Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Phillle

Problem yamaha 50 hk 2-takt

Rekommendera Poster

Hej, idag svek min yamaha mig, för första gången, helt plötsligt efter ca 3 timmars körning påväg in till bryggan så dog den, i ca 20 knop. Försökte sedan starta den men den lät annorlunda (ljusare) så jag slutade genast att försöka starta den. Ca 15 min senare startade jag den vid bryggan o den gick igång direkt men lät konstigt.. så jag stängde av den.

Senare idag, gick jag ner för o kolla stiften, dom var helt perfekta, inget kostigt med dom. Startade motorn o den lät fortfarande lite annorlunda. Körde sedan ut o kände att accen va något segare än vad det brukar vara (marginelt), jag fortsatte köra o den nådde 35 knop o 5500 varv direkt, gick bra där. Sedan ngr min senare åkte jag in till bryggan o plötsligt tog det tvärstopp, starta motorn direkt o körde in båten, i slutet inne vid båtplatsen blev tomgången lägre o den hackde elr bumlade.

Har snckat med grannen o vi är övertygade óm att det är ngt bränslefel, typ bränslefiltret elr något med tanken/bränsleslangarna, kasnke drar tjuvluft?

Det är säkert någon som har koll på det här, ska kontakta kallhällsmarina imorn där jag köpte den, har 6 månaders garanti:D

Men är sugen på höra vad ni här på forumet har o säga!

Mvh Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är problem med bensinen så brukar inte motorn tvärdö, utan det tar några sekunder då varvtalet sänks och därefter hostar den och stannar av... Jag skulle gissa att du har problem med det elektriska, vilket är svårare att felsöka. Jag skulle leta efter glappkontakt, sen blir det att beställa tid hos Kallhälls Marina, vilket är inte så kul mitt i sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att jag skrev andra gången tvärstopp, men som du sa så tog det bgr sekunder innan den dog, varvade ner o gick ojämnt, man kan väl säga att den hosta lite.

Men ska ringa marinan nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då låter det som bensinproblem.

Själv hade jag problem med min Yamahadunk (plåt), det visade sig att anslutningen till tanken inte satt ordentligt med resultat att det kom ingen bensin till motorn.

En annan kontroll du kan göra är att pumpa med blåsan medan du kör, får du då fortfarande samma problem ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en evinrude 50 den börja och så med bensinen vi bytte  bränsle pumpen och där man sätter bensin slangen i motorn sen dess har den fungerat fel frittFlörtps, den gick bra på tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, förmodligen är det som wanmar och marinan säger dvs smuts i förgasarna, kan även vara så som jag påstod med bränslefiltret, anslutningar till tanken o bränsle slangarna. Motorn går fortfarande ok, är segare i accen (reagerar inte lika fort när man gasar) och det händer att den dör. Får hjälp av marinan nästa vecka.

Ska försöka fixa det själv ikväll. Återkommer!

Mvh Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...