Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Tojo1982

Bowrider

Rekommendera Poster

Jag bor i Kalmar och går i köptankar och vill ha en bowrider. Syftet med båten kommer vara utflykter och vattenlek. Vi är en familj 2 vuxna 2 barn. Vill helst ha båt med inombordare och så ny som möjligt. Maxpris 150000:- men helst något billigare.

Förslag & tips till en förstagångsköpare?

Trevlig sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett tips kan vara att specificera vilken storlek och layout/stil man vill ha.

Om du söker inombordare så är det nog vanligast med Amerikanska märken (också prisvärda generellt).

De mindre 18-19 fotarna (ofta med 3L eller 4.3L motor)  tycker jag är smidiga och enkla att hantera. De klarar vattenlekar och ganska långa turer om inte det är för mycket vågor.  Klarar fyra personer helt ok generellt.

De lite större 20-23 fotarna har mer utrymme (även om ofta layouten är snarlik) och går oftast bättre och stabilare när det är lite vågor. De har oftast lite större motorer, upp till 5.7L V8. Jag tycker att man ibland sitter lite bekvämare också på de större båtarna, på en del av de små kommer man så långt ner mot durken.

Sedan kan det vara bra att tänka på vilken layout man föredrar.  Aktersoffa och solbädd, två rygg mot ryggstolar, eller en rygg mot rygg och en snurrstol för den som kör (bör vara de vanligaste varianterna).

En del tycker att aktersoffa modellen är bra för sol och bad, medan rygg mot rygg (som också kan fällas till solbäddar) är mer flexibla framförallt för vattensporter (enkelt att komma till badplatformen och mer yta att röra sig i båten).

Det är väl en personlig smaksak.

Av de mindre kanske man kan få en Sea Ray 185 Sport för runt 150.000kr (troligtvis lite dyrare).  Bayliner har också en 185 som kanske är lite billigare än Sea Rayen. Regal har en 19 fotare (1900) som är trevlig men tror att den kan bli lite dyr.

Bland de större kanske det kan vara svårt att hitta en nyare till rätt pris.  Bayliner har en som jag tror heter 2050 som nog kan hittas inom budget.  Sea Ray 210 är en bra båt men nog svår att hitta till rätt pris.

Har man högre budget är Cobalt och Bryant högklassiga båtar, annars är Sea Ray kanske ett vettigt märke att kolla efter. Delvis på grund av att det är ett känt märke som möjligtvis blir lättare att sälja när man vill byta båt i framtiden, Sea Ray har även bra kvalitet överlag.

Generellt är det nog lättare att hitta små Bowriders till bra pris, bör också finnas betydligt större utbud.

Personligen tycker jag de större runt 21-22 fotarna är trevliga, lite mer robusta och stabila båtar som kan köras i de flesta väderförhållanden och är bekväma även med lite fler personer i båten.

Hoppas att inlägget kan vara av någon nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat en Sea Ray 175 Bowrider -1997 som säljaren begär 129000:- för. En annan intressant båt är en Regal 176 med 4,3 L Volvo Penta -1999 för 120000:- och så en Bayliner 175 -2002 för 139000:-

Vilka av dessa tror du/ni mest på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade satsat på en Yamarin 5220 om jag vore dig.

Min förra båt var en sån,och den var kalas som dagsbåt,undebar i sjön och kanon kvalitet.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla de exempel du nämner är relativt små båtar.

Om vi bortser från priser (som jag tycker verkar aningens höga, men finns ju ibland lite prutmån) så är skicket viktigt, kanske viktigare än märket i detta fall. Servad ok de sista åren, impellerbyte etc.

Regal båten har en större motor så den kommer säkerligen bli snabbare och starkare (trevligt vid vattensporter).  Om det är en prioritet så kan den vara intressant.

Med tanke på andrahandsvärdet så kan nog Sea Ray vara lite högre värderat.

Fördelarna de olika exemplen du nämner tycker jag är:

Baylinern är nyare (och förhoppningsvis därmed fräshare). Regal har större motor (mer fart och kraft). Sea Ray är ett känt märke (ev. högre andrahandsvärde).

Sen kanske man kan påstå att Sea Ray och Regal är högre kvalitet generellt än Bayliner. Nypriserna kan spegla det en del också.

Så det beror lite på vad man har för prioriteringar.

Personligen hade jag nog kollat på Regal båten. Lite starkare motor, helt ok kvalitet.  (kolla att durken och utrymmet för vattenskidorna i durken är solida och inte har sprickor, har för mig att några äldre modeller av Regal 176 hade problem med det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat tips när man söker på bowriders (om man inte har speciella modeller/märken man tittar efter) så kan man bara söka på bow eller br.  En del skriver bow rider i två ord och andra bara br (vilket modellen kan heta ibland).

Och det kan vara smart att även titta på några 20-23 fots båtar, för att få en bild om skillnaden och därmed mer säker på vilken storlek man vill ha (gärna också testköra, de större går ofta betydligt bättre i sjön, exempelvis när det är lite vågor och/eller med fler personer i båten).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En nackdel med ameriknaska bowrider är att många av dem saknar självläns vilket är standard på alla nordiska bowriders.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte jag har sett någon amerikansk bowrider med självläns (har iof inte tänkt på det), men det kanske finns vissa modeller som har (?), jag tror att generellt har de avrinning ner i kölsvinet och länspump med nivåvakt. Det kanske kan vara värt att ha två batterier där ett är start och ett är underhåll. Själv har jag haft mer problem med självläns (som satts igen av löv etc.).

En midcabin båt som en bekant hade för länge sedan hade självläns i durken, men det som kom en nivå ner (ruff etc.) rann in i kölsvinet där länspumpen tog hand om det.  Ganska smidig lösning. När man fick vatten i sittbrunnen så rann det direkt ut och kondens och resten pumpades ut vid behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kolla med marinan i Loftahammar ang bowrider.Han plockade hem ett antal båtar mellan 17-19 fot inkl kärra för 150-175 :- nytt.Vet ej om det finns några kvar men kan vara ett prisvärt alternativ.

Förra sommaren reades dessa mot slutet ca 130-145:-

I våras fanns det ett antal kvar......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...