Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Henren

Evinrude 70hk - 80 tal går konstigt ibland

Rekommendera Poster

Hej!

Vet inte hur jag skall förklara detta men gör ett försök.

Lade i båten i Lördags, har stått sen okt -2009, har startat den hemma 2-3ggr helt klanderfritt med kylning för att se att den startade.

Lördag: åker ner till sjön o droppar i båten. Startar och lastar i mina två barn 5 o 7år, åker ut ur hamnområdet och drar på till planing allt lirar, slår av på gasen och båten tvär-stannar. Jag sitter ca 150 meter ut och båten vill inte starta eller tända alls, jag pumpar på blåsan, chockar men den tänder inte. Efter 10-15 minuter så bestämmer jag mig för att paddla in.

Lossar stiften som är nya sen förra året, helt torra. Efter ett tag hoppade den igång o går ojämt (stannar ibland) för att sedan verka lira. Svarar både på handgas och startar enkelt, så jag ger mig ut igen. Kör fram o tillbaka sakta i hamnområdet och gasar till då o då, allt går bra så jag planar ut och slår av igen = den stannar. Tryck i blåsan, ser soppan i filtret och får igång den efter några försök! Kan inte gasa så mkt, men tar mig fram till bryggan.

Söndag: Åker ner igen till båten, tar med verktyg ifall att. Startar båten som vanligt, åker ut ur hamnen och planar ut! Självklart vill jag testa igen, slår av gasen och båten stannar. Får igång den relativt snabbt, tryckte in nyckeln och det var tryck i blåsan. Kör vidare och testar ett par ggr, samma fenomen. Lägger till på en Ö ett par timmar! Hemfärd, startar båten som vanligt och beger mig hemåt, den går som vanligt och jag slår av igen för att testa, den stannar. Får igång den, kör vidare och slår av igen (samma sak händer). Gör så sedan 5-10ggr till och allt funkar som vanligt, svarar på gas.

Igår var det en testdag med enbart start o stopp :-). Kör iväg och planar ut som vanligt, slår av till neutral och den stannar! Tar ett tag innan jag får igång den, denna gång ändrade jag handgasen och den gick igång så jag kör vidare. 5ggr av 20 så ville den inte, om jag står på tomgång och skall åka iväg, är det precis som att den kväver sig själv (svarar inte alltid) spelar ingen roll om jag gasar sakta eller snabbt, trycker på blåsan osv. En gång när den tvekade så tryckte jag in nyckeln (chocken) då hoppade den till, detta kan jag inte alltid göra.

Blir rätt trött på detta! Handblåsan är mjuk efter att jag kört, ser inte mkt bensin alls i filtret. Pumpar jag fram bensin så ser jag mer bensin i filtret, sen när jag åker så är det tomt igen men båten går som den skall i vilket fall. Även om jag har tryckt på blåsan och ser bensin i filtret så går inte båten alltid bättre för det.

Vad är problemet?

Handblåsan funkar inte som den skall, bensinen backar men vid gas så suger motorns pump igenom det tillräckligt?

Bensinpumpen på motorn, blåsan?

Filtret som är igensatt?

Mkt tacksam för idéer, har köpt nytt filter och blåsa som skall monteras idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klippt ur annat inlägg.

Måste du vidta någon åtgärd efter det att motorn stannat. Hur känns blåsan?

Jag kan nämna att jag till en gammal utombordare hade två tankar. Den ena som användes oftast, funkade klockrent med den andra stannade motorn alltid om man kört en längre sträcka passerat en hastighetsbegränsning och sedan drog på. För att få igång den igen fick jag pumpa på blåsan. Varför det var så här blev jag aldrig riktigt klok på och eftersom det var så sällan kändes det inte aktuellt att leta. Ventilationen till tanken vet jag var OK, men jag misstänker att det kom in luft i bränsleledningen mellan vätskeytan i tanken oh sugsidan på bränslepumpen. Denna del av bränsleledningen har undertryck. Minsta läckage så kommer luften in. Kolla att det inte droppar bränsle någonstans utmed denna sträcka.

Symptomen är kanske inte exakt desamma men det kan var värt att prova med en annan tank eller i vart fall lossa tanklocket så att det inte kan vara vacuum och kolla att det inte finns något läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har även öppnat tanklocket och kört utan, är fast tank på båten. Har inte sett någon luftanslutning, skall kolla närmre idag.

Även om jag pumpar så att tryck finns så går den inte igång lättare, likaså när den tvekar vid gaspådrag när jag skall åka iväg.

Problemet är alltså att ibland stannar den och vill inte gå igång så lätt, när väl båten är igång och man ger gas så tvekar den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är alltså att ibland stannar den och vill inte gå igång så lätt, när väl båten är igång och man ger gas så tvekar den.

Låter nekligen som den får för lite bränsle. Vad händer om du chokar när den tvekar, går det åtminstone under någon sekund att får den att öka varvet.

Ett sätt att fastsälla bränslefel är att spruta in bensin direkt i förgasarna, helst oljeblandad om det är det du har i tanken. Spruta in en skvätt i var förgasarhals när den inte vill starta. En gammal injektionsspruta utan nål är perfekt för ändamålet. Kostar några kronor på Apoteket. Bråkar dom så säg att du behöver en för att fixa tapeterna som släppt. Motorer begriper doms sig oftat inte på. Ca 1 ml i var förgasare tror jag är lagom, men det är inte jättekritiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nått med bränslet borde det ju vara!

Igår så tvekade den till vid sakta gaspådrag (en gång),chokade då och motorn gick ned i varv för att sedan fungera normalt. Svårt att förklara.

Problemet är enbart från tomgång, kör jag normalt fungerar allt som det skall.

Har jag tryck i blåsan,bensin i filtret efter så borde motorn få tillräckligt med soppa för att hoppa igång, om det nu inte är bensinblåsan i pumpen som kan spöka. Vet inte hur en sådan fungerar, att den inte pumpar tillräckligt vid lågt varvtal! Men borde den inte stanna även på tomgång då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt blåsa och filter? Har du kollat bränslepumpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte bytt blåsa, den skall jag byta nu idag efter jobbet (även filter)

Sågade precis itur det gamla filtret :-) delade det och plockade ut filterdelen. Tyvärr tror jag dock inte att det var problemet. Hade en hyresgäst i det :-) tvestjärt. Försökte spola vatten i det och det verkar rinna igenom.

Bränslepumpen har jag inte kollat, däremot köpte jag en beg pump förra året då den gamla var sprucken. Marin killen kollade då på blåsan och den såg bra ut tyckte han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i bilen och kollade på den gamla pumpen som jag hade, där har jag kvar det gamla membranet eller vad det heter. Kanske skulle testa att montera isär och byta

 

post-10008508-1394236430,5477_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...