Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Pyssling

Evinrude 75hk -80, varvar inte vid motstånd, hjälp

Rekommendera Poster

Hej. Ny på forumet, och rätt grön på båtmotorer.

Har problem med min Evinrude motor. Det är en Evinrude modellnummer E75BERCSA.

Köpte båten förra sommaren, och motorn var rätt trögstartad när den va kall minns jag, och dog på tomgången efter en 2-3 minuter. men i övrigt gick den bra, varvade fint etc etc.

Jag bytte tändstift och ställde tomgången och så gick den bättre, men så vid en testkörning slog jag i botten och tappade propellern.

Inhandlade ny, lämnade in den på service eftersom den blivit grymt svårstartad. De gjorde rent förgasarna och fixade i nån hylsa för ena tändstiftet eftersom det var gängpaj. De testkörde på land och den startade lätt och gick fint med växel i och med kallgas.

Båten hamnade inte i sjön mer förra året, och nu i våras när jag skulle ta den för en premiärtur, så dök ett annat problem upp.

Den startar fint, går jämnt och fint på tomgång, varvar upp högt på kallgas, men när jag lägger i växel så orkar den inte. Den gör 2-3 knop på bottengas. Tog upp den på land och utan motstånd varvar den med växel i, men när den ska föra båten framåt i sjön så att säga så orkar den inte.

Vad kan problemet vara? Bensinen är ny, tändstiften är nya från förra säsongen, knappt körda som sagt. Den får nog med bensin, har prövat att pumpa på blåsan medans jag kör, men den är stenhård och det påverkar inte motorn något. Batteriet är nytt, kablarna från batteri till motorn likaså. Förgasarna och bensinfilter är ju rengjorda de med.

Snälla hjälp mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara luft/bränsleblandningen? Finns det någon justerskruv på motorn som ställer luftflödet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEt där låter som om antingen är dålig komp eller att hon inte går på alla cylindrar.

Be även någon att kolla så att tändingen står rätt för att vara på den säkra sidan.

Lycka till!

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...