hannes_i_holmen 0 Postad 8 Juli , 2010 Hej! Var ute och körde min Sea Ray igår och rastade 5,7:an. Låg i 26 knop/3000rpm och bara mådde gott. Plötsligt blev det bara buuuäääööhh och motorn ville som dö. Jag drog av på gasen, gasade på igen, och det kändes som att det gick tyngre. Ungefär Som att man tappat en cylinder eller två. Puttrade mig hemåt och öppnade upp motorlucka. -Kollade gnista på alla tändstift, OK. -Tömde ur bränslefilter (som är nytt för i år) inget vatten, OK. -Kollade även kompression på alla cylindrar, OK. Startade upp motorn på tomgång, den känns slöare än vanligt och har lägre tomgång kanske 500-600 rpm. Körde en sväng och testade att gasa upp den i plan. Den känns svag, orkeslös och känns som båten vibrerar. Motorn låter lite annorlunda. Vibrerande, går inte lika snyggt mjukt som vanligt. Oljetrycket är stabilt. Kör jag och försöker trycka på lite mer gas så vill den dö, den tvärstryps. Känns som den inte får i sig bränslet? Kan jag ha fått in någon skit i förgasaren, trots mitt nya bränslefilter? Jag har en Rochester original förgasare på min Mercruiser. Motorn är från -87, har väldigt få timmar och brukar gå extremt snyggt annars. Ska ta med mig en kompis ikväll och fara ut och kolla tändinställningen, trots att ingen rört något. Måste ju testa något i alla fall. Någon som har tips, idéer på vad som kan ha hänt? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 8 Juli , 2010 Bör tilläggas att jag även bytt alla 8 tändstiften, inget resultat...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 Juli , 2010 Kan vara mycket. Drevet som håller på att ge upp i överhuset, blir den effekten. Har du slagit bort backventilen som sitter vid tanken? En kula i ett rör, den brukar ställa till problem. Gammal bensin med kristaller som far med upp till förgasaren, RedLine S1 brukar lösa det. Sedan finns det en rad andra mekaniska och elektriska fel. Hoppas bara på att det inte är inre mekaniskt, tex skuret någonstans. Kolla dom första sakerna jag nämnde. Har samma motor och jobbar med dessa hela dagarna så jag är inte novis om du undrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 8 Juli , 2010 Trevligt med snabba svar! Det gillas! Ska kolla backventilen på tanken som du säger. Sitter den där slanganslutningarna sitter? Jag hade då jag körde ganska lite bränsle i tanken så det kan ju vara lite sämre soppa som följde med upp. Nu har jag tankat upp den igen. Ska köpa Redline S1 och hälla i idag när jag åker ner till båten. Kan det vara läge att plocka upp förgasaren sen och rengöra om inget av ovanstående hjälper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 Juli , 2010 Backventilen sitter där slangen fästs vid tanken. RedLinen kkommer att behöva upp i förgasaren och stå 1 timme för att verka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 Juli , 2010 Lite i tanken.....Du kan även fått med en hel del vatten med bensinen. Tanka upp och sedan RedLine. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 8 Juli , 2010 Kolla även tändningen, om tändförställningen inte fungerar som den skall blir det lätt slött. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 8 Juli , 2010 Borde inte vatten från tanken stanna i bränslefiltret? Det ska väl separera en liten mängd vatten i alla fall? I filtret fanns bara bensin då jag tömde ur det. Något smutskorn följde även med. Ska kolla allt ni nämnt ikväll! Återkommer imorgon med resultaten! Bara att hålla tummar och tår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2010 God morgon! Igår tog jag lös backventilen på tanken och tankade i en flaska RedLine enligt tipsen. Provkörde och ingen effekt gavs. Kollade tändningen med lampa och den låg där den skulle. Bytte tändspole. Åkte ut och körde en sväng. Känns som allt vibrerar när man kör. Motorn har ingen ork och dör när man gasar på. Man får gasa upp båten långsamt för att den inte ska strypas. Men på tomgång kan man varva upp den fritt utan problem. Märkligt. Provade att sakta öka gasen tills gasreglaget var i botten. Varvtalen orkade bara upp till 3200 rpm. Något måste vara galet. Men motorn är fortfarande lättstartad och går. Inga missljud ur drevet. Kanske något högre avgasljud än vanligt. Kan det vara så att vattenlåsen nere i bockhornen har ställt sig på tvären där nere så att jag får ett mottryck avgassidan? Jag bytte watershutters där nu i våras, kan dom ställa till problem kanske? Kanske ska plocka bort knäna och titta ner för att se hur det ser ut. Ska åka och köpa rotor, fördelarlock och nya tändkablar idag också. Vad tror ni båtvänner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2010 Plockade även bort det lilla filtret som sitter på förgasaren igår och rengjorde det. Ingen effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 Juli , 2010 Har du kollat drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2010 Vad och hur ska jag kolla drevet? Det blir i så fall till att dra upp båten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 Juli , 2010 Till att börja med så att du inte har ett halvt fisknät invirat sedan kolla så att proppen snurrar lätt med friläge i. Den varvar bra utan växel så överhuset är det isåfall inte utan snarare något i underhuset, om det inte är maskinellt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2010 Inget fisknät eller annat skräp där bak. Propellern går lätt i friläge. Trimmade upp drevet igår och kollade. Inga problem så långt. Bytte drevoljan i våras och där såg det fräscht ut (då). Ska ta lös knäna och kolla bockhornen ikväll! Kanske är det något knas där bak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 Juli , 2010 Lycka till, hör av dig med hur det gick. Men hade det fastnat där så borde du märka det även utan växel i eftersom det beror på att motorn inte kan lufta ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 9 Juli , 2010 Det låter som att motorn inte går på alla cylidrar. Hur ser färgen på stiften ut - är något av dem svart, har en avvikande färg eller vattendroppar på sig? En ide är även att testa med en lös trycktank och pumpa på blåsan under gång för att se om det är dålig bensin eller en dålig bränslepump. Får du förgasarsmällar t ex vid gaspådrag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2010 Hej igen! Kollat bockhornen, inget konstigt där. Ser precis ut som det ska. Alla tändstiften jag tog ur var gyllenbruna och fina. Inget sot, vatten eller olja på dem. Jag får inga baksmällar eller tändningar nej. Motorn är bara orkeslös och duckar och stryps då jag gasar på. Kan det vara skit i förgasaren trots allt? Eller är bränslepumpen trött? Motorn tål ju att varvas på tomgång men ej med växel i och ute under färd. En kompis hade nästan samma problem och fick byta förgasare för att få ordning på sin maskin. Dom kostar ju klöver! Ska byta fördelarlock, rotor och tändkablarna nu. Den förbannade rotorn sitter ju fast som om nån svetsat fast den. Men det ska nog gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 10 Juli , 2010 Finns det någon chans att du har råkat skifta två tändkablar i felsökningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 11 Juli , 2010 Hej igen! Kablarna är inte skiftade. Det har jag kollat nu. Får plocka upp förgasaren och rengöra. Funkar inte det så beställer jag en ny förgasare. Vet nån var man får tag i en likadan? Eller finns det utbytes att köpa? Jag vill ju gärna att alla reglage m.m. ska passa rakt av! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 16 Juli , 2010 Hej båtvänner! Har nu hittat felet och åtgärdat det! 680:- kostade det. Det var sensorn som rotorn snurrar mot i fördelaren som var trött. Monterade en ny kapslad modell idag och det funkade! Nu går Mercruisern som en klocka igen! Total lycka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas86a 4 Postad 2 September , 2011 hej!jag undrar vart du köpte dina tändkanblar och rotorn till din motorn då jag har samma problem=) mvh andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 9 September , 2011 Lustigt att du ändå hade gnista på alla cylindrarna... Det var alltså brytarspetsen som var slut? Eller kondensatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 9 September , 2011 Hallsensor heter prylen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 9 September , 2011 Vad har den för uppgift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 9 September , 2011 Hej, Det vanligaste användningsområdet för en hallgivare/sensor är som kamlägesgivare. Men sitter den verkligen i fördelaren i detta fall? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 10 September , 2011 Hallsensorn talar om för tändmodulen var i tändföljden motorn är. Kamlägesgivare har jag inte stött på, inte i min båt ialla fall...inte än! men det låter lite som att dom ska göra samma sak då båda har med tändföljden att göra? Hallsensorn sitter i fördelaren i Mercruisermotorer åtminstone i min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 25 Juni , 2013 Kan det vara detta jag råkat ut för på min Mercruiser 5,7 EFI?! Nyrenoverat drev, så det är ett rätt uteslutet fel. Körde i 22 knop när motorns varvtal plötslig gick ned, och lät annorlunda, mer bluddrande... Kändes orkeslös. Gick sedan bra på tomgång. Kör lugnt tillbaka till hemmahamn. Dagen efter kommer jag tillbaka och startar upp. Låter fortfarande annorlunda. Tar loss bränslefiltret och tömmer detta, sätter tillbaka det och startar. Tomgången högre men nu dör motorn. Händer ett par ggr. Sätter in ett nytt filter och motorn startar, går utan att dö men låter fortfarande annorlunda. Ger mig ut och nu är det samma visa igen. Dålig effekt, känns som att den går på 7 cylindrar och flapprar vid pådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser