HAKAN60 0 Postad 9 Juli , 2010 Båtbranchen är ju extremt konjunkturkänslig men jag är övertygad om att den svenska båtpopulationen måste förnyas det lappas och lagas i all oändlighet på trettio-fyrtio år gamla båtar o motorer som inte har något egentligt estetiskt bevarande värde. Nu är läget att förnya båtparken, relativt låga räntor, pressade återförsäljare, på väg in i en bättre konjunktur ( vilken ytterligare stärks om båtbranchen vaknar...) Varför köps inte nytt ?? // mvh Mark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 9 Juli , 2010 Kanske för att det inte tillverkas några vackra båtar till vettiga pengar? Passad eller Monsun31 t ex. Är tyvärr inte intresserad av Bavarias utseende eller Jeannau´ s priser. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 9 Juli , 2010 Du glömmer bort att de flesta båtmänniskor är väldigt konservativa av sig, vi betalar hellre 500 000 :- för en 20 år gammal nordisk båt med tjock plast och rejäla inredningar som tål sjögång upp till 4 metersvågor och 30 sekundmeter. Sen att 95% av alla de som förespråkar just sådana båtar inte kör utanför skärgården ens vid soldis spelar mindre roll. Ska man dessutom hålla på sig och köpa nya båtar med likvärdiga egenskaper som 80-90 tals båtar då oljan var billigare så blir det Nordwest och liknande för hela slanten. Slantar som folk inte har i dagens läge. Måste du ta ett lån på 650 000:- och dessutom punga fram 20% av köpesumman själv som insats blir ekvationen enkel: Folk har inte råd! Sen anses det nog också som ett intresse att hålla liv i gamla båtar och göra dem fina, för vissa är det en livsstil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HAKAN60 0 Postad 9 Juli , 2010 Instämmer i det ni skriver men vad händer om 20-25 år med den inställlningen och alla gamla båtar är knappast värda att bevara av estetiska o nostalgiska skäl jmf Albin 25 o Vega tex. Det är sannolikt inte billigare att hålla liv i gamla motorer o båtar än att köpa nytt. Sverige är ett av världens mest båttäta länder och jag hävdar att en stor del av beståndet bör skrotas ut av miljöskäl, säkerhetsskäl, driftsskäl o även estetiska skäl. Jag tror att vi står inför en puckel av förnyelse i båtbeståndet. Säg gärna emot // mvh Mark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juli , 2010 Du glömmer bort att de flesta båtmänniskor är väldigt konservativa av sig, vi betalar hellre 500 000 :- för en 20 år gammal nordisk båt med tjock plast och rejäla inredningar som tål sjögång upp till 4 metersvågor och 30 sekundmeter. Sen att 95% av alla de som förespråkar just sådana båtar inte kör utanför skärgården ens vid soldis spelar mindre roll. Det menar du inte? Kan det finnas fler gråhåriga gruffiga äldre gentlemän än jag med den inställningen? :-) :-) Alla båtägare jag träffat är ungdomar med modern inställning till livet som måste ha senaste modellen av allting och alla moderna tillbehör. Inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 10 Juli , 2010 Ha ha ha ha ha ha !!! Mkt underhållande det här må jag säga Men som trådskaparen frågar/undrar; Är det inte dags att förnya? Jo, kanske, jag hade jättegärna gått in på Yamarin center och sagt, den där 80:ian, (8 meters med 350 hk v8 utombordare) den vill jag ha för min gamla båt börjar bli så sliten, kan jag ta den med mig nu? .... Men jag gör inte det för jag har inte råd! Min gamla Matanza duger alldeles utmärkt till mig än så länge och den är...just det ja: BETALD. Alla har inte medlen som krävs för att förnya vår båtpark, så enkelt är det, om så skulle ske krävs det ett nytt 80-tal där oljan är billig (billigare plast då) och ekonomin skruvad så att alla har råd därav det stora antalet båtar ifrån den åldern. Lägger man sen på att det ev. kommer bli obligatoriskt med sk båtkörkort i framtiden samt ytterligare hårda regler (krav på flytväst, etc) marginaliseras antalet nya båtmänniskor eftersom de tycker det är för krångligt att köpa båt.... Vi får nog vänta och sakta se hur beståndet byts ut tror jag.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Juli , 2010 Hmmmm, jag må isf vara nån av Per Nuders (Vem faaaan är det?) köttberg eller va du nu vill kalla oss som inte har råd att slanta 4-8 ggr så mycket för en ny kvalitetsbåt som en likvärdig beg kostar... men jag fattar ändå inte var du vill komma med ditt (mindre) intelligenta inlägg? PS Idiot.. hmm, tja It takes one to know one Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Juli , 2010 Vem bedömer vad som är estetiskt o nostalgiskt korrekt?? Att du o en del andra inte gillar Albin -må så vara Vega, Viggen eller 21/25- är ju inte riktigt relevant. Om det så endast funnits EN Albin 25 och ägaren tycker den är värd att bevara så är den 25;an i sin ägares ögon troligen både estetiskt och nostalgiskt värd att bevara.. Jag är dessutom uberövertygad om att det är billigare att sköta, serva och se över min MD6a fr 73 än att köpa motsvarande ny motor. Kom med nåt annat istället i dina försök att få oss att handla av dig. Förresten, var ligger ditt företag? I Laxå` Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 10 Juli , 2010 Att gamla motorer kan behöva bytas av miljöskäl kan jag hålla med om, men de flesta byter också ut äldre motorer eftersom motorernas livslängd i regel är mycket kortare än båtens. Men att skrota gamla fullt fungerade båtar av miljöskäl kan jag inte förstå skälet bakom. Så länge båten är i fungerande skick så finns det miljöskäl att fortsätta använda den. Normalt underhåll av gamla båtar behöver inte vara speciellt kostsamt och många har nog det som en hobby att underhålla och förbättra sin gamla båt. Att det skulle vara en ekonomisk vinst att byta ut äldre båtar mot nya förstår jag inte heller logiken bakom. När de gamla båtarna är så dåliga att de behöver skrotas så kommer nog de flesta ersätta den med en begagnad båt av nyare årsmodell. Skulle det av någon anlendning bli brist på begagnade båtar så ökar försäljningen av nya båtar eftersom priserna på begagnat skjuter i höjden och pga att alla inte kan få tag på en begagnad båt av den typ de vill ha. Visst finns det en del dåliga båtar som mycket väl skulle kunna skrotas, men att det skulle vara en stor del av vårt båtbestånd håller jag inte med om. Men en anledning till att få båtar skrotas är att det idag inte finns något fungerande system för skrotning av båtar. Därför blir många uttjänta båtar liggande på båtklubbar, tomter, lador, mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 11 Juli , 2010 Först en liten fråga, Är du båthandlare eller företräder du ett politiskt parti ?? för vad jag ser i din sjöbod så har du ingen båt inlagd , är den skrotad ?, men varför då inte köpa en Ny ?. Nej jag tror nog att du kommet lite fel på det, för vad är det för miljövinst med att skrota en hel båt ? om man bara behöver en ny motor och dessa blir ju ersatta efterhand. Vad gäller ditt utalande om estetiska o nostalgiska skäl så undrar jag om du har förmågan att föra allas talan i denna fråga , Svenska båtägare utför ett kulturhistoriskt arbete med att bevara sina båtar Båtfolket överlag är lite konservativa och vill vårda och underhålla sina båtar, förnya och fixa. VAD är miljövinsten med att mala ned min Storbleka och köpa en nytillverkad motsvarighet ... inte ett skit. Det enda du gör så förbrukar du mer råvaror och energi. Som en liten träning för dig så kolla på denna sida så kanske du blir lite ödmjukare ang. båtar. http://swedishclassicboats.ning.com/ Jag är inte bakåtsträvare men vårdar gärna mina båtar. mvh. Inge A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 Juli , 2010 Ser man sig omkring ute i skärgården är det många planande familjebåtar som puttrar fram. Kanske är det så att man njuter av den lägre farten och så kan förbrukningen vara en bidragande orsak. Om farten inte är det viktigaste kan vi nog vänta oss en viss förnyelse av familjebåtsparken när vettiga, prisvärda alternativ dyker upp. Kanske får vi i framtiden se familjebåtar av typen Greenline 33 Hybrid som kan gå 20 sjömil i 5 knop på ren eldrift. Har en aktionsradie på 700 sjömil i 7 knop med dieseldrift och en förbrukning på 0,57 liter per sjömil. Kan gå i upp till 15 knops fart med dieseldrift. I fart runt 3 knop ta sig fram endast med solcellerna som energikälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 11 Juli , 2010 Ytterligare ett inlägg in denna ngt märkliga tråd: Vad jag tidigare menade med att vi/ni/du båtmänniskor är konservativa, är av dubbelmening. När man inte KÖR så mycket med sin planande motorbår exempelvis, utan kör från punkt a till punkt b för att stanna där och bo i båten, behöver man ju faktiskt inte en båt som är designad med ett huga-skrov och knapar där man kan hänga båten i, istället borde man kanske satsa på en båt med bra planerad inredning? men Nej, det gör man inte, för det känns gött att veta att båten kan hängas i knaparna ifrån en lyftkran. Man måste inse fakta att det är många båtägare som inte köper en båt efter ett behov, de köper den efter en inställning om att såhär ska det vara och se ut. Därav trenden med sk. retrobåtar i slutet av -90, början av -00 talet.(Ni kommer väl ihåg Storebro´ s satsning?) Det är också därför många båtköpare nöjer sig med en förarplats med en ergonomi ifrån helvetet. För så ska det se ut. Samma person kanske samtidigt glider runt i en schysst Volvo eller MB just för att komforten är viktig. I all mening dubbelbottnat alltså. Samtidigt så är det det som är härligt med denna konservativa inställning; Det finns en viss trygghet i att saker och ting förblir som det varit (nåja) och kring detta kan man samlas som t e x här och skriva onödigt långa inlägg (jag räknar mig till denna kategori) i en debatt som inte mynnar ut i ngt specifikt förutom några minuters trasslande med tangenterna och lite fniss här och där. Men trevligt är det iaf ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HAKAN60 0 Postad 11 Juli , 2010 Jag förstår inte skillnaden på en båt, bil, tv, etc. Allt utvecklas blir effektivare, säkrare, miljömässigt renare även båtar. Antar att ni har bilar från 70-80 talet som lappas och lagas, tjock-T, miljöfarliga kylskåp, mm Då förstår jag båtresonemanget annars inte.. Jag är inte båthandlare, däremot politiskt aktiv. // mvh Mark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 11 Juli , 2010 Men du förstår innebörden i att ha råd eller inte? En ny båt kostar bra mycket mer pengar än en ny bil för det mesta. Om man då tar i beaktande att båten inte används lika flitigt och enbart är i vattnet från april-maj till september om vädret är ok och beroende på vart man bor så blir det jävligt mycket pengar som bara ligger och försvinner. Bara för man har gammal båt behöver man inte ha gammal bil och vise versa, det handlar om prioritering och att rätta mun efter vad man har råd med. I ditt fall verkar det ju inte finnas några ekonomiska bekymmer eftersom du inte slängt en enda tanke på den ekonomiska delen. Men jag kräver inte att du ska förstå, politiker har aldrig haft koll på hur verkliga livet fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 11 Juli , 2010 Precis vad jag anade politiker !!! Om du inte förstår skillnader så är tyvärr hoppet ute för dig på detta forum ( det är min personliga åsikt ) och den står jag för !. Skaffa en båt och efter några årtionden kan du uttala dig angående båtar, så tills vidare håll dig till kylskåp etc.! Lycka till med valet ! mvh. Inge A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 11 Juli , 2010 Svårt att jämföra en bil med en båt. Rätt 70-80-90-talsbåt med utbytt/rätt motor kommer att bete sig som en ny båt i vattnet. En 20-40 år gammal bil är sliten på ett helt annat sätt. Själv kör jag en snart 20 år gammal bil, ingen kan övertala mig att jag tjänar på att köpa en ny. Skulle gärna ha en tjock TV om inte min sambo envisades om att ha en ny TV. Jag har kyl och frys från 1984, varför byta ut dom om dom fungerar? Inbilla mig inte att jag tar igen det på elförbrukningen. Jag tror inte människan blir lyckligare eller världen rikare på något sätt på överkonsumtion. Min båt/blivande båt är från tidigt sjuttiotal med en diesemotor från nittiotalet. Jag räknar med att ha en helt renoverad fullutrustad 25 fots dubbelruffad familjebåt för under 150 000:-. Vad skulle jag få för ny båt för 150K eller säg 200K så har vi räknat in min arbetsinsats, som rymmer en familj på fyra och som har värme, vatten, toalett osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 11 Juli , 2010 Det du måste tänka på är vad det är som blivit miljövänligare i nya prylar. Det är sällan hela prylen som förbättrats utan det är i regel det som genererar eller förbrukar energi som blivit miljövänligare. Tillverkningen av nya prylar är i regel mycket miljövänligare också, men det förbättrar givetvis inte miljön för redan tillverkade prylar. Bara för att du använt glödlämpor i din gamla taklampa betyder det inte att du måste skrota hela taklampan för att bli miljövänligare. Ett mer miljömedvetet alternativ är att behålla taklampan och byta ut glödlamporna mot ett miljövänligare alternativ. Om du skaffar en ny taklampa så belastar det miljön mer eftersom det går åt energi för att tillverka den nya lampan och för att skrota den gamla. Samma sak med båtar. Det är inte den gamla båten i sig som är ett miljöproblem, det är den gamla motorn som driver båten som möjligtvis är det. Byter man då ut motorn mot en nyare miljövänligare motor så blir båten lika miljövänligt som nya båtar. Att skrota gamla båtar kräver ganska mycket energi och det är inte säkert att så mycket i båten går att återvinna så det är inte ett speciellt bra alterna tiv för miljön. Att använda båtarna så länge de är funktiondugliga är ett bättre för miljön. Eller ska vi börja riva alla gamla hus som är mer än 30-40 år gamla för att nya hus är miljövänligare? Eller kan det vara bättre att tex tilläggsisolera de och sätta in 3-glas fönster? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 11 Juli , 2010 För mig är det så enkelt jag jag vill ha en praktisk familjebåt att vistas i. Hur estetisk den är utifrån var inte prio ett i båtval. Aktetkabinbåtar byggs inte mycket av nyförtiden. I nya båtar och sovdags får man köra in ungarna bakom ett skynke i ruffen där de dessutom störs av det som pågår i ruffen. (jag menar konversation och filmtittande förstås ;-)) Sedan kan jag tycka att återanvändning är miljövänligare än skrot och släng även om en del nyare långtifrån importerade båtar är skrot redan vid leverans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 Juli , 2010 Det är väl inte bara så att folk inte har råd. Till skillnad från bil som för de flesta är en nödvändighet så är ju båt en fritids/hobbypryl som de flesta inte vill eller kan prioritera ekonomiskt. T ex om både bilen och båten börjar bli risiga så väljer ju säkert 95% att köpa ny bil och kanske renovera båten hjälpligt med de medel som finns. Nya båtar av lite större storlek/bättre klass är och förblir en lyxpryl för de flesta eftersom det inte är någon direkt nödvändighet i vardagen. Dock så ska de som inte har möjligheten att köpa nytt vara glada över att det faktiskt finns folk som har råd tycker jag. Skulle ingen ha råd så skulle ju inget hända ang förnyelse av båtparken, utveckling av ny teknik mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 11 Juli , 2010 Tänkte lite till på detta ur ekonomisk synpunkt... Om man ska dra mej som exempel i den stad jag bor så kostar en villa för 4 med hyfsad standard i ett normaldyrt område i runda slängar 800-900 tusen, lägg på en nyare bil (Enligt politikern skulle man åka nytt) så har du lätt 250-350 tusen till för samma familj. Skall du dessutom ha en ny båt som rymmer alla så är det väl inga problem att sopa iväg 500 tusen till på en ganska så medioker skuta? Detta är inga konstiga summor i 08 land men kikar man på hur det ser ut i resten av Sverige, räknar in pendlingskostnader med vårat otroligt förmånliga bränslepris för oss som inte kan åka kollektivt samt det faktum att lönerna är lägre än i Sthlm..... Och sedan skall du ha råd att tanka båten med så du slipper torrsegla. Det blir inte mycket kronor över om man ska låna såpass mycket som medelsvensson, pendla till jobbet och föda upp ett par barn o sponsra deras hobbys. Så Mark... Ger du min familj pengarna så köper jag gärna nytt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juli , 2010 Tror jag inte. Fast på något sätt är han irriterad verkar det som. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Juli , 2010 Var det August Strindberg som skrev;Det är synd om människan? Det finns mycket man kan irritera sig på, fast det brukar inte hjälpa, snarare tvärt om. Jag skulle nog inte vilja ha en helt ny båt. Har själv den obotliga sjukdomen som yttrar sig på det sättet att om det är något som jag inte tycker är bra, så måste jag ändra på det. Det hade ju varit synd att börja riva i en ny båt. Båtar är ju en kompromiss för att passa alla. Bryggrannen har en ny Bavaria. Han håller hela tiden på att ändra på saker. Just nu är jag på väg hem från Stockholm. När jag kommer hem skall jag kallibrera min mycket sofistikerade nivåmätare till vattentanken, samtidigt som jag fyller den. Sen skall jag städa akterruffen och flytta bort lite tunga prylar som jag förvarat där under vintern så att båten flyter rätt på vattenlinjen. Därefter är det dags att göra de sista arbetena med min modifierade rigg. När det är klart, måste jag dessvärre , ut och provsegla några dar, för att se om det jag gjort på båten under vintern fungerar som det var tänkt och få ideer till vad jag skall bygga om nästa vinter . Tur att det finns gamla båtar, som dessutom håller att gå på grund med. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Juli , 2010 fattar jag rätt när du säger att Albin 25 inte är värd att bevara? Skulle det vara så, kan jag upplysa dig att du varit med att betala för att ett museum köpt in en Albin25 som dom ställer ut i sina samlingar. Fölaktligen finns det någon som anser att den är värd att bevara. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 12 Juli , 2010 Kanske inte alla som har pengarna eller vill skuldsätta sig bara för att ha en nyare båt som inte fungerar mkt bättre än en från 70-talet. Dummaste tråd jag sett! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 13 Juli , 2010 Förutom ekonomin så är det ju så att vissa människor gillar att ÅKA båt på sin fritid. Sådan är jag och mitt övriga intresse kring båten sträcker sig inte längre till att fräscha upp teaken, tvätta och göra en lättpolering av övriga båten. Resterande ska bara funka och därför är det aldrig ett alternativ med gamla grejjer för mig. Den andra kategorin vilken vi har ett par av på bryggan och som tommy verkar tillhöra är de som är ute med båten ett par ggr per säsong men istället ägnar oändlig tid år att meka, fixa, putsa och fejja mm. Då VILL man ju antagligen ha gamla grejjer för att ha något att göra så att säga. eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Juli , 2010 Det händer tom att jag bara är ute en gång per säsong. Sist det hände var 2004. Turen tog bara 8 veckor och på 1004 distansminuter. Fjolårets tur blev bara 4 veckor, men då var jag ute på ca 10 mindre turer. Men det stora nöjet för mig är noig ändå att fixa med båten. Dvs min båtsäsong sträcker sig från 1 januari till 31 december. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 14 Juli , 2010 Tommy, jag diggar din inställning till båtsäsongens datummärkning Dock kör jag hellre än skruvar, även om det i sig kan vara trevligt om det är med måtta. Det är ju också en väldigt stor skillnad på att REPARERA eller att FÖRBÄTTRA ngt med sin båt eller hur ? Och återigen så var det ngn som bortsåg ifrån ekonomin här; Man kan inte tycka att jag vill nya grejer som jag vet funkar om man inte har pengar till det! Ja, klart man kan VILJA ha det så, men verkligheten är annorlunda. Förresten så är min erfarenhet att det inte spelar ngn som helst roll om du kör nytt eller begagnat, iaf när det gäller inombordare. En bekant köpte en ny båt just för att det skulle vara smidigt samt slippa massa reparationer hela tiden. Samma snubbe har nu tyvärr fått lägga TVÅ säsonger på att tjabba med VP och dess återförsäljare så att det till slut kommer i en ny motor i hans båt. Utombordare däremot kanske argumentet håller på. Sen kan jag passa på att ställa en helt annan fråga; Hur länge har folk sina båtar i vattnet? Jag plockar inte upp förrän i nov-dec, eller när isen börjar komma. Det är guld att kunna åka en sväng med pälsmössa och full mundering för att stanna till, helt själv ute skärgården för att grilla en korv och dricka en kopp varm choklad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser