Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Crimson

B20 stnnar när den blir RIKTIGT varm!

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Ockelbo HT 19 m VP B20 Aquamatic 115 100 drev. Långvarigt återkommade problem med att den stannar men först när den blivit RIKTIGT varm. Igår körde jag ca 2,5 tim rel hårt väder i vattnen kring Landsort. Omväxlande i hög och lågvarv. Tomgången ligger på ca 900 varv. Under ca 2 tim funkade allt perfekt. När jag sedan skulle lägga till i hemmahamnen dör den plötsligt på tomgången. Startar först efter ca 5 min men är då helt utan kraft och dör igen när växeln läggs i. Ibland tar det sedan 15 min innan allt funkar igen. Motorn är först svårstatad men startar oftast rel snabbt men är fortfarande helt utan ork....

Elsystem är bytt (allt utom tändkablar) bränslefilter nytt förra året. Inget vatten i tanken (gammal bensin med lite kondensvatten i är utpumpat).

Påfrestande att försöka lägga till när man inte kan lita på motorn i lågvarv....

Snälla - har någon en undermedicin eller - familjen vill inte ligga i hamn en sådan här dag?!?

Kanske skulle detta inlägg legat under MotorbåtsSnack?

Senast ändrad av Crimson | 09 juli 2010 | 08:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påminner lite om ett problem jag fick med en Volvo 142 när jag körde upp i Alperna. Den tvärdog och startade inte igen förrän den fått stå en kvart. Jag löste det problemet med att linda en blöt trasa runt bensinpumpen och hålla den blöt.

Kan ju vara ett liknande problem här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet kan vara kondensatorn.... Är den trasig så börjar den spöka när den blir varm samt har svårt att gå på lågvarv och orkeslös motor. Iaf fick jag det fenomenet på en Amazon jag hade för ett antal år sedan.

En annan grej kan vara om inkommande lednings backventil i bränslepumpen släppt. Då har du svårt med tomgång för motorn måste själv suga fram soppan, men när du gasar mer får du större sugkraft och lyckas få motorn att gå. Detta fenomen på samma nämnda Amazon under en tripp till Öland en sommar. Var ett rent h-e i bilköer. Fick dra gasen i botten varje gång jag skulle starta bilen och sedan hålla varv på den.

Bara 2 tips som du kan kolla...

Tala gärna om vad som var fel, kan ju hjälpa andra...

/Nicke

Senast ändrad av Dreamspace | 12 juli 2010 | 11:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nicke,

har just beställt en ny kondensator. Ska kolla ditt tips om backventilen om inte kondensatorbytet löser problemet!Tack för tipsen - jag återkommer med resultat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...