Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Jonte_VP250

Varför går den inte snabbare?

Rekommendera Poster

Har ett litet huvudbry, hade tidigare en 40hk på min sportbåt och gjorde ca 22knop i toppfart. Tyckte detta var lite i underkant och köpte en 55hk istället men döm om min förvåning så gör båten inte mer än 23-24knop.

Borde inte båten göra strax över 30knop, någon som har en bra förklaring?

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Jag gissar att du inte har samma propeller så vilken stigning har du på den nya motorn? Är den lite för låg så har du inte så hög toppfart. Är tilten/trimmen inställd på rätt sätt så motorn ligger i rätt vinkel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har orginal propeller och manuell tilt, har provat olika tiltningar på den. Ska även säga att den gör ca 23 knop på 1/3 till 1/2 gas och därefter ökar den inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för sportbåt..?

Min gör 32 knop med en 70hk... allt beror på propellerstigning, hur mycket båten väger och skrovutforming.

Min båt är ganska tung så jag är glad att den kommer över 30 knop.. Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bara lite ideer ingen lösning.....

Har du någon varvräknare? i så fall från 1/2 gas och upp till max öka varvet motsvarande & får du ut den toppvarv som anges för motorn eller är det bara reglagemässigt halv gas?

ny / gammal maskin ? med lite otur kan den gamla motorn varit i bra skick o den nya börjar bli lite trött /dålik komp. o kanske inte ger så mycket som den borde göra varför skillnaden blir väldigt liten trots större motor.

Högre stigning på propellern kan vara en lösning under förutsättning att fullgas i princip ligger strax över maxvarv. (lite beroende på bladstorlek förstås som sänker varvet) Om du vet vad du har för båtmodell kan du ju söka på motsvarande båt & motor o se vad dom ha monterat.

Rätt längd på riggen? sitter nya motorn på samma höjd som gamla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...