hawkeye6540 0 Postad 9 Juli , 2010 En dum fråga men.....jag skulle starta båten igår efter att den varit vinterkonserverad. Eftersom jag inte vill spruta ut glykolen som fanns i systemet rätt ut i naturen så gjorde jag som så att jag samlade upp den glykol som kom ut med avgaserna i en hink tills dess att det bara kom någorlunda rent vatten ur avgaserna. Tanken var att jag även skulle kunna återanvända denna glykol. Tyvärr kunde jag konstatera att den glykol som sprutade ur endast höll 5-10 minusgrader eftersom den blev blandad med det nya vattnet. Det här innebär ju att den glykol som står i motorn över vintern i princip går förlorad eftersom den blir så utspädd. Finns det något bättre sätt att ta tillvara på glykolen som kommer ut d.v.s. så att den inte blir så utspädd eller måste man ha ny vare år? Det känns ju som att det skulle kosta en slant varje år eftersom glykol inte är gratis... Fiinns något bättre tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 9 Juli , 2010 På vissa ljuddämpare/vattenlås så finns en avtappningsventil (min! ). Från den kan du tappa ur den glykol som är stående i avgassystemet. Sen ska man ju byta kylvätska vartannat år (på min motor iallafall) - man kan ta den kasserade kylvätskan och använda till frysskydd av sjövattenkretsen. Det finns förresten två olika sorters glykol. Etylenglykol är giftig och, vad jag hört, bättre. Propylenglykol är relativt ogiftig. Senast ändrad av luftvapnet | 09 juli 2010 | 13:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 9 Juli , 2010 Häll i ren glykol i den gamla tills du uppnår rätt fryspunkt så blir den återanvändbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser