Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
--A--

Trött 6 hk fyrtakt eller för tung förare?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag tröttnade inför årets båtsemester på vår 2,5 hk Yamaha till gummibåten, det blev inte mera än roddfart på ekipaget med denna maskin. Så jag köpte en Yamaha 6 Hk fyrtakt (nya med vita kåpan) och satte på gummibåten (HonWave t24IE med uppblåsbar ”ribb-botten”).

Jag är dock lite fundersam till vad det blev av det hela… ensam (90kg) så kommer jag upp i planing, lägger man till ett barn på 20 kg så är det med nöd och näppe som man lyckas. Har testat med lite olika riggvinklar men det spelar inte så stor roll.

Skall det verkligen vara så här? Är det båten med sitt relativt djupa ”V” som är tungdriven eller är det motorn som är fyrtakts-trött? Annan propeller?

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att V-formen kräver mer kraft, men också fel propeller. Du får låna/hyra en varvräknare och kolla motorvarvtalet så att du vet att du har rätt propeller.

En annan möjlighet är att båten blir baktung om du siter där bak och styr. Testa med en rorkultsförlängare om det blir bätte fart, då sitter du mitt i båten så borde båten få bättre planingsegenskaper. När jag hade en plåteka med 4 hk så var et ett riktigt lyft just med rorkultsförlängaren. Bygg en egen bara för att testa innan du köper en riktig.

'Trötta fyrtaktare' skall jag inte kommentera för att inte skapa en ny 4-takt vs 2-takt debatt.

Och en sista fråga, du har väl köpt en kortriggad motor ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Sitter i mitten av båten för att komma upp i planing, sitter man bak går det inte alls. Rorkultsförlängare är nog ingen dum idé på sikt.

Motorn är med kort rigg och orginal propeller, kanske skall man montera en annan propeller jag upplever inte att den orkar varva ut helt. Men det är bara en känsla.

/A

Senast ändrad av --A-- | 08 juli 2010 | 13:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen annan med 6HK på gummibåten som kan delge sina erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ungefär samma känsla med vår kombination 2,65 Aquaquick med 6hk Suzuki -07:a. Men absolut inte några problem att få motorn att varva ut när gummit väl planar.

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...