Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
jan_af_lisoe

Jolle till Maxi 77 - vettigt eller bara i vägen ?

Rekommendera Poster

Jag har hyrt en Maxi 77 och skall segla ensam vecka 29 i Stockholms Skärgård. Jag funderar på at köpa en 2,40 meters gummibåt som jolle. Då skall jag t.ex kunna ligga på svaj över natten om det är trångt eller svårtilgängligt i naturhamnarna.

Är det en vettig tanke eller kommer denna gummibåt at vara mest i vägen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har den hängande efter båten så är den väl inte mer ivägen efter en M77 än efter nåt annat. Personligen gillar jag dock inte släpjolle efter min då jag tycker farten sänks alldeles för mycket, spec i vindar under 5-6 m/s. Provade därför att lägga en gummijolle på fördäcket, men där var den verkligen ivägen vid varje slag på kryssen. Genua 1:an på en M77 är ju på ca 25 m2 så det är mycket segel som ska dras förbi jollen utan att fastna i nånting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig någonsin tänkt på jolle som ett problem. Framförallt inte en uppblåsbar sådan. Om den - mot all förmodan - vållar dig gigantiska problem, så är det ju bara att dra ur luften och slänga ner den i ruffen. Det är ju knappast så att du behöver hoppa i och ro den AKUT någon gång. Köp den - kan aldrig skada. Som ensamseglare kan du dessutom få nytta av den i fler situationer än du nämner ovan...

Lät förresten som att du kommer få en himla skön semester (förutom att du ska hålla dig på baksidan av landet Glad). Ha det gôtt och lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt vettigt! Jollar förgyller livet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft dingar på släp sen mitten av 1970-talet och har inte upplevt att det är så stora problem. Mina båtar har uder de flesta åren varit mellan 20 till 27 fot. Visst har det uppstått ett och annat lite  problem under alla de tusentals distansminuter jag släpat runt mina dingar, men aldrig något som gjort att jag skulle avstå, även om jag ibland inte använt den en enda gång på en hel seglats.

Ett år krånglade ena ventilen på den gummibåten jag hade då och jag kunde inte få tag på en ny i all hast, så dingen fick va kvar hemma. Vi saknade den oerhört.

Har nu en gummibåt som är 2,1 m. Perfekt när jag är sjäv, vilket jag i egel är, i minsta laget om man är två.

Sen är väl frågan om jag själv skulle köpt en gummibåt enbart för en vecka i Stockholms skärgård - men det är väl i så fall mer en investering för framtiden.

Till den första båten jag byggde, köpte jag först seglen - sen var jag ju tvungen att bygga båten. Flört

post-945-1394236431,3304_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem har just varit ute i 3 veckor med jollen på släp, den är 2,95 X 1,5

Kan inte påstå att den bromsar något mycket, eller är i vägen

post-14058-1394236431,6826_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det inte vara så att de med lattedurk bromsar mycket mer än de med plastad durk? Stor prisskillnad dock! Känns som om de med lattedurkar suger sig fast i vattnet och skapar ett enormt motstånd.

Någon som har en mini ribb till salu? Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är inköpt på Överskottbolaget för en ringa peng ,Kampanjpris 4050:- Uppblåsbar V-botten och 4 st marinplyfa som durk. Så här ser den ut uppifrån. 

Senast ändrad av stickanh | 18 juli 2010 | 22:08

post-14058-1394236436,6488_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så här ser V-botten ut.

Senast ändrad av stickanh | 18 juli 2010 | 22:09

post-14058-1394236436,6685_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har du tur! Jag köpte en 240 jolle (vanliga Plastimo) att dra efter min Maxi77 i Våras och har just kommit hem efter några veckor med den på släp.

Den har trädurk med uppblåsbar V-botten. Jag märkte att V-botten nog var ett absolut måste. Den gick väldigt fint efter båten och planade fint med motor.

Visst bromsade den båten nån halvknop men det var lätt värd det, så användbar som den var. Den var suverän att ha när man skulle meka utombordsmotor (hade problem), tvätta sidorna/vattenlinjen, fotografera, ro iland till dasset, lägga i extraankare, leksak till barnen och inte minst att göra underbara utflykter i.

Ensam och med en 3.5Hp 4t. Mercury planade den och gick 10-11 knop. Man susade ut till ytterskären tidiga morgnar på nolltid över spegelblankt vatten. Magiskt! Påminde om morgonens första lössnöåk i alperna. Lätt den roligaste mojäng jag köpt i år.

Att tömma den och baxa in den i ruffen gör du nog bara en gång. Garanterat otroligt besvärligt och blött.. 

Senast ändrad av Linmajon | 22 juli 2010 | 19:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...