.  Och säkringshållare, 300:- eller mer för en plastbit och 2 bultar! Måste vara nån sorts rekord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill ha kvar de gamla hederliga, roliga, affärerna där man kan gå och klämma på grejerna - då känns det väldigt billigt att sponsra/donera 300 kronor (minus 2 kronor i inköpspris för affären) för en sån liten futtig sak som du köper en gång vart femte år. Personalen i dessa butiker är dessutom oftast väldigt hjälpsamma och lägger ner sin själ i att få till det just för dig. Sällanköp, som det dessutom alltid är kris med, är det alltid en herrans massa marginal på. Bara att acceptera. Jag donerar gärna 200 spänn för en liten nylonbit (vantskydd senast) i en butik i utbyte mot att jag kan spendera timmar där på att bara gå runt och inspireras - eller få hjälp med att hitta rätt tråd till seglen, eller rätt vikt på bojring etc etc etc.

Dyrare, elektriska saker, som t.ex. autopiloter, GPS:er etc. är det nästan ingen marginal på över huvud taget i dessa butiker; DÅ kan vi man bli girig och börja söka billigare alternativ. Kom bara ihåg att varje peng du betalar till utländska företag betyder minskad svensk moms, sämre budget till svensk utbildning, vård, sociala ersättningar... det blir försämrad BNP vilket får utländska investerare att paniksälja SEK - vilket får kursen att går ner, vilket drabbar vår exportsektor rejält (och det blir dyrare att handla utomlands när du själv åker på semester)... Och sämre pensionspengar till dig själv när den dagen kommer.

(Obs, jag är inte jätteallvarlig nu - men ändå liiiite är det ju så... snåljåpar) Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att om kronan sjunker i värde så blir det dyrare att importera men lättare att exportera vilket stärker svenska exportföretags konkurrensläge, det blir billigare för utläningar att köpa svenskt, exportföretagen säljer mer vilket ger fler jobb i sverige.

Att det blir dyrare att semestra utomlands gör att svenskarna stannar, och omsätter semesterkassan, här samtidigt som tyskar, danskar m.fl. kommer hit på semester.

Svensk ekonomi får ett uppsving och så  börjar det om på nytt....

On topic:
Jag tycker också att många båttillbehör är väl dyra och vad gäller kvaliteten på servicen i specialbutikerna så varierar den väldigt mycket från exemplarisk hjälp och mycket god kunskap till diskusioner med säljare som får personalen på de stora elektronikkedjorna till att framstå som professorer...
Tyvärr har jag inte träffat tillräckligt många från första kategorin för att motivera den högre kostnadsnivån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppskattar servicen man får på t.ex Hjertmans i Bromma där jag ofta handlar. De har inbitna seglare bland personalen och jag får alltid bra hjälp när det gäller tågvirke, block och avlastare. Det kostar pengar, visst, men jag är beredd att betala för servicenivå och tillgänglighet. Jag har heller inte alltid tid att Googla efter det billigaste alternativet. Bekvämlighet kostar. Och sist men inte minst - det är kul att klämma på grejjerna innan man slår till.

Jag tror många resonerar som jag och tror därför att båttillbehörsaffärerna alltid kommer ha en plats i Sverige.

I de fall jag inte behöver service och snabb tillgång köper jag från billigare affärer på nätet i England och Tyskland. De är ett utmärkt komplement. Jag har bl.a köpt sjökläder och navigationsutrustning på eBay och från webbshoppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte studerat nationalekonomi va? I så fall hade du vetat att man får BNP genom:

BNP = C I G (X - M)

där

C = konsumtion

I = investeringar

G = offentliga utgifter

X = export

M = import

Sveriges ekonomi är väldigt exportberoende. Hälften av Sveriges BNP utgörs av export. Därför kan man anta att de pengar du spenderar på en webbshop i t.ex Storbritannien (C minskar) i slutändan ger att man i UK kan importera mer pappers- och skogsvaror eller telecomutrustning från Sverige (X ökar). BNP påverkas därför inte nämnvärt.

Att stora institutionella investerare skulle fly den svenska valutan för att några svenska båtägare handlar båttillbehör utomlands är inte troligt.

Om den svenska kronan tappar i värde drabbas inte exporten, som du säger ovan. Tvärtom så gynnas den svenska exporten av en billigare krona.

Senast ändrad av Stream | 11 juli 2010 | 15:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev, så var jag inte jätteallvarlig... Glad

Jag ville bara poängtera att - i alla fall JAG - är villig att lägga några extra kronor/hundralappar på att stödja svenska butiker. Det är guld värt att ha dem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men välkommen till Finland! Var in i vårt båttilbehörsaffär och skulle ha två block för 12mm rep. Fanns ett i hyllan som kostade 96€. Så jag tackade och bockade, körde till närmaste biltema (25min dit och 25min tillbaka), kostade mig 9€/st allt annat som fastnade med...

Brukar beställa mina båttilbehör från sverige, närmast hjertmans. Men också från tyskland, SVB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inom ett år kommer dessa block att kärva eller gå sönder, medans blocken på båttillbehörsaffären skulle hållt 10 år...

Skulle köra en stor skrivbordskiva till ett förråd vi har och tänkte först hyra en släpkärra för 300kr, men åkte med en kompis förbi biltema och såg där ett takräcke för 200kr. Det är ju billigare än kärran och så kan man ju använda räcket flera gånger.. Glad

Köpte takräcket och satte på det på bilen.. tog bara 2 timmar. Det var den Skrikandes konstruktion jag varit med om. Tog av det efter 3 veckor.. då hade skruvarna på skiten rostat sönder!!!

Då har jag en stilla undran... hur många svenskar åker omkring med dessa takräcken med takboxar som inom en snar framtid kommer flyga av när det är en vindpuff som lyfter den tillräckligt för att skruvarna ska gå av.. Tyst

Mitt räcke åkte i återvinningen.. som vanligt orkar man inte åka tillbaka till BT.. Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte kopplingen mellan tackräcken och block. Kan du förklara sambandet.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte fattar kopplingen så får du nog läsa en gång till.

Om du fortfarande inte fattar så är kopplingen:

Lågpriskvalité..............................................................

Nu kanske du förstår? Annars beskrev jag det i första stycket vad som troligtvis kommer hända.

(BTW, trots allt tjänade jag ju 100 kr på att använda räcket istället för att hyra kärra, även om jag bara använde det en gång.)

Senast ändrad av Daniel_B | 12 juli 2010 | 11:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att takräcket du köpte var av låg kvalitet så behöver inte blocken vara det. Det var uppe tidigare i en tråd Praktiskt Båtägangdes test av offernaoder och då var Biltemas bland de bästa. Med ditt resonemang så skulle Biltemas vara sämst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp.. Skrattande 

Att hänvisa till en pryl som fått bra betyg är lite klent.. jag kan hänvisa till 100 prylar som är rent skit...

Om man säljer 90% skit och resten kvalité, kan man i alla fall inte vara bäst.. eller hur?

Som skrivits i tidigare trådar.. köp inga viktiga saker, (om de går sönder, riskerar du ditt liv..) på Biltema om du inte är riktigt säker på att de håller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då hamnade vi i Biltemadebatten igen då...

Låt tiden utvisa om Biltemas block är crap. De är snarlika Rutgerson. En passus: Biltemas kompass tillverkas av Silva och är av exakt samma goda kvalitet som de Silva-brandade kompasserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...