Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
maxb

Motor dör då man gasar, varför? 2-takt 4 hp Mercury

Rekommendera Poster

Motor dör då man gasar, varför? 2-takt 4 hp Mercury

Har en motor från 1990-talets slut som alltid startat bra och gått bra.
I år dör den då jag gasar men fungerar på tomgång och lite gas. Samma symptom med choke och utan choke.
Jag bytte tändstift (haft samma sen 2005 tror jag) och sen fungerade den som förut... ett tag.
Efter det är det samma symptom igen - lättstartad men då jag drar på gas dör den.
Jag har vridiv bränslekranen medurs (öppen) och öppnat luftningsskruven på tanklocket i den inbyggda tanken.

Jag undrar om nån vet vad som är orsaken och hur man åtgärdar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bränsleslangen, på min Mercury 3.3hk så hade slangklämman vid bensinslangen till förgasaren ätit sig genom slangen delvis. Då slangklämman är av typen trådfjäder var det inte så lätt att se till en början. Min motor betedde sig precis så där, startade lätt och dog när man börjarde gasa på.

Efter att ha fixat slangen gick motorn perfekt igen så det kan ju vara samma problem du har och min har också inbyggd tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något problem med bränslet har du ju.. då den inte får tillräckligt när du gasar.

Men sen om det är slangen som drar tjuvluft, sprucket membram i bränslepumpen, skit i förgasaren eller något annat får du lista ut..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips. Ska kolla vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, bränsleproblem. Skulle gissa på membramet! Bytte på min nyligen, ca 150kr. Kan vara värt att kolla slangarna från tanken till förgasaren. Vet att gamla kan svälla. Sitter det något bränslefilter mellan tank och förgasare?? Lycka till!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för support. Har gjort rent  flottörhuset så gott jag kan och efter det verkar motorn fungera. Hoppas det inte är tillfälligt utan för hela säsongen, minst. Om nån vill se hur den här motorn ser ut finns en bildsvit i loggboken, på båtens hemsida: http://monark.shivas.se - 2010-07-18

Trevlig sommar!

20100718_Monark540_motor_4hp_10_flottor.JPG

Senast ändrad av maxb | 18 juli 2010 | 23:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...