full_speed_ahead 1 Postad 7 Juli , 2010 Hej! Var ute med föräldrarnas båt i veckan, en Princess 286 Riviera.....en väldigt fin och sjövärdig båt, dock har motorerna blivit lite vanvårdade genom åren av förra ägaren. Något jag har lagt märke till är att när man lägger i backen så klättrar drevet upp till ytan och när man lägger i framväxel så dunkar drevet ner igen......detta händer inte alltid utan jag har bara märkt det när vi ska kasta loss och ska backa ur båtplatsen. Varken jag eller mina föräldrar är några experter på inombordare och drev, vad jag har förstått så är det två Volvo Penta V8 bensinare på 270 kubiktum och 270-drev. Någon som vet vad det kan bero på?? Tacksam för svar! Mvh Ted P.S Båten ligger just nu inne service (byte av oljetråg på babordsmotorn), så det kanske löser sig.....men vill gärna höra era åsikter. D.S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppi 0 Postad 7 Juli , 2010 Antagligen olja som fattas i trimkolvarna som skall hålla drevet i rätt läge. Kriatoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 7 Juli , 2010 Sitter inga trimkolvar på 270 dreven. Däremot har du med all säkerhet en backhake som inte fungerar som den ska. Om båten står på land så be killarna kolla på det. Dom brukar gå att lirka liv i om dom kärvar lite. ( backhaken alltså.... inte killarna) Senast ändrad av Tias | 08 juli 2010 | 00:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
full_speed_ahead 1 Postad 7 Juli , 2010 Tackar så mycket! Ska tipsa farsan om det...... Är detta annars något man kan fixa själv?? Klart då får det ju vänta hela säsongen och det är ju inget vidare...... Mvh Ted Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 9 Juli , 2010 Är man någorlunda händig och vet vad skillnaden mellan en insexnyckel och en stjärnmejsel är bör det inte vara några problem att iaf ta reda på det exakta felet. Lossa kåpan bak på drevet så att man ser växellänkaget. Det sitter inga packningar eller dyl. vid kåpan så det går att göra i vattnet om man vill. Kontrollera vilken sida vajern ifrån reglaget kommer ut på, följ sedan hur länkaget beter sig när du lägger i friläge(ifrån fram) och back. Drevet skall låsas när du lägger i back, vid körning framåt är det frikopplat så att om du kör på en sten eller liknande ska drevet slå upp och förhoppningsvis bara ge kosmetiska skador Obs! Beroende på om du har höger eller vänstergående propellrar så sitter vajern till växlarna på olika sidor. Tänk också på att låsningen bara fungerar om man har dreven fullt nertiltade (Vid upptiltning av dreven frigörs låsanordningen) Senast ändrad av Matanza | 09 juli 2010 | 15:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser